​محرز: منتقدان واکسن می خواهند به مرگ و میرهای دیفتری و کزار بازگردیم؟  / لاری: پرهیز از واکسیناسیون جان فرزندان را به خطر می اندازد

واکسن / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا؛ اگرچه سال ها از اجرای طرح های واکسیناسیون می گذرد و بسیاری از مواهب این اقدام پیشگیرانه اثبات شده است، اما شاهدیم که هر ساله در فصول واکسیناسیون، موجی از مقاومت در برابر طرح واکسیناسیون کودکان راه می افتد.

متاسفانه این اظهارات تنها از سوی افراد ناشناخته افاده نمی شود، بلکه برخی از افراد معروف ( سلبریتی ها) هم در رواج این اظهارات غیرعقلانی شریک می شوند.

واکسیناسیون تاکنون جان بسیاری از افراد را نجات داده است و ریشه کن شدن بیماری هایی که هر ساله قربانیان بسیاری می گرفتند، جز با واکسیناسیون ممکن نمی شده است.

 

در خصوص این اظهارات با سیما سادات لاری - سخنگوی وزارت بهداشت و مینو محرز، متخصص عفونی گفتگو کردیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

202073

مینو محرز گفت: عده ای از افراد از گذشته با واکسیناسیون ضدیت داشتند. در واقع این محدود به کشور ما نیست، تقریبا در همه جای دنیا حضور دارند. اما تبلیغات این افراد تبلیغات سو است. مگر بدون واکسن می شود از بیماری های عفونی پیشگیری کرد. باید این واکسیناسیون انجام شود وگرنه شاهد مرگ و میرهایی خواهیم بود که پیش از واکسیناسیون اتفاق می افتند. این حرف ها غیرعلمی و بی اساس است.

 

کودکان واکسن نزنند نمی توانند مدرسه بروند

این متخصص عفونی بیان کرد: یک سری واکسن ها که اجباری هستند و دولت به رایگان در اختیار مردم می گذارد. اگر کودکان این واکسن ها را نزنند نمی توانند وارد مدرسه شوند. باید هم اینطور باشد. کسی که واکسن نمی زند اگر به مدرسه برود باعث بیماری دیگران می شود. واکسن های دیفتری و کزاز این بیماری ها را مهار کرده اند. واگرنه زمانی که من کارورز بودم مملکت پر بود از بیمارانی که مبتلا به دیفتری و کزاز بودند. حالا واکسن این بیماری ها را کنترل کرده است. این ها چه می خواهند ؟ بازگردیم به همان زمان؟

نمی فهمم این ناآگاهان چه می گویند؟

محرز ادامه داد: این ضدیت هیچ پایه علمی و عقلی ندارد. واکسن را باید زد. اینکه می گویند در واکسن معلوم نیست چه است را نمی فهمم؟ مگر قرار است چه باشد؟ خانواده ها، بویژه واکسن های مربوط به کودکان را باید بزنند.مرتبا موارد مبتلا از پاکستان و افغانستان وارد کشور می شوند. اگر این واکسناسیون ها انجام نشود، خواهیم دید که با ابتلای به دیفتری و کزاز روبرو خواهیم شد. ما با واکسن این بیماری ها را ریشه کن می کنیم وگرنه همیشه همه افراد در معرض این بیماری هستند.

تاکید به واکسن آنفولانزا در این دوره کرونایی

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران ، گفت: واکسن آنفولانزا برای امسال موکدا توصیه می شود.با توجه به وضعیت کرونا، صددرصد باید از این واکسن استفاده کرد. هر واکسنی کم اما یک سری عوارض دارد. این نکته تازه ای نیست. یک در میلیون نفر ممکن است این عوارض را نشان دهد. این را مقایسه کنید با تمام افرادی که در برابر بیماری ها کشنده مصون می شوند.

واکنش سخنگوی وزارت بهداشت

سیماسادات لاری

همچنین، سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز در این خصوص به خبرنگار اجتماعی  رکنا گفت: متاسفانه، در فضای مجازی، برخی افراد در خصوص واکسن، توصیه های غیر علمی و در تناقض با سلامت مردم و جامعه مطرح می کنند. مردم به هیچ عنوان به این توصیه ها توجه نکنند. این توصیه ها سبب تشویش اذهان عمومی است و جان فرزندان کشور را به خطر می اندازد.

وی افزود: پس از کرونا برخی از خانواده ها به سبب نگرانی از انتقال ویروس، از مراجعه به مراکز واکسیناسیون خودداری کردند. اما اطلاع رسانی به موقع توانست از بروز این مشکل جلوگیری کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 580488 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟