خبر خوب برای مسکن / راه اندازی صندوق حمایت از مستاجران

منابع این صندوق از محل تسهیلات کرونا خواهد بود و به صورت تسهیلات ارزان قیمت برای ودیعه به مستاجران داده می‌شود.

به گزارش رکنا، محمد اسلامی در یک برنامه تلویزیونی درباره بازار مسکن اظهار داشت: التهابات مسکن اساسا متاثر از عرضه و تقاضا نیست بلکه به هجوم نقدینگی به بازار و متاثر از بازار ارز است و همواره تحت تاثیر نرخ ارز و طلا بوده است. در مقطع زمانی اخیر قابل مقایسه با دوره‌های قبلی نیست.

وی ادامه داد: در حالی که دوران رکود معاملات است صرفا به دلیل تجدید ارزیابی‌ها شاهد این التهابات بازار مسکن شده‌ایم و قیمت‌ها واقعی نیست. به دلیل حفظ ارزش سرمایه، قیمت مسکن افزایش یافته است.

اسلامی افزود: ملاک عمل اگر معاملات واقعی باشد، نشان نمی‌دهد که میزان معاملات باعث این افزایش قیمت شده باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید برای فاقدین مسکن برنامه‌ای وجود داشته باشد تا از آن طریق این مشکل مردم حل شود، ادامه داد: نرخ در شرایط عمومی بازار تعیین می‌شود و دولت دخالتی در نرخ گذاری در معاملات نمی‌تواند داشته باشد اما قرار شد اندیشه نویی را در این بازار پیاده کنیم.

صندوق حمایت از مستاجران

وی تاکید کرد: سیاست این است که برای نرخ رشد و اجاره بها یک ضوابطی تعیین کرده و صندوقی برای حمایت از مستاجران فعال خواهد شد. منابع این صندوق از محل تسهیلات کرونا خواهد بود و به صورت تسهیلات ارزان قیمت برای ودیعه به مستاجران داده می‌شود.

اسلامی ادامه داد: امیدواریم مصوبات اولیه این پیشنهادات در نیمه اول تیرماه حاصل شود و البته بانک مرکزی با ارایه بخشی از منابع مورد نیاز در قالب تسهیلات موافقت کرده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست دیگر دولت راه اندازی اجاره داری حرفه‌ای در بازار مسکن است، گفت: شرکت‌هایی با ارایه زمین‌های مناسب می‌توانند نسبت به ساخت واحد مسکونی مناسب اجاره اقدام کنند و نهادهایی مانند شهرداری، خیرین مسکن ساز، شهرک‌های صنعتی و... می‌توانند وارد این پروژه شوند. پیش از این تجربه خانه‌های سازمانی را داشته‌ایم و این پروژه هم می‌تواند مانند خانه‌های سازمانی عمل کند.

وی با بیان اینکه این سیاست برای میان مدت در نظر گرفته شده است، گفت: ظرف دو سال می‌توانند واحدهای مورد نیاز را وارد مدار کنند.

بروز معاملات زیرزمینی

اسلامی تاکید کرد: دولت چنین انگیزه‌ای ندارد که در بازار نرخ گذاری کند چراکه در این صورت امکان معاملات زیرزمینی وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای بخش مسکن هم می‌توان از بازار سرمایه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه افرادی که صاحب صلاحیت هستند همواره مالیات را پرداخت کرده است و پرداخت مالیات برای کسانی نگرانی ایجاد می‌کند که سرزده وارد بازار می‌شوند و منابع را در تله انداخته‌اند، گفت: آقایان در سازمان مالیات می‌گویند برخی از اطلاعات را نمی ‌توان ارایه کرد. در حال حاضر سیستمی که به سازمان امور مالیاتی تحویل داده‌ایم کامل و فریب ناپذیر است و هر گونه اشکالی که داشته باشد را رفع می‌کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 578666 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟