مردم از دستمال کاغذی ماسک درست کنند

ماسک / کرونا / به گزارش رکنا، مهدی جمالی‌نژاد، معاون وزیر کشور، با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی در تشریح اقدامات انجام شده در جهت جلوگیری از شیوع کرونا ویروس در حمل و نقل عمومی شهرهای کشور، گفت: بی‌تردید دلیلی وجود ندارد که مردم از ماسک‌های ۳۰۰۰ و ۲۰۰۰ تومانی استفاده کنند. همه می‌توانند از دستمال کاغذی ماسک درست کنند و از آن استفاده کنند. هنگامی که استفاده از ماسک مطرح می‌شود با توجه به شرایط سخت اقتصادی همه نمی‌توانند ماسک را تهیه کنند اما می‌توانند با دستمال کاغذی این ماسک‌ها را تهیه کنند. بر همین اساس از همه هم‌میهنان درخواست می‌کنم که در استفاده از ماسک توجه جدی داشته باشند و در این شرایط با مسئولان و مدیران خود همراه شوند تا کاری ارزشمند رقم بخورد.

وی افزود: شهرداری تهران و شهرداری‌های سراسر کشور نسبت به ضدعفونی معابر و حمل و نقل عمومی تمام تلاش خود را بکار گرفته‌اند. ایستگاه‌های مترو، بی آر تی و تاکسی ضدعفونی می‌شوند و معابر عمومی و پاتوق‌های مردمی نیز روزانه توسط شهرداری‌ها ضدعفونی می‌شوند.

وی ادامه داد: برخی ایستگاه‌های اتوبوس روزانه دو بار و مترو نیز سه بار در روز ضدعفونی می‌شود. در حقیقت از سال گذشته که موضوع شیوع کرونا ویروس مطرح شده و حتی پیشتر از آن با وقوع سیل در کشور شهرداری‌ها زحمات زیادی را در کشور متحمل شده‌اند. شهرداری‌ها جامعه‌ای تلاشگر به صورت شبانه‌روزی هستند و تنها دستگاهی هستند که پای کار آمدند و در کمترین زمان ممکن به کمک مردم و دستگاه‌های ذیربط در هنگام وقوع بحران‌ها می‌شتابند.

معاون وزیر کشور در خصوص شلوغی اتوبوس‌ها در پایتخت، گفت: در تهران و در شرایط عادی روزانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از اتوبوس‌ها استفاده می‌کردند. با توجه به افزایش قیمت بنزین قطعا تقاضای استفاده از اتوبوس افزایش پیدا می‌کند اما با شیوع کرونا در کشور این میزان استفاده به ۳۰۰ هزار نفر در روز رسید و پس از بهبود شرایط استفاده از اتوبوس به ۹۰۰ هزار نفر در روز افزایش پیدا کرد و در حال بیشتر شدن است. در چنین شرایطی با توجه به فرسودگی ناوگان و افزایش قیمت تمام شده تولید اتوبوس از رقمی معادل ۱۰۰ میلیون تومان به حدود دو میلیارد تومان، مجموعه شهرداری‌ها با مشکلات بسیاری روبرو شدند. قطعا تامین منابع مالی برای خرید اتوبوس‌ها در شرایطی که تلاش می‌شود فشار مضاعف به مردم وارد نشود برای شهرداری‌ها کاری بسیار سخت است. بر همین اساس دولت در حوزه اورهال کردن اتوبوس‌های فرسوده کمک‌هایی را به شهرداری‌های کشور ارائه کرد.

وی در خصوص رعایت پروتکل‌های فاصله‌گذاری در حمل و نقل عمومی نیز گفت: پروتکل‌های ابتدایی بسیار سختگیرانه بود لذا اصلاح و مقرر شد مسافرین در صندلی‌های موجود مستقر شوند اما همگی از ماسک استفاده کنند. از روز گذشته که الزام استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی اجرایی شده است بر اساس گزارش‌های میدانی بیش از ۹۸ درصد مسافران ناوگان مترو از ماسک استفاده کردند. در سایر ناوگان انبوه بر همانند بی آر تی نیز این مورد رعایت شده اما در اتوبوس‌های خطوط معمولی به ویژه در مناطق کم‌برخوردارتر استفاده کمتری داریم لذا از همه شهروندان درخواست می‌کنیم که برای حفظ سلامتی خود، خانواده و همشهریان‌شان حتما از ماسک استفاده کنند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نوسازی و بازسازی ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس در کشور تا پیش از تحریم‌ها، گفت: مقرر بود این نوسازی و بازسازی انجام شود اما با توجه به اعمال تحریم‌ها این موضوع متوقف شد و دولت دست روی دست نگذاشته و سال گذشته ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شد. همچنین ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس به کلانشهرها داده شد و ۸۰۰۰ میلیارد تومان اوراق برای این بخش اختصاص پیدا کرد. امیدواریم ۲۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز امسال برای نوسازی اتوبوس‌ها اختصاص پیدا کند. از سوی دیگر تفاهم‌نامه‌ای نیز با یکی از شرکت‌های خودروساز برای تولید ۲۰۰۰ اتوبوس جدید در سمنان منعقد شده است. سال گذشته برای اولین بار پس از سال‌ها مبلغ یارانه بلیت با وجود شرایط سخت اقتصادی پرداخت شد هر چند که این مبلغ ناچیز بود اما تلاش می‌کنیم امسال نیز این مبلغ پرداخت شود. به این ترتیب هر کجا که کورسویی از امید بوده ورود پیدا کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: در طول سال‌های گذشته و در دولت‌های مختلف کارهای خوبی انجام شده اما گلایه‌هایی نیز وجود دارد. در شرایط سخت اقتصادی فعلی دغدغه‌هایی برای نوسازی ناوگان در شهرداری‌ها وجود دارد لذا باید در این شرایط بهترین تصمیمات را اتخاذ کنیم و همت کنیم و با کمک و اطلاع‌رسانی دقیق در این حوزه اقداماتی موثر را انجام دهیم. سازمان‌های اتوبوسرانی ما درآمدزا نیستند و زیان‌ده هستند ولی ملاحظات و بازرسی‌های مداوم و حسابرسی‌های دقیق انجام می‌شود و با تخلفات به جد برخورد خواهد شد.

جمالی‌نژاد همچنین در تشریح آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس در حوزه حمل و نقل عمومی کشور، گفت: تا کنون ۱۵۰ نفر از رانندگان بخش اتوبوسرانی به این بیماری مبتلا شدند که متاسفانه ۹ نفر از آنها فوت کرده‌اند. در بخش تاکسیرانی نیز ۴۵۰ نفر از تاکسیرانان به کرونا مبتلا شده‌اند که ۳۵ نفر از آنها فوت شده‌اند لذا لازم است که ناوبران حوزه حمل و نقل عمومی استفاده از ماسک را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 583684 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟