حسادت در رابطه / راهکارهای کنترل حسودی نسبت به همسر

به گزارش رکنا ، آنقدر که خود تهدیدی برای رابطه می‌شود و زوجین را درگیر دعوا و کشمکش‌های آزاردهنده ای می‌کند. اگر شما نیز دچار مشکلاتی در این زمینه شده‌اید، در ادامه‌ی مطلب توضیحاتی را در این زمینه ارائه داده‌ایم که می‌توانند راه‌گشای شما باشند.

درمان حسادت در رابطه | تعریف حسادت جنسی

حسادتی که در رابطه احساس می‌شود نوعی احساس مالکیت است و در روانشناسی تحت عنوان حسادت جنسی تعریف می‌شود. حسادت جنسی، واکنشی نسبت به تهدیدِ از دست رفتن رابطه‌ایست که تمایل به حفظ آن دارید. توجه داشته باشید که این احساس با حسادتی که در شرایط دیگر تجربه می‌شود متفاوت است.

برای نمونه، حسادت جنسی زمانی به شما دست می‌‌دهد که فکر می‌‌کنید همسر شما به فرد دیگری علاقه دارد، ولی حسادت وقتی رخ می‌دهد که دوست خود را سوار بر خودروی گران ‌قیمت و جدیدی می ‌بینید و از اینکه شما سوار بر آن نیستید احساس بدی می‌کنید. آنچه ما در این مطلب به آن می پردازیم، حسادت جنسی ست. برای درک بیشتر این مسئله بر روی مقاله حس مالکیت و حسادت در روابط کلیک کنید.

راهکارهایی برای درمان حسادت در رابطه

هنگامی که احساس حسادت در رابطه‌ی شما به میزان زیادی تجربه می‌شود، هم شما وهم شریکتان را به شدت آزار می‌دهد. شما دائما نگران و مضطرب هستید، احساس خطر می‌کنید و ترس از دست دادن دارید و از طرف دیگر شریک شما احساس می‌کند که دائما از جانب شما مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

در این شرایط روابط از سلامت کافی برخوردار نمی‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله رابطه سالم را مطالعه کنید. در ادامه به توضیح راهکارهایی در این باره خواهیم پرداخت.

1. استفاده از تکنیک توقف افکار

عامل اصلی که باعث می‌شود شما احساساتی مثبت یا منفی را در مورد یک رویداد تجربه کنید، افکاری‌ست که در سرتان درمورد آن رویداد ایجاد می‌شود. برای مثال اگر همسرتان امشب دیر به خانه بیاید و شما به این فکر کنید که ترافیک شدید امشب باعث دیر آمدن او شده واکنشتان بسیار متفاوت از وقتی خواهد بود که فکر کنید احتمالا او با شخص دیگری بیرون رفته.

هنگامی که رویدادی شک برانگیز برای شما اتفاق می‌افتد احتمالا شما با هجومی از افکار منفی مواجه می‌شوید که به شدت حال شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در این شرایط، ساده‌ترین کاری که باید بکنید این است که به فکرتان دستور «ایست» دهید.

یعنی هر زمان که فکرتان شروع به منفی بافی کرد، بلند به خودتان بگویید: «بس است» توقف فکر به شما این فرصت را می‌دهد که بعد از آنکه مقداری زمان گذشت در شرایط آرامش علت را بررسی کنید.

2. درمان حسادت در رابطه | تشخیص به موقع احساسات خود

در قدم اول برای آنکه بتوانید احساسات خود را درست مدیریت و کنترل کنید، نیازمند آن هستید که بروز آن‌ها را به موقع تشخیص دهید تا بتوانید برای آن‌ها کاری انجام دهید. برای این کار علائم بدنی شما بسیار می‌توانند به شما کمک کنند.

توجه داشته باشید که انسان هنگام تجربه‌ی هر احساسی دچار مجموعه‌ای از علائم بدنی خاص می‌شود. برای مثال شما در هنگام ترس در بدنتان احساس سرما می‌کنید و در هنگام خشم احساس می‌کنید بدنتان داغ می‌شود یا تپش قلبتان افزایش می‌یابد. به همین ترتیب احساس حسادت نیز علائم بدنی مخصوص به خود را دارد که در افراد مختلف تا حدودی از هم متفاوت است.

به همین منظور خوتان را هنگام تجربه ی این احساس مورد ارزیابی قرار دهید. در این شرایط شما ممکن است علائمی مثل تند تر شدن سرعت تنفس، افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون را تجربه کنید. در حقیقت این علائم زنگ خطری هستند که به شما نشان می‌دهند احساسات منفی در حال رخ دادن است و بهتر است قبل از این که به اوج خود برسند آن‌ها را کنترل کنید. توصیه می‌کنیم مقاله روابط دختر و پسر را مطالعه کنید.

3. تخلیه انرژی

احساس حسادت در واقع به نوعی به تجربه‌ی خشم منجر می‌شود. همان طور که می‌دانید خشم هیجانی بسیار نیرومند است. شما در این شرایط احساس می‌کنید انرژی زیادی دارید. رفتارهایی نظیر فریاد زدن یا درگیری‌هایی فیزیکی ناشی از انرژی زیادی است که افراد در زمان تجربه‌ی خشم پیدا می‌کنند.

هنگامی که تشخیص دادید در حال تجربه‌ی احساس حسادت و عصبانیت هستید به دنبال راهی برای تخلیه‌ی انرژی خود باشید تا از واکنش‌های لحظه ای و ناخوشایند جلوگیری کنید. فعالیت‌هایی مانند دوش گرفتن یا ورزش کردن می‌تواند این انرژی منفی را از شما دور کند و موجب آرامش تان شود. پس از این کار، شما خیلی راحت‌تر می‌توانید حسادتتان را نیز کنترل کنید.

4. درمان حسادت در رابطه | به دنبال راه حلی باشید

واکنش‌های شدید از جانب شما نه تنها اوضاع را بهتر نمی‌کند، بلکه به تدریج خودتان و شریک زندگیتان را خسته می‌کند. ایجاد سردی وفاصله‌ی عاطفی از پیامدهایی است که این واکنش‌ها درپی دارند.این سردی و فاصله‌ی ایجاد شده حساسیت شما را بیش از پیش بر می‌انگیزد و به این ترتیب اوضاع بدتر میشود.در واقع شما در یک سیکل معیوب گرفتار می‌شوید که ممکن است احساس کنید به هیچ وجه نمی‌توانید از آن خلاص شوید.

تلاش کنید در زمانی که آرام هستید، با همسر خود درباره‌ی حساسیت‌های خود گفت و گو کنید. به جای حرف زدن با نیش وکنایه تلاش کنید که صادقانه احساسات خود را با او در میان بگذارید و همراه با هم راه حلی برای از میان بردن آن‌ها پیدا کنید.

اگر احساس حسادت، شما و همسرتان را بیش از حد درگیر خود کرده، کمک گرفتن از یک زوج درمانگر در این شرایط می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. در جلسات مشاوره می‌توانید به مهارت‌های بیشتری در زمینه‌ی مدیریت احساسات خود برسید و نحوه‌ی برقراری یک گفت وگوی بدون تنش و موثر را یاد بگیرید. مقاله روابط ناسالم را مطالعه کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 569656 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟