درمان واریس پا چیست؟ / همه چیز در مورد واریس پا

واریس پا / واریس سیاهرگ‌ها که به انگلیسی (Varicose veins) گفته می شود و از ریشه واژه لاتین واریکس Varix به معنای پیچ خورده گرفته شده است که به گشاد شدن سیاهرگ ها یا تورّم ورید گفته می‌شود. رگ های واریس هنگامی رخ می دهد که دریچه های معیوب موجب تجمع خون در بخش هایی از رگ های خونی شده و رگ ها بیش از حد بزرگ می شوند. رگ های واریس گاهی دردناک و متورم شده و به رنگ بنفش تیره، بنفش مایل به آبی یا قرمز و بیشتر در نواحی ران ها و پایین پا ظاهر می شوند.

به گزارش رکنا، واریس پا معمولاً در ماهیچه‌های پشت پا دیده می‌شود که در آن، بازگشت خون از اندام‌ها به سمت قلب به‌درستی انجام نمی‌ شود و دریچه‌های رگ پا به درستی عمل نمی‌کنند.

تحقیقات نشان داده است که واریس شایع ترین بیماری عروقی انسان است که می تواند بین ۱۰ الی ۲۰ درصد از مردم را مبتلا کند. زیرا آن ها دوره‌ای از تغییرات هورمونی را تجربه می‌ کنند و با تغییرات، تعادل هورمون‌های بدن‌شان به‌ هم‌ می ‌خورد. افرادی که پوست روشن تری نسبت به بقیه دارند بیشتر در معرض خطر واریس هستند چرا که رگ های واریسی در پوست آن ها بیشتر به چشم می آید و همچنین این امر در زیبایی بدن آن ها تاثیر بسیاری دارد.

واریس چیست؟

علائم بیماری واریس پا

عوامل زیادی برای واریس وجود دارد که عبارت‌اند از وراثت، ایستادن زیاد، تغییرات هورمونی در بدن در دوران بارداری، بلوغ و یائسگی، یبوست، چاقی، استفاده از قرص‌های ضد بارداری و …

بیماری واریس می ‌تواند باعث خستگی، درد، احساس سوزش و بی‌ حوصلگی، خستگی و سنگین شدن در پاها شود.

روش های درمان واریس

روش های متعددی برای درمان واریس پا وجود دارد. از روغن هایی که اسانس طبیعی گرفته شده تا جراحی که هزینه های خیلی بالاتری را به همراه دارد.

برای درمان واریس پا بهتر است اول از درمان خانگی و طب سنتی استفاده شود و اگر به نتیجه قابل قبول نرسیدیم در آخر از روش های درمان شیمیایی و جراحی استفاده می کنیم.

روش های طبیعی و خانگی درمان واریس

ورزش منظم می تواند برای بهتر شدن گردش خون در رگ ها و پایین آوردن ورم پا به ما کمک کند. اگر شما زمان طولانی را بی حرکت بمانید، رگ ها عمل گردش خون را سخت تر به مغز انجام می دهد و برای مبارزه با نیروی جاذبه به مشکل بر می خورد که با ورزش کردن فشار خون پایین آمده و مقدار هورمون ها به صورت طبیعی تنظیم و وزن کم می شود و اجازه خارج شدن از حد طبیعی را نمی دهد.

اگر از آن دسته افرادی هستید که ورزش می کنید و به هنگام ورزش کردن عضلاتتان درد می گیرد، باید به ‌آرامی ورزش کنید و بعد از آن برروی عضله ‌ای که درد گرفته است آب گرم یا کیسه‌ ی یخ بگذارید.

همچنین می توانید برای کاهش درد و ورم ناشی از واریس، جوراب واریس بپوشید. یا اینکه پاها را بالا بگیرید و سپس به پایی که خون در آن به ‌درستی به جریان نمی ‌افتد، فشار ملایمی وارد می ‌کنید.

درمان واریس پا با ماساژ

 

درمان واریس پا با ماساژ

ماساژ دادن همیشه یکی از بهترین راهکارها برای درمان درد و بهبود افزایش گردش خون بوده است. انجام ماساژ به دانش خاصی نیازمند نیست ولی توجه داشته باشید که باید بتوانید بهترین شیوه های ماساژ به خصوص برای درمان واریس پا را فرا بگیرید.

عمل ماساژ معمولا نباید به صورت خیلی تند و با شدت صورت بگیرد و همچنین نباید این کار را پشت سرهم و به صورت یکسره انجام دهید، چرا که برای درمان واریس نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه می تواند مشکلات دیگری را نیز به همراه داشته باشد.

برای ماساژ دادن رگ های واریس دار حتما باید به آرامی از نوک انگشتان خود کمک بگیرید و با حرکت هایی منظم، مسیر خون را به سمت رگ های دیگر هموار کنید. در مواردی دیگر که واریس هنوز به خطرناک ترین حد از خود نرسیده است، می توانید دریچه های لانه کبوتری را نیز به حالت سابق خود برگردانید.

درمان واریس پا با گوجه فرنگی سبز

پس از آن که مقداری گوجه فرنگی تازه تهیه کردید، می توانید این گوجه ها را به خوبی شسته و برش بدهید. قسمت هایی هایی از پا را که دارای رگ های واریسی هستند کمی با آب ولرم ماساژ داده و این برش های گوجه فرنگی سبز را بر روی آن ها قرار دهید. پس از این کار باید کمی صبر کنید تا سوزش خفیفی در این نواحی احساس کنید. بعد از احساس این سوزش، برش های گوجه را برداشته و پا را با آب سرد بشویید.

به طور مرتب این کار را ۵ بار در طول روز و در بازه های زمانی مشخص تکرار کنید. در انتهای هر هفته نیز می توانید از محل های مورد درمان قرار گرفته عکس بگیرید و با هفته های قبلی مقایسه کنید.

درمان رگ های واریسی با گوجه فرنگی رسیده

با گوجه فرنگی های رسیده کار کمی متفاوت است. این بار گوجه های برش داده شده را بر روی محل های واریسی قرار داده و سپس با باند آن را ببندید. حتما به این نکته توجه داشته باشید که این بانداژ نباید به حدی محکم باشد که خود نیز باعث جمع شدن و لخته شدن خون گردد. به مدت ۴ ساعت صبر کرده و سپس پای خود را بشویید. این روش را بهتر است شب ها استفاده نمایید.

درمان خانگی واریس و رگ های واریسی پا با ترکیب سیر و پرتقال

درمان خانگی واریس با پرتقال

یکی از معجزه آساترین شیوه های درمانی خانگی واریس پا، استفاده از ترکیب پرتقال و سیر است. یک شیشه کاملا تمیز را برداشته و آب پرتقال را درون آن بریزید. مقداری سیر در حدود ۵ حبه را له کرده و به آب پرتقال اضافه نمایید. سپس در شیشه را محکم کرده و به مدت ۱۲ ساعت به آن کاری نداشته باشید. پس از آن محلول ایجاد شده را می توانید بر روی رگ های واریسی پا قرار داده و ۱۰ دقیقه ماساژ دهید. این روش را نیز بهتر است هر شب قبل از خواب به صورت هفتگی انجام دهید.

درمان گیاهی واریس پا در طب سنتی

در طب سنتی نیز روش های بسیار خوبی برای درمانی قطعی واریس پا بیان شده است. همان طور که می دانید در طب سنتی، تمامی داروها و تجویزها بر مبنای گیاهان صورت می گیرد. به صورت مختصر برای درمانی واریس پا می توانیم به گیاهان زیر اشاره کنیم:

• روغن درخت سرو

• روغن بابونه

• روغن گل بی مرگ

• روغن‌های اسطوخودوس و رزماری

• روغن بومادران

• روغن لیمو

• روغن جوجوبا

تمامی روغن های نام برده شده را می توانید برای ماساژ دادن استفاده کنید. در اصل این روغن ها طریقه استفاده یکسانی دارند.

روش های درمانی غیر خانگی واریس پا

روش های غیر خانگی درمان واریس به صورت زیر می باشد.

وناسیل (venaseal)

وناسیل یکی از جدیدترین روش های درمان واریس می باشد که در همین مدت کوتاه هم امتحان خود را پس داده است و تاثیرات بسیار زیادی بر بهبود روند درمان واریس پا گذاشته است.

وناسیل نوعی چسب است که مستقیما رگ های واریسی را هدف می گیرد و آن ها را به صورت کامل مسدود می کند. برای استفاده از این روش پزشک معالج می تواند فقط در یک جلسه، بیمار را به صورت کامل درمان کند. این روش هیچ خطری نداشته و کارایی آن نیز به خوبی به اثبات رسیده است.

فرسایش حرارتی برای درمان واریس

این روش نیز همانند وناسیل یک روش کاربردی است و به سادگی می تواند در درمان واریس پا موثر باشد. معمولا پزشکان یکی از این دو روش را به بیمار توصیه می کنند و کمتر پیش می آید که کسی مجبور شود از هر دو روش استفاده نماید. در روش فرسایش حرارتی از امواج رادیویی و لیزر کمک گرفته می شود و پزشک معالج به وسیله این دو، اقدام به بستن وریدها می کند. باید توجه داشته باشید که در این روش دیواره های عروقی نیز فرو ریخته می شوند.

اسکلروتراپی درمانی

زمانی که بیماری واریس پا به بدترین حالت خود می رسد، استفاده از اسکلروتراپی بهترین شیوه برای خلاص شدن از این واریس ها می باشد. در این روش داخل رگ ها ماده ای تزریق می گردد که رگ های واریسی را به صورت کامل نابود می کند. پس از آن خون از مسیرهای تازه ای برای عبور استفاده می نماید. رگ های از بین برده شده نیز، در مدتی کوتاه جذب پوست شده و به صورت کامل از بین می روند.

درمان قطعی واریس پا با جوراب واریس

پوشیدن جوراب های مخصوص واریس قدیمی ترین راه درمان قطعی واریس پا می باشد. جوراب واریس پا را به راحتی می توانید از مراکز پزشکی تهیه نموده و از آن ها استفاده کنید. کاری که جوراب های واریسی انجام می دهند، بهبود عملکرد گردش خون در پا می باشد. این جوراب های کشی رگ های پا را در فشار قرار داده و خون را مجبور می کنند در صورت بسته بودن مسیر پیش رویشان، راه های دیگری را برای عبور پیدا کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 585845 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟