شهرداری از سر لجبازی مرکز کاهش آسیب منطقه 21 را بست ! / حداقل 100 نفر از بیماران به اعتیاد بر می گردند

مرکز کاهش آسیب - اعتیاد| گزارش میدانی خبرنگار رکنا حکایت از آن دارد که این مرکز، با هماهنگی شهرداری، دادستانی و نیروی انتظامی به دلیل شکایت اهالی محلی از مزاحمت ها و دزدی مددجویان بسته شده است. اما به نظر این پاسخ کافی نبود. زیرا آن مامور شهرداری اشاره کرد که مرکز شبانه روزی مددجویان که جنب این مرکز دی آی سی فعال بوده است، هم اینک هم برقرار است. با توجه به این که مددجویان این دو مرکز مشترک هستند، این سوال پیش می آید که چطور مرکزی که فقط متادون به مددجویان عرضه میکرد تعطیل می شود، اما مرکز نگه داری شبانه روزی دایر خواهد ماند؟

این در حالی است که مددجویان تنها برای دریافت متادون و ملاقات پزشک به دی ای سی می آمدند، ولی مرکز شبانه روزی محل اقامت آنها است . آیا دلیل دیگری وجود دارد که منجر شد تا این مرکز گذری کاهش آسیب بسته شود؟
حبیب بهرامی ، مدیرعامل موسسه سیمای سبز رهایی که این دی ای سی را اداره می کردند، در این خصوص با رکنا گفتگو کرد.

Screenshot_2020-07-17-11-48-04-1 (1)

مدیر عامل موسسه سیمای سبز رهایی، گفت: روز پنج شنبه، عوامل شهرداری آمدند و درب محل را قفل زدند و تابلوی مرکز را براشتند. البته هنوز آن را نبسته اند یا رسما اعلام نکرده اند که باید تعطیل شود. طبق قانون شهرداری نمی تواند مرکزی که متعلق است به یک موسسه دارای پروانه ، تعطیل کند. ما برای راه اندازی این مرکز از دو وزارت خانه مجوز داریم و این اقدام شهرداری غیرقانونی است.

شهرداری سعی می کند به ما فشار بیاورد 

بهرامی « ضمن اشاره به این موضوع که بستن چنین مرکزی نیاز به حکم قضایی دارد » ادامه داد: شهرداری سعی می کند ما خودمان آن مرکز را تعطیل کنیم.


لازم به ذکر است که مامور شهرداری گفته بود این مرکز با هماهنگی دادستانی بسته شده است . در حالی که مدیرعامل موسسه سیمای سبز رهایی این اظهار را صحیح نمی داند.


بهرامی گفت: شهرداری اظهار می کند این مرکز را به علت شکایت اهالی تعطیل کرده است. در حالی که مرکز نگهداری شبانه روزی جنب آن باز است. بدیهی است که حضور مددجوجویان مشترک ما با آن مرکز در محل ، چقدر به هر کدام از این دو مرکز وابسته است. دی آی سی ما تنها خدمات بهداشتی و متادون به معتادان عرضه می کرد. اما، آن مرکز علت حضور شبانه روزی مددجویان در محل است. منظور بنده این است که شهرداری بهانه می آورد و صورت مسئله را پاک می کند. بیماران ما و مددسرای محل مشترک هستند. با بستن دی آی سی و قطع خدمات درمانی ما بیماران از آنجا نمی روند.

حداقل 100 نفر از مددجویان ما در معرض بازگشت به اعتیاد هستند 

وی افزود: متاسفانه معاونت اجتماعی منطقه هیچ دغدغه ای نسبت به قضیه ندارد . آنها هیچ توجهی نمی کنند که تعطیلی این مرکز چه آسیبی را می تواند برای آن بیماران در پس خود داشته باشد. شهرداری فقط به موضوع مردم و اهالی توجه می کند . اما قریب 100 بیمار ما شرایط بحرانی پیدا می کنند و باز به سومصرف مواد و اوج آسیب بر می گردند. بدون این خدمات، بیماری های ویروسی مانند hiv در بین این افراد شیوع بیشتری پیدا میکند. شاید بتوانم بگویم که جمعیت این مددجویان با اهالی محلی تفاوت چشم گیری از منظر جمعیت ندارد. براحتی می توان تصور کرد که چه تاثیری بر منطقه خواهد گذاشت. این نشان از ضعف شهرداری منطقه دارد که نمی تواند تصمیم مناسبی بگیرد.

شهرداری طلب ما را نمی دهد و کارشکنی می کند 

وی مدعی شد : شهرداری می توانست پیشتر به مرکز اطلاع رسانی کند، زمانی را در نظر بگیرد که ما بتوانیم محل مرکز را جابه جا کنیم و جایگزینی برای خدمات خود ارائه دهیم. همچنین، ما 80 میلیون تومان از شهرداری طلبکار هستیم. حداقل آن مبلغ را بازمی گرداندند تا بتوانیم جابه جا بشویم و مکانی را برای جایگزینی تهیه کنیم. 80 میلیون تومان برای شهرداری پول کمی است و اگر لجبازی را کنار می گذاشت! ما این طلب را اخذ کرده بودیم تا اقدام به جابه جائی مرکز کنیم. این کارهارو نکردند. حتی اگر شهرداری( یا اهالی ) با ساعاتی که معتادان در محل هستند مشکل داشت ، می توانست بخواهد که ما خدماتمان را شبانه ارائه دهیم. تا مددجویان زمانی که به مددسرا می آیند از ما نیز خدمات بگیرند. تا مددجویان دو بار در محل جمع نشوند.حتی ما این را پیشنهاد دادیم و آنها قبول نکردند. اینها راهکار است اما آنها دنبال راهکار نیستند.

مدیر عامل موسسه سیمای سبز رهایی، در پاسخ به این پرسش که « شما خبری حاکی از آن داشتید که شهرداری اقدام به بستن محل خواهد کرد؟» گفت: چهارشنبه با قائم مقام شهردار مذاکره کردیم و پیشنهاداتی دادیم که ایشان قرار گذاشتند پاسخ ما را پیش از هر اقدامی بدهند. اما بعدازظهر تماس گرفتند و گفتند که شهردار قبول نکرده است و فورا هم مرکز را تعطیل کردند. البته نه رسما فقط قفل زدند و تابلویش را کندند و به ما گفتند که باید محل را تخلیه کنید. البته بگویم که این بار دومی است که شهرداری مرکز ما را می بندند. و باز هم لازم است خاطر نشان کنم که بار اول که شهراری مرکز را بست، پس از مدتی خودش اصرار کرد که مرکز بازگشائی شود.احتمالا تاثیر مرکز بر سطح آسیب منطقه و تاثیر فقدانش را بر آن دیده بودند که مصر بودند تا مرکز را بازگشائی کنیم.
وی به این پرسش که « دلیل خاصی دارد که چنینی تقابلی با شهرداری پیش آمده است؟» بیان کرد: بله، شهرداری از دست ما ناراحت است.  موضوع به پارسال باز می گردد که ما مددسرای جنب dic را هم اداره می کردیم. شهرداری آن محل را از ما گرفت و تحویل شخص دیگری نداد. بنابراین این مددسرا خالی ماند و بلااستفاده شد. در یک بازدیدی که مدیر عامل سازمان خدمات شهری و معاونت اجتماعی شهرداری منطقه آنجا آمده بود، ما اتفاقی حضور پیدا کردیم و بازگشائی مددسرا را مطالبه کردیم. اعضای شهرداری مستاصل ماندند و تنها توانستند بگویند که مددجویان را به جای دیگر ارجاع داده ایم. خب همچنین بهانه ای قبول نشد چراکه چنین اقدامی اصلا عملی نیست. زمستان بود و ما اصرار کردیم که این افراد به چنین مددسرائی نیاز دارند. بیست روز بعد از مطالبه ما دو نفر از معتادان بی خانمان به دلیل سرما مردند. در رابطه با مرگ این افراد هم چند جا صحبت کردیم . بنابراین، مددسرا کار می کند اما روابط ما با شهرداری منطقه از آن تاریخ کدر است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 587273 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟