تولدی برای ورزش پهلوانی ایران / زنان پهلوان همطراز مردان + فیلم
حجم ویدیو: 31.80M | مدت زمان ویدیو: 00:03:42

ورزش زورخانه ای / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تقویم نشان می دهد که امروز 20خردادماه به نام روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نام گذاری شده است.

ورزش باستانی بر ساختار رفتار، گفتار و منش اجتماعی یک فرد اثر مستقیم دارد. این ورزش باستانی ،هنوز منش و روش پهلوانی را ترویج می کند .

زورخانه شیرافکن از قدیمی ترین زورخانه هایی است که در تهران توسط خسرو معصومی تاسیس شد و نسل به نسل گشت تا اکنون که هنوز هم روی پاست و جوانمردی را در بین جوانان، نوجوانان، میانسالان، حتی کهنسالان و کودکان ترویج می کند.

صلوات هایی که برای روح رفتگان، سلامتی مردم ایران و بهبودی بیماران به ویژه بیماران مبتلا به کرونا لحظه ای قطع نمی شود در این گود غیرت و شرف که میاندارش حسین پیکان فراست ، بلند است.

 انسانیت و دوستی منش گود زورخانه

حسین پیکان فر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: منش پهلوانی، مشتی گری، لوتی گری، انسان دوستی باید در گود زورخانه باشد. یک ورزشکار باستانی باید از سفره داری و گره باز کردن را بداند. قدیم تر اگر کسی مشکلی داشت به ورزشکاران باستانی می گفت و آن ورزشکار چراغی روشن می کرد و مشکل شان را حل می کردند. از این گودها بسیاری نتیجه مادی معنوی گرفتند. این ورزش مال ایران ماست و در کشورهای دیگر این ورزش را کپی کردند و مسابقات برقرار می کنند.  بیشتر کشورهای آسیایی و اطراف ایران به این ورزش علاقه دارند و در مسابقات شرکت می کنند.

تهران 28 گود زورخانه دارد

وی افزود: 28 گود در تهران وجود دارد اما تعدادی از صاحبان این گودها فوت کردند و کسی نیست آن را بگرداند و در این زورخانه ها بسته شده است. حدود 5-6زورخانه بسته و فرسوده شده اما تخریب نشده است.

هر چقدر آدم خود را در این ورزش کوچک کند، بزرگ می شود

حسین پیکان فر در مورد تحصیل ورزشکاران باستانی گفت: دانشجو، دکتر، استاد دانشگاه، مداح، طلبه، مسئولان در این گود ورزش می کنم. هادی خامنه ای (اخوی رهبر معظم انقلاب)، ناطق نوری و... در این رشته ورزشی فعال هستند و من با آنها ورزش کرده ام. تربیت اخلاقی ورزش باستانی دست به سینه بودن و ورزش پهلوانی است. هر چقدر آدم خود را در این ورزش کوچک کند، بزرگ می شود. تنها ورزشی است که مرد 95ساله داریم که وارد گود می شوند. ورزشی است که سن در آن مهم نیست و در گود افراد با سنین متفاوت ایستاده اند.

کم توجهی وزارت ورزش و جوانان به ورزش زورخانه ای

پیکان فر افزود: بزرگتری گفته بود که این ورزش باستانی 700سال است  شروع شده است. اما برخی هم می گویند از زمان یعقوب لیث این ورزش پایه گذاری شده است. اما وزارت ورزش و جوانان آنطور که باید و شاید به ورزش پهلوانی ایران توجه نمی کند.

سنت های ورزش باستانی

پیکان فر درباره سنت های این ورزش باستانی توضیح داد: اول باید یک سید از روبروی سَردم (جایگاه مرشد) وارد گود شود و بعد ورزشکاران دیگر از روبروی سردم وارد گود شوند و از بغل سَردم از گود خارج می شوند و معتقدند که نباید به مرشد پشت کرد. میانداران مانند مشت بسته است و ورزشکاران از آن تبعیت می کنند. ورزش باستانی مردانه است ولی گوشه کنار شنیدم خانم ها هم شرکت می کنند. مثلا خانم ها چرخ می زنند خیلی بهتر از آقایان. شنیدم مخفیانه کار می کنند. ورزش باستانی سمبل های جنگ را در خود آورده است و در راستای صلح پیش رفته است. میل سمبل گرز است، تخته شنا جای شمشیر آمده، کباده کمان بوده و سنگ هم جای سپر آمده است.

زنگ مرشد برای چه کسانی به صدا در می آید

علی معصومی، مرشد این زورخانه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: 22سال است در جایگاهی می نشینم که به نام مبارک امیرالمنین است. این ورزش نسل به نسل به من رسیده است. من مرشدی هستم که کلاس نرفتم اما در رگ و ریشه ماست و صدای ضرب از بچگی در گوش ماست. من روی دیوار خانه هم تمرین کردم و در حال حاضر 22سال است که در سردم می نشینم. مرشد با صدای زنگ خود به ورزشکاران نشان می دهد که میاندار حرکت را عوض کرده است و ورزشکاران متوجه آن می شوند. گاهی بزرگ زورخانه به مرشد اشاره می کند که وسط چرخ یک نفر زنگ بزند این امتیاز بزرگی است برای آن ورزشکار. وقتی ورزشکار می خواهد از گود پایین بیاید مرشد زنگ می زند و بقیه متوجه می شوند که این ورزشکار پیشکسوت است. وقتی یک کهن کسوت یا کسی که بازوبند پهلوانی دارد، وارد زورخانه می شود نیز مرشد موظف است با زنگ خود به استقبالش می رود.

علی معصومی با اشاره به اشعار تاکید کرد: اشعار نسبت به مناسبت های مذهبی تغییر می کند. دهه محرم و صفر مرشدها از امام حسین (ع) می خوانند. اما بیشترین اشعار در مدح امام علی (ع) است. متاسفانه بعضی از مرشدها بعضی از ترانه ها را می خوانند که ربطی به ورزش باستانی ندارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 575015 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟