آتش سوزی های عمدی دو برابر شد / سه گروه عامل آتش زدن مراتع و جنگل ها

به گزارش خبرنگار رکنا؛  آیا آتش سوزی ها زنجیره ای  ، تعمدی یا با نیاتی دیگر نسبت به گذشته شعله می گیرند؟ برای پاسخ به این پرسش، با " بهمن افراسیابی، سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور" گفتگو کردیم.

74123

وی در خصوص دلیل آتش سوزی های اخیر در مراتع و جنگل های کشور ، گفت: آتش سوزی های عمدی ممکن است توسط سه گروه از افراد انجام شود. یک گروه کسانی هستند که تقاضا ی واگذاری زمین را دارند. البته آن دسته از زمین هایی که سازمان محیط زیست واگذار نمی کند زیرا که دارای پوشش گیاهی هستند. بعضا این زمین ها برای تغییرکاربری یا معدن کاری درخواست می شوند. این افراد ممکن است در آتش سوزی های عمدی دست داشته باشند.گروه دوم ، افرادی هستند که با سازمان محیط زیست خصومت پیدا کرده اند. عمدتا افرادی بودند که به سبب تخلف در محیط زیست با آنها برخورد شده است که می خواهند به این وسیله انتقام بگیرند. سومین گروه نیز معاندان نظام هستند که می خواهند خبرسازی کنند یا به ضعف های مدیریتی دامن بزنند یا برای بیان آن و نقد نظام دلیل ایجاد کنند.


آتش سوزی های عمدی دو برابر شده است

افراسیابی بیان کرد: طبق آمار ما تا سال های گذشته، 95 درصد از آتش سوزی ها عوامل انسانی هستند. این به معنای 95 درصد آتش سوزی عمدی نیست . علت انسانی است. از این آمار 5 درصد را عامل انسانی عمدی می دانستیم. متاسفانه در سال های اخیر ، به دلیل افزایش اختلافات محلی و قوم و قبیله ای به 10 درصد افزایش پیدا گرفته است.


آتش را صاحبان مزارع خشخاش روشن کرده اند؟

سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها ، گفت: کنار اختلافات قبیله ای اختلافاتی بر روی بهره برداری از مراتع وجود دارد. بطور مثال در استان های فارس و کهگیوله و بویراحمد، عده ای اقدام به کاشت خشخاش می کنند. همکاران ما برخورد کردند و مزارع آنها امحا شده است. بعد گزارشات نشان داده است که همانجا که ما مزارع را امحا کرده ایم طعمه آتش شده است. این می تواند به دلیل ناراحتی اهالی باشد، در واقع حدس زده خواهد شد. اما، بطور کلی مردم در اطفا حریق و گزارشات حریق با ما همکاری دارند. اما تعداد محدودی هم افرادی هستند که عمدتا به دلیل خصومت با سازمان حفاظت محیط زیست، سواستفاده از اراضی ،عناد با نظام اقدام به انتشار آتش می کنند.


ارتباط نیروهای محیط زیست با نهادهای امنیتی بیشتر می شود

افراسیابی در ادامه اظهار کرد: ممکن است انگیزه افراد معاند برای ایجاد چنین طعمه هایی بیشتر شده باشد، یا اقدامات برنامه ریزی شده ای صورت گرفته شده باشد. ما به تمام نیروهای خود اعلام کرده ایم که ارتباط ت خود را با دستگاه های امنیتی و نظارتی ارتباط بیشتری داشته باشند. تا ما بتوانیم به درستی تشخیص بدهیم که آیا این آتش سوزی ها عمدی یا از روی معاندت با نظام است یا خیر؟


برخی از اطلاعات حقوقی و محرمانه است

وی بیان کرد: ما با کسانی که به دلیل سواستفاده از اراضی سعی کردند عرصه را فاقد پوشش کردند، یا کسانی که برای معدنکاوی اقدام به این آتش پراکنی کردند برخورد کردیم. این ها افرادی بودند که به عمد منطقه را به آتش کشیدند. اما بسیاری از این مباحث حقوقی است و برخی موارد محرمانه است. بنابراین فکر می کنم صحیح نیست که بیان شوند. اما بیشتر آن تعدادی که بازداشت شده اند ، به خاطر اختلافات قومی و قبیله ای یا مرتعی بوده است.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 582222 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟