تفاوت حرف دولت با عملش در مبارزه با کرونا  /  ابتلا 90 درصد جامعه به کرونا در صورت ادامه تجمعات

قرنطینه - کرونا | به گزارش خبرنگاراجتماعی  رکنا، طی 24 ساعت گذشته در ایران، 200 نفر با ابتلا به  کرونا ویروس فوت شده اند که این در طول زمانی که ایران مورد هجوم این ویروس قرار گرفته است، بالاترین میزان فوت  به حساب می آید.

حدود 3 ماه قبل که ما شاهد آمار سه رقمی( البته نه 200 نفر) بودیم، دولت قرنطینه را به سطح سوم رساند. اما این روزهای قرمز ، حاضر نیست که دوباره قرنطینه را پیشنهاد کند.

در حمل و نقل عمومی رعایت فاصله گذاری اجتماعی  بی معنا است.استفاده از خودروی شخصی، به دلیل پیشنهاد استفاده از آن، بسیار سخت شده است. افراد مجبور به تحمل ترافیک های سنگین هستند. آنها جای پارک پیدا نمی کنند و مکررا جریمه می شوند. هر چند که پیشنهاد استفاده از خودروی های شخصی، از طرف دولت، ستاد مقابله با کرونا و مسئولین وزارت بهداشت استفاده از خودروی شخصی را پیشنهاد می دهند ولی در ادامه هیچ کمک و یاری به مردم داده نمی شود. همچنین، ضدعفونی معابر به شدت کاهش یافته است.. برای هیچ کدام از مشاغل دورکاری یا شیفت بندی پیشنهاد نمی شود. مواد ضد عفونی و ماسک در بسته های حمایتی ارائه نمی شوند و هر روز خبر افزایش قیمت آنان به گوش می رسد  تسهیلات به کارفرمایان داده نشده است. وام های تسهیلاتی ارائه نشده است. بیمه بیکاری 3 ماه است که تعلق نگرفته است. آیا قرار است حمایتی جدی از مردم در مقابله با کرونا صورت گیرد یا در نهایت آنان باید بفهمند که بار این بیماری را خود بر شانه بکشند؟ سوال این است.

 

در این رابطه از با « سید مسعود خاتمی» ، نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفتگو کردیم.

13901004121515352_PhotoL

قرنطینه در برابر کرونا کار ساز نیست

خاتمی به این پرسش که « با توجه به گستردگی شیوع کرونا ، قراری بر اتخاد قرنطینه سطح 3 در کشور ندارید؟» پاسخ داد: به نظر نمی آید که قرنطینه کارساز باشد. زمانی که قرنطینه را اجباری کردیم، آیا از قرنطینه استفاده شد؟ افراد تا چه حد به رعایت قرنطینه همت کردند؟ قرنطینه می تواند موثر باشد اما قرنطینه آنچیزی نبود که در فروردین ماه باعث کنترل بیماری شد. بهتر است بگوییم تاثیر نسبی بر شیوع بیماری داشت. تنها راهی که وجود دارد این است که از برگزاری تجمعات جلوگیری شود.

تعطیلی تجمعات و رستوران ها به سرعت

 

وی در پاسخ به این پرسش که « مگر با قرنطینه از تجمعات انسانی جلوگیری نمی کنند؟ آیا برنامه ی دیگری برای جلوگیری از تجمات دارید؟» پاسخ داد: همان کاری که در ابتدا انجام دادیم درست بود. یعنی به سرعت از برگزاری تجمعات جلوگیری کردیم. پیشنهاد دادیم که مردم وارد اتوبوس ها نشوند. وارد مجالس نشوند. رستوران نروند و با یکدیگر صورت به صورت نباشند. و از جمع شدن در یک منطقه خودداری کنید.

وی اشاره کرد: یا باید مردم از تجمعات حضور در تجمعات خودداری کنند، یا آنکه بایستیم تا 80 یا 90 درصد مردم مبتلا شوند و واسلام . از شر بیماری راحت شویم. تنها راهی که کشورها جلوی بیماری را گرفتند این بود که نگذارنند مردم به خیابان بیایند. این کار را حتی با خشونت انجام دادند و نتیجه گرفتند. یکی از کشورها ی موفق چین بوده است که اگر چه کارهای دیگری هم کرد، اما عمده موفقیت آن به خاطر قوانین سخت تردد در معابر بوده است.

حرف دولت با عملش در مبارزه با کرونا متفاوت است

وی به این پرسش که « آیا بین قرنطینه و اجبار برای عدم حضور مردم در معابر و محل های تجمع فرقی قائلید؟ما هم همین منظور را از قرنطینه داریم؟ چرا اعمال نمی شود؟» پاسخ داد: بله درست است. ولی من نمی دانم و این را باید ستاد مقابله با کرونا پاسخ دهد. بما هم می گویند ولی دولت تصمیماتش با آنچیزی که می گوید فرق دارد. واقعیت این است که ما هم نفهمیدیم. منتهی الان باید فشار بیآوریم تا این قوانین اتخاذ و اجرا شود .

خاتمی در پاسخ به این پرسش که « چرا هیچ حمایتی از مردم نمی شود و تنها تاکید می شود ماسک بزنید؟» بیان کرد: بخاطر این است که در دستگاه های دولتی به وفور ماسک ساختند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 584236 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟