معاون استاندار تهران به تخلفات ساختمانی لواسان واکنش نشان داد

تخلفات ساختمانی لواسان / محمد تقی زاده معاون فنی و عمرانی استاندار تهران، در پاسخ به سوالی مبنی بر علت گسترش ساخت و ساز‌های غیر مجاز در محدوده لواسان گفت: بر اساس قانون در کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها باید موضوع ساخت و ساز‌های غیر مجاز در محدوده و حریم شهر‌ها تعیین تکلیف شود.

معاون فنی و عمرانی استاندار تهران تصریح کرد: در شهر لواسان هم کمیسیون ماده ۱۰۰ فعال است و بر اساس مقررات اگر سه اصل فنی، شهرسازی و بهداشتی در ساخت و ساز‌ها رعایت نشود، کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ باید نسبت به قلع و تخریب اقدام کنند.

او افزود: اگر هم در ملکی بنایی در چارچوب طرح‌های تفصیلی و جامع آن شهر نباشد نسبت به رای جریمه اقدام می‌کنند و اگر هم داخل محدوده شهر است راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت نسبت به رفع تصرف اقدام می‌کند.

تقی زاده ادامه داد: به تازگی جلسه‌ای در نهاد ریاست جمهوری در این خصوص برگزار شد که دستگاه‌ها مکلف شدند در حوزه محدوده مالکیتی شان و مسئولیتی که نسبت به اراضی دارند را روشن کنند که اگر در محدوده هایشان تصرفاتی شد، از طریق مراجع ذیصلاح نسبت به رفع تصرفات اقدام شود و اگر این ساخت و ساز‌ها در املاک اشخاص انجام شده، ولی فرآیند کسب مجوز را طی نکرده نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام شود.

موضوع ساخت و ساز‌های غیر مجاز در لواسان، توسط افرادی خاص در دهه اخیر به شدت در کانون توجه افکار عمومی قرار گرفته است، کاخ نشینی وزرا و آقازاده‌ها در این محدوده چند سالیست که صدای همگان را بلند کرده و از آن بدتر این است که این کاخ‌ها و ویلا‌های مجلل که ساخته می‌شوند بدون جواز ساخت و بر خلاف قوانین شهرسازی هستند.

طبق آمار‌های دریافت شده خارج از بافت منطقه، نزدیک به ۱۰۰ درصد ساخت و ساز‌ها غیر مجاز بوده و همه تخلفات در دره ۱۱ کیلومتری شمال شرق تهران اتفاق افتاده است. ساختمان‌های زیاد در حریم کوه و رودخانه و همچنین مناطق کم رفت و آمد ساخته شده‌اند.

اهالی منطقه لواسان می‌گویند ساخت و ساز‌های بی حساب و کتاب منطقه بکر لواسان را به محلی برای خوش گذارانی ثروتمندان و افراد سرشناس تبدیل کرده است و ساختمان‌ها به صورت رابطه‌ای ساخته شده‌اند و سند ندارند؛ یکی از مشاوران مسکن آن منطقه می‌گوید که ساختمان‌ها هیچ کدام سند و پایان کار ندارند، اما قیمت آن‌ها هم گوش فلک را کر کرده است.

خانه‌های ۲۵۰ متری و ۲۸۰ متری با بنای دوبلکس به قیمت ۳ میلیارد تومان، این قیمت خانه‌ها در منطقه تپه سرخه (نجار کلا) است، منطقه‌ای که در آنجا به اراضی ملی هم دست درازی شده است. بنا بر گفته اهالی این منطقه ۲۰۰ متر آن طرف‌تر اداره سازمان محیط زیست شهرستان قرار دارد و متخلفان در کمال آرامش مشغول فعالیت خود هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 588700 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟