50 درصد کشور در وضعت قرمز کرونا / منتظر اپیدمی های بعدی باشیم

کرونا /به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هشدارها و توصیه های بهداشتی در پی افزایش مبتلایان و جان باختگان بیماری کرونا افزایش یافته اما به نظر می رسد مردم خسته شده اند از این بیماری که برایشان هزینه های زیادی را به ارمغان آورده است.

در شرایط اقتصادی که لحظه به لحظه قیمت ها افزایش می یابد و مردم نگران آینده خود هستند، شیوع کرونا ورشکستگی هایی در پی داشته و کارگران بیکار شده اند و... به نظر می رسد مردم دیگر به شیوع کرونا اهمیتی نمی دهند.

مردم مجبورند که هزینه های زیادی برای مبارزه کرونا متحمل شوند. مجبورند ماسک اجباری را به 30درصد افزایش قیمت خریداری کنند، کارگران بیکاری و کارفرمایان بار سنگین تعطیلی ها را تحمل کردند.

سید محمد پاک مهر، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو باخبرنگار اجتماعی رکنا در مورد بیماری کرونا گفت: بیش از 50درصد استان های کشور در وضعت قرمز کرونا قرار دارند.

کرونا بیماری اجتماعی، اقتصادی است

وی با بیان این که بیماری کرونا یک اپیدمی جهانی است، افزود: کرونا فقط سلامت مردم را هدف قرار نداده است، بلکه اقتصاد و مسائل مالی کشورها را تحت الشعاع خود قرار داده است. بنابراین با یک بحران بیماری روبرو نیستیم بلکه این بیماری مسائل معیشتی و اقتصادی مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین این نگاه که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تنهایی باید به مقابله با کرونا بپردازد، اشتباه است. در حقیقت نمی توان گفت که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی فرمانده تمام عرصه هاست. مقابله با کرونا بسیج اجتماعی متشکل از مسئولان، آحاد جامعه و تمام دستگاه ها را می طلبد.

منتظر اپیدمی های بعدی باشیم

نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: باید پروتکل های بهداشتی در مدارس توسط آموزش و پرورش، در دانشگاه ها و آزمون ها توسط وزارت علوم، در پاساژها و... توسط مردم رعایت شود.

واقعیت امر این است که پروتکل ها را وزارت بهداشت تعیین می کند و باید تداوم درمان و انگیزه بخشی به کادر درمانی را نیز در دستور کار قرار دهند. ضمن آن که باید فاصله گذاری ها رعایت شود. متاسفانه این بیماری تشخیص قطعی ندارد. روش PCR 30 تا70 درصد قدرت تشخیص کرونا دارد. بروز علائم بیماری نیز در حال تغییر است. بنابراین با یک بیماری روبرو هستیم که واکسن پیشگیری و داروی درمان آن وجود ندارد. سرعت شیوع و سرایت کرونا بسیار بالاست. این که بگوییم وزیر بهداشت تمام قد فرمانده مقابله با کرونا را در دست بگیرد، قطعا اشتباه است. تمام دستگاه ها باید در کنار وزارت بهداشت باشند. در کشورهای مختلف همه ارگان ها بسیج شدند و حتی قرنطینه را در حد حکومت نظامی اجرا کرده است. اگر انتظار مقابله جدی وجود دارد نیاز به تصمیم قوی و بسیج همگانی وجود دارد.

پاک مهر با تاکید بر این که چالش های به لحاظ اقتصادی کم نیست، افزود: پیامدهای کرونا فقط در حوزه سلامت نیست و نه تنها در ایران بلکه در جهان آسیب های اجتماعی و اقتصادی را داشته است. تا امروز کشور، نظام سلامت و مردم نسبت به کشورهای دیگر نمره قبولی خوبی گرفته است و جزو چند کشور برتر هستیم. بنابراین انتظار این تلفات را نداریم. کمیسیون بهداشت مجلس جلسه ای با سعید نمکی، وزیر بهداشت داشتیم و جمع بندی نظرات کمیسیون بهداشت مجلس به او منتقل شد و اعلام کردیم که باید مقابله با کرونا با قوت پیش برویم و فکر نکنیم که در کنترل موفق بوده ایم. باید منتظر اپیدمی های بعدی باشیم.

تحمیل هزینه های کرونا به مردم

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت در این شرایط اقتصادی به اندازه مردم هزینه نمی کند؟ گفت: نمی توانیم که دولت نسبت به موضوعات اقتصادی و هزینه کرونا بی تفاوت بوده است. توزیع اعتبارات بین دانشگاه های علوم پزشکی و استان ها محل سوال بود و در کمیسیون بهداشت نیز به این سوالات به وزیر بهداشت منتقل شد. اما بسیاری از کشورهای دنیا که ادعا می کردند کم آوردند. به عنوان مثال در روسیه ماسک 200هزار تومان است. همه مردم و دستگاه های پای کار بودند و کمک کردند.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: درست است که هزینه های کرونا بر دوش مردم بود اما دولت هم کامل کنار نکشیده بود و در کنار مردم بود و به تناسب درآمدی کشور. در حال حاضر تحریم ها و این که سال پایانی فعالیت دولت است تاثیر به سزایی در این مسئله دارد. می دانید که سال های پایانی دولت ها معمولا شادابی و نشاط در حوزه خدمات دهی کمرنگ می شود و جدیت و تلاش در حل مشکلات مردم کاهش می یابد. فقط هم به کرونا مختص نمی شود. بحث دلار، ارز، دارو و درمان، مسکن و... را هم ببینید. سال هشتم فعالیت دولت مقداری انگیزه ها و جدیت ها و پشتکار کمرنگ می شود. این موضوع در همه دولت ها صدق کرده ولی در این دولت پررنگ تر است. اما نمی توانیم کفران نعمت و جفا کنیم و بگوییم دولت شانه خالی کرده و کنار مردم نبوده است. باید واقعیت ها را به تصویر بکشیم. در حوزه اقتصادی در حد انتظار ما به مردم کمک نشده است ولی دولت بی تفاوت نبوده است.

پاک مهر در پایان گفت: ما حرفهای خاص خودمان را می زنیم اما در شرایط حساس کنونی کشور باید پیام تشکر و تقدیر و تجلیل از مدافعین سلامت داشته باشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 584265 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟