بدهکاران مهریه باید سکه 10میلیونی را بپردازند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، رئیس جمهور تقصیر افزایش و تنش در بازار سکه، طلا و ارز را به گردن دشمن انداخت اعلام کرد تنش در اقتصاد و بازار جنگ روانی دشمن است.

بعضی هم اعلام کردند هرکسی یک سکه داشته باشد یعنی 10 میلیون تومان پول دارد. اما هیچ مسئولی حالا جوان ها حتی با مهریه ای معادل یک یا دو سکه طلا هم دیگر نمی توانند ازدواج کنند. هیچ مسئولی به فکر آنهایی نبود که بنا به هر دلیلی طلاق گرفته مجبورند ماهی 10 میلیون تومان به عنوان مهریه پرداخت کنند. مردانی که حقوقشان به 3میلیون تومان نمی رسد و باید هزینه های زندگی مانند خورد و خوراک، ایاب و ذهاب و آب و برق و تلفن، اجاره بهای مسکن و... را پرداخت کنند چگونه می توانند ماهیانه یک سکه مهریه همسرشان را بپردازند؟ زندگی بعضی از این مردان که مجدد ازدواج کرده اند چه می شود؟ زندگی دوم این مردان از هم نمی پاشد؟ بدهکاران مهریه که با وجود قیمت های لجام گسیخته که حالا نه هر روز، بلکه لحظه به لحظه افزایش می یابد سوال اینجاست که زندان های کشور جای این همه ورشکسته اقتصادی، مجرم مالی و بدهکار مهریه را دارد؟

اگر زندان هایمان اینقدر وسیع هستند سوال بعد این است که بیت المال قدرت تامین هزینه نگهداری این تعداد از زندانیان را دارد؟ آیا راهی برای مردان بدهکار سکه وجود دارد که این حکم دادگاه را تغییر دهند؟

نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوال پاسخ داده و تاکید کرد: بهتر است آن بخش از ازدواج هایی که با افزایش قیمت سکه راهی دادگاه ها می شوند، زودتر به دادگاه بروند تا نظم خانواده ها سرجای خودش بازگردد.

نعمت احمدی / وکیل دادگستری / حقوقدان

مهریه تفاهم است

این حقوقدان با اشاره به این که نظم خانواده به مهریه نیست بلکه به تفاهم است، گفت: کمتر پیش می آید که یک زوج در حال زندگی باشند و زن مهریه اش را اجرا بگذارد. مورد دیدیم که در مهریه سفرهای زیارتی یا مکه قید شده و خانم ها این سفرها را پیگیری می کنند. اجرا گذاشتن مهریه در اکثر مواقع به دلیل اختلافات است و شرایط مرد بستگی دارد. اگر مردی پول نداشته باشد می تواند دادخواست عسر و حرج یا اعسار بدهد.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: اعمال ماده 2 نحوه اجرای محکومیت های مالی می گوید اگر کسی محکومیت مالی دارد اول اخطار برایش صادر می شود. اگر با این اخطار ترتیب پرداخت دیون خود را نداد آن را از قالب یک محکوم مالی به یک مجرم مالی تبدیل می کنیم. قبل از انقلاب قانون منع توقیف اشخاص بدهکار در قبال الزامات مالی تصویب شده بود و دلیلش این بود که زندان جای مجرمان متقلب، کلاهبردار یا سارقان است نه جای بدهکاران! اما بعد از انقلاب این قانون حذف شد. در دوره ریاست آیت الله لاریجانی در قوه قضائیه مهریه 110 سکه معین شد.

مهریه باید پرداخت شود

نعمت احمدی با اشاره به این که مهریه قراردادی است که باید قبل از قبول آن در موردش تحقیق شود، افزود: پرونده ای داشتیم که در عقدنامه قید شده بود باید مهریه هم وزن زن گل لاله و 1300 سکه باشد. در مورد دیگر 500هزار شاخه گل سرخ مهریه شده بود که این دو کامیون گل سرخ شده بود. این مهریه ها مشکل دارند. مهریه یک قرارداد است که مردان آن را قبول کرده اند پس باید به آن عمل کنند. مثال مهریه مثل خانه ای است که شما یک خانه را فروخته اید متری 10 میلیون تومان اما با گذشت زمان شده 30 میلیون تومان، می توانی آن را پس بگیرید؟ مهریه یک تعهد است. اگر قرار باشد این قراردادها بهم بخورد کلیه معاملات با مشکل روبرو شوند. باید زمان تنظیم این قراردادها (زمان ازدواج) چشم هایشان را باز کنند. برخی وقتی می خواهند یک لباس بخرند چند مغازه می روند و همه قیمت ها را زیر و رو می کنند تا یک لباس باکیفیت و قیمت خوب بخرند اما وقتی می خواهند قرارداد به این مهمی را امضا کنند توجه نمی کنند؟

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 583927 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟