تبدیل شدن دانشگاه ها به یک کارخانه بی کیفیت و ورشکسته/ علت بیکاری فارغ التحصیلان، تمدید بخشنامه ای کار بازنشستگان

کنکور - کار | به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها بحث کنکور، تعویق یا برگزاری آن بسیار به گوش می رسد. حساسیت کنکور به دلیل آن است که برای بسیاری از افراد جامعه سرنوشت ساز حساب می شود.هنوز بسیاری از افراد گمان می کنند با فارغ التحصیلی از دانشگاه می توانند شان قابل تری در جامعه پیدا کنند. اما آنانکه فارغ التحصیل شدند چه سرنوشتی دارند؟این سئوال را باید از فارغ التحصیلانی پرسید که طی این سال ها از دانشگاه ها مدرک می گرفتند. بسیاری از آنها به مشاغلی غیر از مشاغل مرتبط با رشته خود شاغل هستند.

تنها دانشگاه های دولتی کشور، در کنکور مقطع کارشناسی، در سال 98 صد و نوزده هزارو 125 نفر ورودی گرفتند که احتمالا همین تعداد خروجی دارند. کشور بالغ بر 4.5 میلیون دانشجو دارد. بازار کار هیچ سنخیتی با این تعداد ندارد .چه سرنوشتی منتظر کسانی است که از مسیر کنکور وارد آینده می شوند.
علیرضا منادی سفیدان، نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی و عوض کمیسیون آموزش ، در گفتگو با خبرنگار رکنا، به این موضوع که تناسخی بین پذیرش دانشجو توسط دانشگاه ها و بازار کار وجود ندارد و اقداماتی که در این باره در دست انجام است، می پردازد.

201805103367405029

دانشگاه های ما تولید کالایی می کنند که فروش نمی رود

منادی گفت: وضعیت دانشگاه در کشور ما مانند کارخانه ای است که کالا تولید می کند، فروش نمی رود و در آن دپو می شود. در واقع فارغ التحصیل کالای تولیدی دانشگاه است و چون فروش نمی رود به خود آنجا مرجوع می کنند. از نظر اقتصادی این کارخانه  بی کیفیت و ورشکسته است. کارخانه ای که جنسش روی دستش باد کرده است، اساس و بنای درستی ندارد. بنابراین باید به زیر بناها توجه شود.

دانشجویان در بازار کار ناتوان هستند

نماینده مردم تبریز بیان کرد: دانشجویانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، مهارت لازم را ندارند. به نظر بنده دانشجویانی که مهارت شغل خود را داشته باشند، بهر طریقی شغل پیدا میکنند. اما از آنجا که ما در دانشگاه هایمان علم آموزی می کنیم و هیچ مهارتی به دانشجویان نمی دهیم ، آنها در بازار کار ناتوان هستند. بنابراین دولت ها باید توجه کنند که دانشگاه ها هم علم و هم مهارت آن علم را به دانشجویان خود بدهند. حتی آنها می توانند مهارتهایی خارج از رشته تحصیلی دانشجویان به آنها بیاموزند، به ویژه در رشته هایی بازار کار ضعیفی دارند.

بیمه های بازنشستگی قوی نیست

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ، گفت: متاسفانه در کشور تعداد قابل شماری افراد چند شغله داریم. تعداد بالایی افراد بازنشسته داریم که بخشنامه آنها را 5 سال 5 سال در سیستم کاری کشور نگه می دارد. بنابراین نیرو جایگزین جذب نمی شود و افراد بیشتری بیکار می مانند. این در حالی است که یک بیمه بازنشستگی قوی باید 25 ساله افراد را بازنشسته کند تا جایگزین آنها جذب شود. همچنین، شرایط بازنشستگی آنقدر خوب است که فرد بعد از آن مبادرت به اشتغال نکند. خیلی از افراد ناچارند در بازار کار باقی بمانند، این خود جا را برای بکارگیری نیروی فارغ التحصیل جدید تنگ می کند.

در آلمان 17 درصد تمایل به دانشگاه رفتن دارند

وی افزود: یک کشور باید بر مبنای نیاز خود دانشجو تولید کند. باید سرزمین آمایش شود و نیروی کار مطابق با آن آموزش ببیند.در سفرم به فرانسه و آلمان ،مشاهده کردم که در آن کشورها تنها 17 درصد از افراد تمایل دارند که به دانشگاه بروند. باقی 83 درصد بدنبال مهارت می رفتند و صنعت آنقدر قوی بود که دانشجو را قبل از فارغ التحصیلی خریداری می کرد. نیاز صنعت به دانشجو آنقدر بود که دانشجو برای یادگیری مهارت مضاعف پول دریافت می کرد.

این عیب حاکمیت است که فارغ التحصیل دکتری پشت تاکسی می نشیند

منادی اشاره کرد: درست است که اهمیت انسان به دانش است و دانش افزایی خود فضیلت محسوب می شود، اما نمی توانیم شرایط یک فرد تحصیلکرده بیکار و یک بیکار با تحصیلات متوسطه را یکی بدانیم. البته رانندگی تاکسی برای هیچ کس حتی فرد دارای مدرک دکتری عیب نیست، اما برای حاکمیت عیب است که نتوانسته برای او کار تولید کند.

لازم است که دانشجویان مسیر درست به بازار کار را بدانند

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: در کمیسیون آموزش پیگیر آن هستیم که اگر دانشگاهی دانشجو می پذیرد اول شغل آن را فراهم کند. لازم است که دانشجویان مسیر درست به بازار کار را بدانند، تا بر مبنای نیاز جامعه دانش و مهارت کسب کنند. کمیسیون آموزش پیگیری می کند که به فرض یک دانشجوی مکانیک بتواند با تراکتورسازی خط ارتباطی پیدا کند و مهارت خود را با نیاز آن مجموعه رشد دهد. در واقع کارخانه دانشجو را جذب می کند، کارآموزی او را متکفل می شود، دانشجو هم دانش خود را با توجه به نیاز آنها یاد می گیرد. این مسائل را بنیادی مطرح کرده ایم و امیدواریم در کجلس پیش برود.

ستاد ملی مهارت با همکاری 18 دستگاه فعال است

وی در ادامه افزود: همچنین برای توانمندسازی دانش جویان لیسانسه فارغ التحصیل طرح هایی در دستور کار است. در حال حاضر ستاد ملی مهارت تشکیل شده است. 18 دستگاه در کشور مهارت آموزی می کنند. برای آن دسته از رشته هایی که بازار کار ندارند، سعی داریم مهارت هایی خارج از حیطه تحصیلیشان آموزش دهیم تا تا زمانی که کشور برای شاغل شدن آن رشته ها آماده شود، شاغل باشند. این برنامه در حال حاضر اجرا می شود اما باید توسعه پیدا کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 594098 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟