رئیس سازمان محیط زیست از آق مشهد اطلاعات درستی ندارد / دو برابر شهر ساری جنگل وقف شده است

آق مشهد - محیط زیست | به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست کشور، در جدیدترین اظهار خود گفته است که « تنها ۴۰۰ هکتار از مراتع جنگل آق مشهد وقف شده که مربوط به ۸۰۰ سال پیش است. متاسفانه واقعیت آن چیزی نیست که در رسانه ها مطرح می شود» . این اظهارات با توجه به خروج اراضی دماوند از تصرف اوقاف مهم هستند، زیرا فعالان محیط زیست از سازمان محیط زیست انتظار دارند که در خصوص مسائل محیط زیست دلسوز و دانا باشند.

در گفتگو با خبرنگار رکنا، محمد درویش، کنشگر و پژوهشگر محیط زیست، این موضوع را تشریح کرد.

محمد-درویش-کنشگر-محیط-زیست-روزنامه-نگار-و-کویر-شناس-مجله-گیچ-‌gich.ir_

درویش در واکنش به اظهار عیسی کلانتری،رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، گفت: اطلاعات ایشان درست نیست. آق مشهد بخشی از جنگل های گیلکانی کشور ما در قلمرو شهرستان ساری است. به وسعت 5600 هکتار که توسط والی امامزاده حارث توقیف شده است. در واقع ایشان به استناد یک سند مربوط به 600 سال گذشته، مدعای آن را دارد که آق مشهد یک جنگل دست کاشت است، مالک آن خصوصی است، و باید به اراضی امام زاده برسد.

این پژوهشگر محیط زیست بیان کرد: حجت‌الاسلام خادمی معتقد است که امامزاده وارث این اراضی است. این دعوی از سال 1370 شمسی، بین منابع طبیعی ایران و حجه الاسلام خادمی آغاز شد. قوه قضاییه سه بار دعوی والی امامزاده را رد کرد . دلیل هم مشخص بود، قوه قضاییه رای را به منابع طبیعی داد و حکم کرد که منابع طبیعی قابل وقف نیست و این جنگل ها جزو منابع طبیعی کشور است. ولی در نهایت، حجه الاسلام خادمی توانست با مراجعه به دیوان عالی کشور، تمام 5600 هکتار را به رای خود تبدیل کند. بنابراین کلیه اراضی به نام حجه الاسلام خادمی سند زده شد که خادم این امامزاده است. این رای در 4 مرداد 1399، در جراید منعکس شد و با این تیتر که « متولی امامزاده حارث با حکم دادگاه اکنون مالک 5600 هکتار جنگل شده است» انتشار یافت.

5600 هکتار وقف جنگل دور از چشم منابع طبیعی کشور 

درویش در ادامه بیان کرد: این قضیه از چشم سازمان منابع طبیعی مخفی ماند. در واقع زمانی منابع طبیعی فهمید که اسناد تغییر کرده است که والی امامزاده تقاضای قطع تمام درختان 5600 هکتار را داد. آنجا بود که منابع طبیعی فهمید شش ماه است که اسناد به نام این امامزاده و والی آن خورده است. بنابراین، در خوشبینانه ترین حالت می توان گفت که اظهار عیسی کلانتری به سبب بی اطلاعی است. ایشان متوجه امر نیستند و حداقل می توانستند از مشاورحقوقی خود بخواهند که موضوع را بررسی کنند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست روحانی را به اشتباه انداخت 

وی در ادامه بیان کرد: وقتی رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور اینگونه صحبت می کند، رییس جمهور کشور هم به استناد بر حرف های وی می گوید که وقف دماوند و اق مشهد شایعه است . نمی دانم چطور یک نفر که مسئول بالامقام یک کشور است می تواند بگوید که امکان ندارد دماوند یا جنگل گیلکانی وقف شود، این تخلف بزرگ اتفاق افتاده است.

دو برابر شهر ساری جنگل وقف شده است

این فعال محیط زیست گفت: جنگل وقف شده است و آنها می خواهند درختانش را قطع کنند. آق مشهد یعنی 450 گونه گیاهی. آق مشهد مهم ترین رویشگاه شمشاد ایرانی است که این گونه در هیج جای دیگر کره زمین وجود ندارد. آق مشهد رویشگاه 17 نوع از ارزشمندترین گونه های گیاهی است. یک نوع سرخس منحصر به فرد تنها در آق مشهد رویش می کند. بعد اوقاف مازندران می گوید این جنگل دست کاشت و از کاج است. تنها درختی که در آن منطقه وجود ندارد. ما هنوز نمی دانیم که کارشناس قضایی و قاضی بر چه اساسی حکم داده اند. اگر بر مبنای اظهارات رییس اوقاف باشد که یک گاف بزرگ است. آنها 5600 هکتار جنگل معادل دو برابر شهر ساری و دو برابر کشور لوکزامبورگ را وقف کرده اند. بعد رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، آقای عیسی کلانتری می گویند که رسانه ها آن را بزرگ کرده اند و تنها 400 هکتار از آق مشهد وقف شده است. نه خیر ، به هیج وجه اینطور نیست که ایشان مطرح می کنند.

سوالاتی که مسئولان سازمان محیط زیست باید پاسخگو باشد

وی افزود: اگر یکی از این مدیرانی که به راحتی اشتباه گویی می کند، توسط نهادهای بالادستی خود مورد سوال قرار گیرد، درک می کند که یک مدیر باید پاسخگو باشد . در غیر اینصورت هر چه بخواهد می گوید.  چرا باید 5600 هکتار جنگل وقف می شد؟ چرا باید دماوند وقف می شد؟ آیا قانون می گذاشت که که یکی از دیرینه ترین رویشگاه های کشور توقیف شود و ادعا کنند که مالکیت خصوصی داشته است؟ مگر می شود کسی جنگل را وقف کند؟ مگر کسی صاحب جنگل بوده است که آن را وقف کند؟این ها سوالاتی است که مسئولان سازمان محیط زیست کشور باید جوابگو باشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 592943 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟