نقشه مافیای مواد مخدر برای نوجوانان / روش های مقابله با اعتیاد ما، پول به زباله دان ریختن است + فیلم
حجم ویدیو: 92.92M | مدت زمان ویدیو: 00:09:06

اعتیاد- آسیب | به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اعتیاد عامل بزه کاری، فقر، خشونت، جرائم ( حتی جنائی)، طلاق و بسیاری دیگر از معضلاتی است شود که خانواده و امنیت جامعه را متاثر می کند. این بزه با چه سرعتی گسترش پیدا می کند؟ در حال حاضر چه شرایطی داریم؟ چه اقشاری متاثر خواهند شد؟ جامعه و افرادی که ارتباطی با اعتیاد ندارند چه آسیبی خواهند دید؟ چقدر جامعه به این بحران اهمیت می دهد؟ دولت ها چه کرده آند؟ دولت چه باید می کردند و نکرده اند؟ آیا مافیای مواد مخدر برنامه ریزی میکند؟ آنها تا کجا توانایی دارند تا خواسته هایشان را به کرسی بنشانند؟ آینده اعتیاد در کشور چه است؟ در دهه گذشته چگونه پیشرفت کرده است؟ و نهایتا اینکه، آیا راهکار موثری وجود دارد که دولتمردان آن را اتخاذ کنند؟
حبیب بهرامی ، فعال اجتماعی در حوزه اعتیاد و مدیرعامل موسسه سیمای سبز رهایی، ضمن حضور در  رکنا به این سوالات پاسخ داد.

حبیب بهرامی، مدیر عامل موسسه سیمای سبز رهایی

مدیر عامل موسسه سیمای سبز رهایی، گفت: بعد از تعطیلی مراکز مربوط به معتادان، پس از آنکه پرروتکل های وزارت بهداشت تکمیل و ارائه شد، تعدادی از این مراکز بازگشائی شدند. ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز، دوباره طرح هایی را اعمال کرد که در آنها معتادان متجاهر جمع آوری شدند. البته سعی شد این کارها با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام گیرد. ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری شهرداری و بهزیستی ، معتادان را جمع آوری کردند. به نظر می آید که این کار ادامه داشته باشد. اما سازمان زندان ها اقدام به بازگرداندن زندانیان ترخیصی به بندها نکرد. هنوز هم این سازمان درصدد است که مرخصی های بیشتری را اعمال کند. البته این کار درستی است، زیرا رعایت پروتکل های بهداشتی در زندان ها  دشوار است.

 اکثرمعتادانی که از مراکز ترک ترخیص می شوند به اعتیاد باز می گردند

بهرامی به این پرسش که « چه تعدادی از معتادان تحت درمان، پس از تعطیلی مراکز ترک اعتیاد به اعتیاد بازگشتند؟» پاسخ داد: در واقع تعداد آنها را در این بازه زمانی کوتاه نمی توان برآورد کرد. اما بدیهی است که عمده این افراد به اعتیاد باز می گردند. هرگز با درمان یا ترک اجباری اعتیاد موافق نبوده ام. کسانی که اشتیاق به درمان دارند باید تحت درمان قرار بگیرند. در تمام این سالها به عینه دیده ام که عمده معتادانی که از مراکز ترک ترخیص می شوند به اعتیاد باز می گردند.. کارشناسان معتقدند از یک تا هفت درصد افراد ممکن است ترک کند. در واقع درصد خیلی خوشبینانه است اما اگر همان هم درست باشد، مراکز ترک اعتیاد اجباری صرفه اقتصادی ندارند.درست نیست که این بودجه ها صرف برنامه هایی شود که بازدهی این چنین پایین دارند. ولی این اتفاق می افتد.

ترک اجباری یعنی بودجه های هنگفت را دور ریختن

وی افزود: به نظر می آید که باید بودجه هایمان را به برنامه های کاهش آسیب اختصاص دهیم. در حال حاضر منابع ما بیهوده هزینه می شوند. معتادان را جمع آوری می کنیم . کمپ سعی می کند آنها را ترک دهد و آنها نیز بعد از خروج از کمپ به خانه اول باز می گردند. به معنای واقعی کلمه ما بودجه را دور میریزیم. از سوی دیگر همیشه مشکل حمایت از برنامه های کاهش آسیب را داشتیم. در حالی که موفقیت بیشتر این رویکرد به وضوح دیده شده است.

خیرین به اعتیاد کم توجهند اما اعتیاد جامعه شمول ترین آسیب است

بهرامی گفت: سازمان های مردم نهادی که در حوزه اعتیاد فعالیت می کنند، شرایط دشوارتری نسبت به سازمان های مردم نهادی دارند که در حوزه های دیگر فعالیت می کنند. زیرا اذهان عمومی مشتاق هستند به گروه های دیگر آسیب دیده کمک کنند. مانند کودکان سرطانی یا بیماران خاص، زنان آسیب دیده. آنها معتادان را کمتر شایسته دلسوزی یا حمایت می دانند. در حالی که اعتیاد آسیبی است که زیان آن عمومی تر است. پیشنهاد ما این است که افراد توجه بیشتر و انسان دوستانه تری به اعتیاد داشته باشند. اعتیاد یک بیماری مسری است. گسترده می شود و ممکن است فرزندان آنها را تحت تاثیر قرار دهد. اعتیاد بزه ایجاد می کند و عامل جرائم است. تمام افراد جامعه ممکن است قربانی این جرائم شوند. مسائل بهداشتی اعتیاد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. شما تصور کنید که یک سرنگ عفونی ممکن است در هر گوشه شهر باشد که کودک ما از آنجا رد شود. یک فرد سرطانی نهایتا فوت میکند اما اگر یک معتاد به دو معتاد بدل شود، از سیمای شهر گرفته تا بهداشت و بزه در آن شهر دستخوش تغییر می شود. اعتیاد جامعه شمول تر از آسیب های دیگر است. اعتیاد تاثیر مستقیم بر فقر، فحشا ، طلاق و حتی آسیب های اجتماعی دیگر مانند خشونت دارد. شاید کمتر کسی به اعتیاد به عنوان یک بیماری مسری نگاه کند. هر چه اعتیاد کمتر کنترل شود، بیشتر سرایت خواهد کرد.

بزهکاری با غیرقانونی بودن مواد مخدر ارتباط مستقیم دارد

این فعال اجتماعی در حوزه اعتیاد تشریح کرد: راهکار این است که کاری کنیم تا عرضه مواد مخدر کم شود و هم از طریق راه های غیر قانونی کمتر شود. بزهکاری با غیرقانونی بودن مواد مخدر ارتباط مستقیم دارد. البته ما منظورمان قانونی بودن برای معتادان شناسائی شده است. آنها باید توسط پزشک معاینه شوند و تجویز بگیرند. اگر این اتفاق بیافتد، خیلی از جرائم انتظامی را نخواهیم دید. سطح سلامت روان جامعه بالاتر می رود. اقتصاد کشور که آسیب پذیر در برابر قاچاق و بویژه قاچاق مواد مخدر است مصونیت پیدا می کند. باید متوجه باشیم که برای یک فرد معتاد، اولویت اول مواد است. پس اگر این الویت برآورده نشود فرد دست به هر کار ممکنی می زند تا مواد خود را تامین کند. این ممکن است برای امنیت مردم، اموال مردم، سلامت مردم و ... خطرساز باشد.

دخترانی که از 14 سالگی ماری جوانا می کشند محدود به آن نمی مانند

بهرامی بیان کرد: ما شاهد شیوع مصرف گل هستیم. خیلی از دانشجویان، جوانان و دختران ما از سنین کم مصرف ماری جوانا را شروع میکنند. سن شروع ماری جوانا در دختران به 14 سال رسیده اند. قطعا این مصرف به گل محدود نمی شود و شروع مصرف مواد دیگر است. این جمعیتی که یکباره به مصرف ماری جوانا روی آورده اند، تحت تاثیر تصمیمات مافیای مواد قرار خواهند گرفت. بطور مثال، این مافیا تصمیم می گیرد که ورود ماری جوانا را به بازار محدود کنند. بعد ماده ای خطرناک تر را جایگزین آن میکند. عموما این ماده مشتقات مت آمفتامین است. بسیاری از این افراد می پذیرند که ماده مخدر خود را تغییر دهند. اینگونه است که مافیای مواد مخدر افراد متعددی را گرفتار می کند و بازار خود را گسترش می دهد. با همین ابعاد آسیب های ما نیز گسترش پیدا می کنند. این واقعیاتی است که شواهد به ما نشان میدهد.

آخر خط تحصیلکرده های معتاد

 

وی در ادامه گفت: در آینده اعتیاد گسترده تر می شود و سن مصرف مواد مخدر پایین می آید. این اتفاق روزمره کشور ما است. اعتیاد دیگر مربوط به یک قشر خاص از جامعه نیست. مراکز گذری کاهش آسیب ما، محلی برای معتادانی است که آخر خط را تجربه می کنند. در این مراکز افرادی آمد و شد می کنند که تحصیلات بالای کارشناسی دارند. در بین آنها پزشک وجود دارد. اعتیاد موضوعی است که به جنسیت، تحصیلات و طبقه اجتماعی بی اعتنا است. اگرچه اعتیاد در کشور ما بیشتر مردانه است اما در بین دختران نیز شایع می شود و مهم آن است که سن مصرف روز به روز پایین می آید  و متاسفانه نمی توانیم پیش بینی کنیم که ده سال آینده، جامعه چه واقعیتی را باید تجربه کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 588579 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟