یک میلیارد یورو برداشت شده از صندوق توسعه کجا هزینه شد؟ / هزینه های معیشتی کرونا به حساب چه کسانی واریز شد؟

کمک هزینه معیشتی / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بسیاری از کشورها بودجه های آنچنانی به مقابله با این ویروس اختصاص دادند. انگلستان بسته حمایت اقتصادی به ارزش ۳۳۰ میلیارد پوند، ایتالیا ۲۵ میلیارد یورو، آلمان مبلغ ۵۰۰ میلیارد یورو و... به مقابله با کرونا اختصاص داده است. آمریکا کمک‌ ۵۰۰ میلیارد دلاری برای مقابله با کرونا را تصویب کرد. فرانسه نیز بیش از بر ۲۴ میلیارد یورو کمک دولتی برای جبران توقف بازپرداخت وام‌های فعالان اقتصادی و ۲۰ میلیارد یورو نیز برای حمایت از شرکت‌های استراتژیک اختصاص داد.

در ایران نیز مقام معظم رهبری اجازه برداشت یک میلیارد یورو (معادل 23هزار میلیارد تومان) را از صندوق توسعه صادر کردند. اما دوره شیوع کرونا در ایران مصادف بود با گرانی های افسارگسیخته.

از سوی دیگر مردم مجبور شدند هزینه های زندگی مانند کرایه خانه، ایاب و ذهاب، خرید ماسک و موادشوینده، تهیه مواد ضدعفونی کننده و... را جیب بپردازند. حالا با اعلام کمبود 60هزار ماسک در بیمارستان ها و مراکز درمانی مشخص است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با مشکل مالی روبرو هستند. با توجه به این که مقام معظم رهبری این بودجه را در اختیار دولت قرار داد تا مردم با مشکل معیشتی و کادر پزشکی با مشکل تجهیزات روبرو نشوند، این سوالات پیش می آید که آیا یک میلیارد یورو از صندوق توسعه برداشت شده ولی هنوز هزینه نشده است؟ این بودجه در کجا هزینه شده است؟

دولت شفاف بگوید یک میلیارد یورو را کجا هزینه کرد

روح الله متفکر آزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو به خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوالات پاسخ داده و تاکید کرد: تصورم بر این است که دولت در مورد هزینه کرد این یک میلیارد یورو باید شفاف عمل کند و گزارش آن را ارائه کند و مجلس در جریان باشد.

روح الله متفکر آزاد / عضو هیئت رئیسه مجلس

هزینه مدیریت کرونا بالاست

وی با اشاره به این که مجلس پیگیر هزینه کرد این یک میلیارد یورو توسط دولت است، افزود: از دولت خواستیم که گزارش هزینه کرد خود را در مجلس به صورت شفاف ارائه کند. مجلس نیز بررسی خواهد کرد که چقدر از این یک میلیارد یورو را دولت دریافت کرده و در کجا هزینه کرده است. همچنین مجلس باید بررسی کند که دولت چقدر زمان برای شفاف سازی دارد. البته درک می کنیم که هزینه های مدیریت کرونا بالاست. تامین این هزینه ها نیاز مسلم کشور است و دستور مقام معظم رهبری نیز به بر همین امر بود. منتهی برای بررسی این که خروجی اختصاص این بودجه و هزینه کرد آن منتظر گزارش دولت هستیم. مجلس به صورت جدی این هزینه کردها را بررسی کرده و نتیجه را به مردم اعلام خواهد کرد.

هزینه های معیشتی کرونا به حساب چه کسانی واریز شد؟

در اسفندماه دولت اعلام کرد که به خانواده های کم بضاعت کمک هزینه معیشتی پرداخت کرده است. اما گزارش ها نشان می دهد که بسیاری از دستفروشان مترو و خیابان، کارگران روزمزد و... این کمک هزینه را دریافت نکرده اند. عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که کمک هزینه دولت به کدام قشر پرداخت شده است؟ گفت: اسناد واریزی این پرداختی ها موجود است. کشور سیستم حسابرسی دارد و دیوان محاسبات و سیستم های دیگر نیز این پرداختی ها را بررسی می کنند و مجلس از آنها نیز گزارش خواهند گرفت. واقعیت این است که شاید افرادی که در سامانه بیکاران وارد نشده اند. احتمالا افرادی که در سامانه اعلام شده بیکار شده اند، این کمک هزینه معیشتی را دریافت کرده اند. دولت از کجا بداند که یک فرد در خیابان دستفروش است؟ البته ما قائل هستیم که اطلاعات دولت باید در این مورد کامل باشد. من احتمال می دهم که پرداخت ها به سمت لیست افزوده بیمه بیکاری سوق پیدا کرده است. باید دولت گزارش خود را ارائه کند و این موضوعات بررسی کامل شود تا بتوان در مورد این موضوعات به یقین صحبت کرد.

باید فعالیت دولت را در سال آخر تکان بدهیم

روح الله متفکر آزاد با اشاره به این که تعطیلات تابستانی امسال مجلس به دلیل فشارهای اقتصادی به مردم فعلا لغو شده است، تاکید کرد: مجلس در جلسات متعدد و فشردگی کار کمیسیون های اقتصادی، برنامه و بودجه و کمیسیون های دیگر معیشت مردم را سرلوحه کار قرار داده است. نمایندگان در دولت و کار اجرایی نیستند به همین دلیل مجبورند با ملاحظات نظارتی و تقنینی کار را پیش ببرند. تمام تلاش مجلس این است که دولت در همین یک سال آخر فعالیت خود تکان بخورد تا سال بعد دولتی سرحال، جوان و چابک جای این دولت پر کند. تمام هنر مجلس این است که یک سال باقی مانده از عمر دولت فشار اقتصادی به مردم را کاهش دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 591773 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟