نابودی آینده شاهرود با بهربرداری از معدن شاهوار  / استانداری، سازمان های محیط زیست  را از  انجام وظایف خود منع می کند

معدن شاهورا شاهرود | امیر حسین ولیان، دبیر تشکل های محیط زیست شاهرود، در گفتگو با خبرنگار محیط زیست رکنا، در شرح وضعیت معدن بوکسیت شاهوار، گفت: پیرو پیگیری های زیادی که ماه ها داشتیم، نهاد هایی که باید مسئولیت پذیر می بودند به مسئله ورود کردند.اندک بررسی هایی که پس از ورود نهادهای موظف انجام شد، نشان داد تخلفات عدیده ای در این معدن صورت می گرفته است. بهربرداری از این معدن، تخریب بی محابای منطقه است.این اقدامات مخرب، محیط زیست و آب را متاثر می کند. همچنین حیات وحش منطقه آسیب دیده و متواری شده است.

ولیان، اشاره کرد: واکنششان در زمانی که این مسائل محرز شد پاک کردن صورت مسئله بود. بدین گونه که معاون امنیتی استاندار به کلیه سازمان های محیط زیستی و روابط عمومی کل اداره آب نامه نوشت تا از دخالت در امور معدن بوکسیت شاهوار صرف نظر کنند.

نهادهای محیط زیست برای چه کاری تشکیل شده اند

وی اظهار کرد: این رفتار معنای عجیبی دارد. مگر نهادهای محیط زیست برای کار دیگری تشکیل شده اند. مسئولیت و وظیفه ذاتی آنان پرداختن به همین امور است. تعجب ما از این است که یک نهاد قانونی، یک نهاد قانونی دیگر را از انجام وظیفه قانونی اش اجتناب می دهد.

ولیان به این پرسش که " دلیل تمکین محیط زیست به چنین ابلاغی که شما آن را غیر قانونی می خوانید، چیست؟" گفت: گویا استانداری در این مقوله دست بالا را دارد. جدای این عامل، ادارات محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان در این موضوعات جدی نیستند. بررسی این ادارات هم با پیگیری های مکرر نماینده استان و فشار عمومی باعث شد.با وجود این فشارها هم دو تخلف را اعلام کردند و از بررسی دست کشیدند.

وی اشاره کرد: این معدن مدت ها است که بهره برداری می شود. میلیون ها تن ضایعه باقی مانده در کوهستان که قانونا تخلف محسوب می شود. تخریب حیات وحش و منابع آبی نگرانی برای آینده است.

اتفاق فجیع برای حیات وحش

دبیر تشکل های محیط زیست شاهرود، بیان کرد: این معدن در دامنه شاهوار است. آنجا که اکو سیستم آن برای کل محدوده شاهرود اهمیت دارد.در واقع شاهوار تنها منبع آب شاهرود است. اتفاقی که برای حیات وحش اتفاق افتاده است فجیع است. شاهوار تنها شهر سرسبز استان سمنان است. بنابراین تخریب شاهوار تخریب آینده منطقه است.

ولیان در پایان بیان کرد: در شاهرود همه مردم به صف معترضین این بهربرداری پیوستند. در سال گذشته شورای شهر و امام جمعه شاهرود مخالفت های خود را کتبا و شفاها با این بهربرداری ابراز کردند و به نهادهای ذی ربط هشدار دادند. آنها نیز معتقد هستند این گونه بهربرداری آینده منطقه را نابود می کند. فرماندار شاهرود به دلیل مخالفت با طرح معدن شاهوار ، در میانه مدیریت جابجا شد.

وی افزود: لابی های پشت پرده این معدن ثروت انبوهی را بدست می آورند که برای این ثروت آفرینی افراد زیادی را با خود همراه می کنند. مقاومت در برابر بهربرداری از معدن، از دست نهادهای محیط زیستی خارج شده است . دو سال به مردم دروغ گفتند که این تنها معدن بوکسیت است . پیگیری کردیم و مشاهده شد که ده ها معدن بوکسیت دیگر وجود دارد. در این زمان دروغ آنها محرز شد . اما فعالیت معدن با بهانه اینکه خلوص آن دو درصد بیشتر است، ادامه دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

 

 

کدخبر: 575308 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟