ستاد مبارزه با کرونا خدمات روانشناسی را جدی نمی گیرد /  اردیبهشت کتبی به رئیس جمهوری نوشتم احساس خطر می کنیم

کرونا - روانشاسی | به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، به نظر می آید که بعد از چند ماه، خستگی و افسردگی در جامع، زیرا که تحت شیوه کووید19 است، گسترش پیدا کرده است. آنچنان که حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی میگوید ، شیوع دیگر محدود به کرونا نیست. فرسودگی، افسردگی و خستگی در جامعه و نظام درمانی افزایش یافته است. این سوال برای ما مطرح شد؛ آیا لازم نبود که جامعه روانشناسی کشور همپای کادر درمان به ارائه خدماتی بپردازد که این خدمات در برابر فرسودگی به جامعه مصونیت بدهند؟ آیا لازم نبود شرایط اقتصادی مردم درک شود و اقدامات جهادی و داوطلبانه ای از سوی روانشناسان صورت گیرد که عموم مردم منتفع شوند؟ آیا روانشناسان برجسته کشور لازم نمی دیدیدند که با برگزاری سمینارهایی از روحیه مردم صیانت کنند؟ اما پاسخ جامعه روانشناسان کشور چیست؟

برای حصول این پاسخ ، با محمد حاتمی ، رییس سازمان نظام روانشناسی کشور گفتگو کردیم.

2397199

رییس سازمان رواننشناسی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا شما اقدامات صیانت از روحیه مردم را لازم نمی دانستید؟ چرا این اقدامات صورت نگرفته است؟ گفت: کاملا درست است. باید شیوع اختلالات روانی، افسردگی را جدی می گرفتند. البته ما از ابتدا این موضوع را با ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کردیم. آنها در حرف موضوع را تایید کردند اما در عمل هیچ اقدامی صورت نگرفت. در واقع وزارت بهداشت از ظرفیت روانشناسان و سازمان ما استفاده نمی کند.

التماس کردیم اما نخواستند خدمات روانشناسی ارائه دهند 

وی افزود: لازم بود در این خصوص تکلیفی به سازمان نظام روانشناس و متولیان نظام درمان کشور داده شود، بودجه ای تخصیص داده شود ، حمایتی صورت گیرد تا این خدمات انجام شوند. در حال حاضر اراده ی وزارت بهداشت این است که از روانشناسان استفاده نشود. ده ها درخواست دادیم. حتی التماس کردیم اما متاسفانه، ترتیب اثر داده نشده است. نتیجه اش هم همین است که می بینید و دکتر کرمانپور می گویند.

حاتمی دربه این پرسش که « دلیل خاصی وجود دارد که وزارت بهداشت اینگونه تدبیر می کند؟» پاسخ داد: دلیلش آن است که برای آنها سلامت روان مهم تلقی نمی شود که در برنامه هایشان باشد. بیشتر مسائل پزشکی را مدنظر دارند. آنها به مسائل روانشناسی ( بر خلاف کشورهای دیگر) اهمیتی نمی دهد.

اردیبهشت ماه بود که کتبی به رییس جمهور اخطار دادیم 

وی گفت: ما اواخر فروردین ماه احساس خطر کردیم و پیوست آن به آقای روحانی ( رییس جمهور) نامه کتبی و رسمی دادیم. مشاورین رییس جمهور هم مطالعه کردند و صحه گذاشتند. اما با وجود اینکه سه ماه از آن موعد گذشته است، تریتیب اثر داده نشد. برآورد ما این است که اختلالات روانی و مصائب روانشناختی رو به افزایش بگذارد و ما هم زمان را از دست دادیم.

داوطلبانه کار می کردیم اما 4030 گفت که نیازی به ما نیست 

حاتمی به این پرسش که امکان نداشت سازمان یا روانشناسان داوطلبانه چنین خدماتی را ارائه دهند؟ و منتظر تصمیم رییس جمهور نباشند؟ پاسخ داد: واقعیت امر این است که از ابتدای کرونا تا اوایل اردیبهشت ماه، مشاوران ما به صورت داوطلبانه این خدمات را ارائه می دادند. اعلام هم شد. شما می توانستید با تماس به سامانه 4030 خدمات مشاوره و روانشناسی بگیرید. این خدمات در کل کشور وجود داشت. اما از آن تاریخ سامانه 4030 اعلام کرد که دیگر نیاز به خدمات روانشناسی نیست. وزارت بهداشت هم با بی میلی رفتار کرد. بنابراین خدمات ما نیز منتفی شد. به هر حال پدر خانواده انها هستند. ستاد باید تصمیمی بگیرد و وقتی آنها نمی خواهند ما چه می توانیم بکنیم. نه بودجه ای داریم. نه مسئولیتی در این زمینه به ما سپرده می شود.

وی اشاره کرد:بنده به عنوان رییس یک سازمان مسئول و کارشناس در این زمینه احساس خطر می کنم. این موضوع مهم است. لطفا به این موضوع به شدت توجه بکنند.

استفاده وزارت بهداشت از پتانسیل خود نه از سازمان نظام روانشناسی

اما، پس از این گفتگو که با رییس سازمان نظام روانشناسی داشتیم، با سامانه 4030 تماس گرفتیم تا مشخص شود که این سامانه، هنوز خدمات روانشناسی ارائه می دهد یا خیر؟. اوپراتور سامانه ما را به داخلی 7 ارجاع داد و شخصی که خط را دریافت کرد، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی بود. آنگونه که در این گفتگو مشخص شد، این سامانه همچنان مشاوره رواننشاسی به تماس گیرنده ها می دهند. منتهی این مشاوران کارشناسان زیر مجموعه وزارت بهداشت هستند، نه سازمان نظام روانشناسی. آنگونه که بیان شد، وزارت بهداشت تصمیم گرفته است از پتانسیل خود برای ارائه خدمات استفاده کند. اما این شبه پیش می آید که چرا وزارت بهداشت از خدمات داوطلبانه سازمان نظام روانشناسی که متصدی اصلی خدمات روانشناسی در کشور است صرف نظر کرده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 589266 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟