رودخانه کارون خشک می شود تا زمین های کشاورزی جان بگیرند / نابودی شبکه های چشمه با پروژه بهشت آباد

محمد درویش فعال محیط زیستی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که رودخانه کارون با وجود ریزش های آسمانی در این چند سال چرا دوباره به سمت خشک شدن رفته است گفت: دو حوزه در کشور ما میزان ریزش های آسمانی آن کم تر از میانگین مدت 51 ساله بود که شامل حوزه کارون و گاو خونی زاینده رود می شود. البته میانگین ریزش این دو استان نیز حدود 6 درصد از میانگین آسمانی 51 ساله کم تر است اما باز میزان بارش به مقدار نرمال بیشتر است.

چرا کارون کم آب است؟

محمد درویش ادامه داد: علت اینکه هم اکنون آب در مقطع پل اهواز کم شده، این است که در شرایط فعلی تمام سد ها در بالا دست خوزستان در حال آبگیری هستند تا بتوانند برای کشاورزی در حوزه نیشکر آب لازم را تامین کنند فلذا تمام سدها باید به ظرفیت اصلی خود برسند.

محمد درویش با بیان اینکه هم اکنون در پل اهواز دبی روخانه کارون 220 متر مکعب بر ثانیه است فلذا ما زمانی باید نگران باشیم که میزان دبی در این مقطع از 200 متر مکعب بر ثانیه کم تر باشد فلذا هم اکنون به مرحله بحرانی نرسیده ایم.

حق آبه محیط زیست فدای نفت می شود

محمد درویش تاکید کرد: ما نباید حق آبه تالاب ها و حق آبه محیط زیست خود را فدای توسعه صنعت کشاورزی و نفت بکنیم. اگر همچنان بخش هایی از هورالعظیم خشک است بیشتر به دلیل فعالیت میدان نفتی آزادگان است.

محمد درویش با گفتن این مسئله که آبهای ما جدای از کمیت، از نظر کیفیت نیز با مشکل مواجه هستند خاطر نشان کرد: طرح های انتقال آبی که می خواهد اجرا شود و سد هایی که در این سالها در لرستان ساخته شده است باعث می شود که حق آبه ورودی به استان خوزستان کاهش داشته باشد.

پروژه انتقال آب بهشت آباد به نابودی شبکه های چشمه کشیده می شود

محمد درویش درباره پروژه بهشت آباد که در حال انجام است تصریح کرد: پروژه بهشت آباد به دلیل اینکه به صورت تونلی بوده و یک تونل می تواند تمام شبکه های چشمه و نظام هیدرولوژیکی را بهم بزند چراکه ظرفیت آن حدود یک میلیارد متر مکعب است که اگر افزایش پیدا کند حجم به شدت زیادی است چون فقط دبی رودخانه زاینده رو 700 میلیون متر مکعب است.

محمد درویش در پایان گفت: سازمان محیط زیست مخالفت خود را با ادامه طرح بهشت آباد اعلام کرده است اما چون این طرح از محل منابع داخلی اصفهان تامین می شود تمام سعی خود را می کنند تا به وسیله لابی های قدرتمند درون حاکمیت بتواند چراغ سبز را از محیط زیست بگیرد یا اینکه رییس سازمان محیط زیست را عوض بکند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 569294 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟