ایزدخواه : افتخار وزیر این است که یک مسکن هم نساخته ! / مشکلات اقتصادی حل شود، جوانان ازدواج می کنند

ازدواج جوانان  / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حداقل قدم در راه ازدواج تامین سرپناه و کرایه یک خانه برای آغاز یک زندگی مشترک است . خرید مسکن به آرزویی دست نیافتنی برای جوان ها تبدیل شده و اجاره خانه های سرسام آور نیز با وضعیت حقوق و دستمزدها تامین نمی شود.

جوانان در حسرت زندگی مشترک و ازدواج باید منتظر ارزانی بمانند. ارزانی که خبری هم از آن نیست .  به قول معروف چه چیزی در ایران ارزان شده است؟

به گفت و گو با  جوانان که می پردازی نه تنها گریزان از ازدواج و تشکیل خانواده نیستند که آرزو ازدواج دارند ولی نمی توانند. جوانان با چه امکاناتی ازدواج کنند؟ در گذشته پدرها از فرزندانشان حمایت می کردند اما پشتیبانی آنها نیز با گرانی کمرنگ شده است و اگر بتوانند هزینه های زندگی خود را تامین کنند کلاهشان را بالا می اندازند.

علی الحال سوال این است که جوانان با مشکلات امروزی و گرانی ها چطور می توانند خانه ای برای ازدواج بخرند یا اجاره کنند؟ روح اله ایزدخواه، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوال پاسخ داده و تاکید کرد: پرواضح است که اگر شرایط برای رفع معیشتی اقتصادی اصلاح شود. اگر مشکلات اقتصادی رفع شود، مشکلات اجتماعی و ازدواج نیز بهبود پیدا می کند.

قانون تسهیل ازدواج دولت موظف شده است واحدهای ساختمانی به عنوان «مسکن موقت» احداث کرده و آنها را در اختیار زوجهای جوان با اجاره مناسب قرار دهد. مدت استفاده هر زوج متقاضی از این واحدها حد اکثر سه سال است.

مسئولان قانونمند باشند شرایط خوب می شود

روح اله ایزدخواه در پاسخ به این سوال که چرا این مسکن موقت در اختیار جوانان قرار نمی گیرد؟ گفت: اگر مسئولان قانونمند باشند شرایط خوب می شود. وقتی وزیر مسکن خودش مسکن سازی را نمی داند و می گوید افتخارم این است که یک مسکن هم نساخته ام! و ملزم به قانون نیست شرایط همین می شود. قانون تسهیل ازدواج نیز وجود دارد مسئول اجرا خود را موظف به اجرای قانون نمی داند. خلا قانونی نداریم بیشتر با التزام مدیران اجرایی مشکل داریم.

قانونی که تنها کلی گویی کرده است

وی با اشاره به قانون مصوب 1384 جهت تسهیل ازدواج جوانان، افزود: این قانون باید دقیق و صریح تر شود. در این قانون کلی گویی شده که باید شفاف شود و مسئول آن مشخص شود و قانون دقیق تر نوشته شود. اما بیشترین مشکل ما این است که بخشی از مدیران خودش را ملزم به اجرای قانون نمی کنند.

نیاز نظارت بی تعارف در مجلس

روح اله ایزدخواه، نماینده یازدهم در پاسخ به این سوال که می توانیم انتظار داشته باشیم که مجلس یازدهم نظارتی فراتر شعار بر عملکرد مسئولان اجرایی خواهد داشت؟ گفت: بله، باید نظارت مستمر و بی تعارف در مجلس اعمال شود. نظارت باید عالمانه صورت گیرد. نماینده مجلس بر تمام ابعاد و شرایط اجرای قانون اشراف کامل داشته باشد تا بتواند نقطه زنی کند. یعنی بداند که در عمل ایرادها کجاست از همانجا ورود پیدا کند. نظارت باید مستمر و بدون ملاحظه انجام شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 575303 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟