دانشجویان سال چهارمی جای پرستاران حرفه ای را می گیرند / پرستاران کرونا مثبت نمی توانند استراحت کنند!

کرونا / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پس از گل قراردادهای 89روزه که وزارت بهداشت در زمین پرستاران کاشت حالا زمزمه ورود دانشجویان پرستاری به چرخه پرستاری به گوش می رسد. این در حالی است که 50هزار پرستار در ایران بیکار هستند و آنها در دوره شیوع بیماری کووید-19 به کمک مردم شتافتند و بدون هیچ مزایایی به بیماران خدمت رسانی کردند.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستاری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره شرایط پرستاران تاکید کرد: پرستارانی که علائم کرونا دارند 3 روز می توانند استراحت کنند و این پرستاران با حال بیمار مجبور است که به کار خود ادامه دهد.

خطاهای کادر درمان دلیل بخشی از مرگ و میرهای کروناست

وی با تاکید بر این که شرایط پرستاران نسبت به روزهای اول کرونا بدتر شده است، افزود: شدت بیماری بیشتر شده و پرستاران با گذشت 6ماه کار مداوم خسته شده اند و خطاهای آنها بالا رفته است. بخشی از مرگ و میرها به دلیل همین خطاهاست. پشت ماجرای درمان بسیار متفاوت تر از آن چیزی است که ما می بینیم.

قرارادهای 89روزه توهین به پرستار است

دبیرکل خانه پرستاری گفت: در حالی که 50هزار پرستار ایرانی بیکار است، وزارت بهداشت طی یک اطلاعیه درخواست جذب دانشجوی سال چهارم پرستاری است. دانشجویی که توان حفاظت از خودش را ندارد می خواهند جذب کنند تا حقوق کمتری به آنها بدهند. در برخی استان ها مانند مشهد، پرستاران از قراردادهای 89روزه استقبال نکردند و آن را توهین به پرستاری می دانند. در مشهد برای جذب پرستاران 89روزه اعلامیه دادند ولی دفتر "خانه پرستاری" در مشهد این قراردادها را استثمار و استفاده ابزاری از پرستاری دانسته و اعلام کرد که پرستاران استخدام شوند یا حداقل قرارداد یکساله داشته باشند. به همین دلیل اعلام کردند که دانشجویان سال چهارم پرستاری را جذب خواهند کرد. به کارگیری دانشجویان پرستاری مشکل قانونی دارد و مسئولان می خواهند به هر شکلی شده بحران را سر کنند. ولی این رفتارها باعث شده که مرگ و میرها زیاد شود.

ظلم به پرستارانی که کرونا می گیرند

شریفی مقدم  تاکید کرد: گاهی پیش می آید که شرایط مناسب است اما برای یک بحران مانند کرونا به این قراردادهای 89روزه متوسل می شوند. اما شرایط پرستاری در این قبل از بحران کرونا نیز متشنج بود به ازای هر تخت باید دو پرستار باشد در حالی که در ایران نیم و هشت دهم بوده است. اگر پرستاران را استخدام کنند کمبودهای گذشته جبران می شود. با این لباس هایی که پرستاران در بخش کرونا می پوشند، خوردن یک لیوان آب برای پرستاران 10دقیقه طول می کشد.

پرستاران کرونا مثبت نمی توانند استراحت کنند

دبیر خانه پرستاری با اشاره به پرستارانی که به بیماری کرونا مبتلا می شوند، گفت: متاسفانه پرستارانی که به کرونا مبتلا می شوند بیشتر از سه روز نمی توانند استراحت کنند. پرستاران کرونا ندارند اما چون در بخش کرونا کار می کنند کرونا مثبت می شوند اما الزام می شوند که سرکار بروند. پرستاران کرونا مثبت مجبورند در بخش های مختلف بیمارستان و حتی اتاق استراحت پرستاران تردد داشته باشند و مابقی پرستاران هم در معرض خطر قرار می گیرند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 591032 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟