دستمزد مهندس ناظر از فیش عوارض شهرداری جدا شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهردار تهران در این خصوص گفت: نوع تعامل شهرداری با نهادهای مؤثر در ساخت‌وسازها ازجمله سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در زمان صدور پروانه مؤثر است، در این جهت آسیب‌شناسی فرآیندهای موجود و بازنگری تعاملات به‌منظور تسهیل در امور جاری و سرعت بخشی در خدمت‌رسانی به شهروندان محترم امری ضروری است.

وی افزود: با این هدف و با همراهی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و این سازمان منعقد شد که ثمره آن می‌تواند موجب کاهش زمان صدور پروانه، ارتقاء کیفیت طراحی، شفافیت، اجرای دقیق قانون و مبارزه با برگه فروشی باشد.

گلپایگانی در توضیح مفاد این تفاهم‌نامه گفت: بر اساس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان پیش‌بینی شده است که کنترل نقشه‌های اجرائی توسط سازمان نظام‌مهندسی صورت پذیرد که در این تفاهم‌نامه با توجه به تجربه چندین ساله نظام‌مهندسی و برای جلوگیری از طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمانی قرار شد کنترل نقشه‌های فاز دو توسط سازمان نظام‌مهندسی از مرحله فرآیند صدور پروانه حذف شود و پس از وصول قطعی عوارض شهرداری، کلیه نقشه‌های معماری، سازه، برق و مکانیک و همچنین مطالعات ژئوتکنیک جهت کنترل (مبحث دوم مقررات ملی ساختمان) به سازمان نظام‌مهندسی ارسال شود.

گلپایگانی افزود: نظام‌مهندسی پس از بررسی نقشه‌ها، اشکالات را به مهندس طراح عضو خود اعلام می‌کند و طراح لازم است نقشه‌ها را اصلاح نماید؛ در آیین‌نامه زمان لازم برای این کنترل، 30 روز پیش‌بینی شده است.

معاون شهردار تهران بیان کرد: طبق این تفاهم‌نامه مبلغ دستمزد مهندس ناظر از فیش عوارض شهرداری جدا شده و توسط سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و بر مبنای تعرفه مصوب از طریق "سامانه تهران من" به مالک اعلام می‌شود.

نظارت سازمان نظام‌مهندسی در سامانه شفافیت شهرداری

گلپایگانی گفت: همچنین به ‌منظور توزیع عادلانه‌تر کار بین همه مهندسان در استان تهران پیش‌بینی شده است که پذیرش برگه تعهد مهندسان طراح و کنترل ظرفیت طراحان از طریق ارتباط سیستمی شهرداری تهران با نظام‌مهندسی، به‌صورت یکپارچه و در کل استان صورت ‌گیرد که امیدواریم با این کار بتوانیم گام‌های مؤثری برای بهبود کیفیت طراحی و ارتقا پایگاه اجتماعی مهندسان برداریم.

وی تأکید کرد: تعیین سقف زمانی 6 روز، برای معرفی مهندسان ناظر و تشکیل کارگروه مشترک برای پی گیری رفع اشکالات ارجاع انتخابی نظارت از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه هست و قرار شد به‌منظور تحقق برنامه‌های دولت الکترونیک و شتاب دادن به ارائه خدمات فنی و مهندسی، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران همه ظرفیت‌های خود را برای فعال‌سازی امضای الکترونیکی به کار بندد.

گلپایگانی در پایان گفت: یکی از نکات مهم این تفاهم‌نامه، پافشاری بر رویکرد شفاف‌سازی کارهای شهرداری تهران و سازمان نظام‌مهندسی استان تهران است؛ بر این اساس قرار شد چگونگی روند ارجاع نظارت توسط سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در سامانه شفافیت شهرداری تهران بارگذاری شود تا همه مردم و مهندسان عضو سازمان، به‌صورت آشکار بر چگونگی توزیع کار نظارت و دیدبانی داشته باشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 594273 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟