بازگشت پرونده پلاسکو از کمیسیون ماده 100 / حذف تامین پارکینگ توسط شورای عالی معماری و شهرسازی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آتش ساعت یک دقیقه مانده به 8 صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ دامن اولین آسمان خراش تهران را گرفت و حوالی ساعت 11:30 پس از 3 ساعت و نیم مقاومت این ساختمان در مقابل چشمان حیرت زده مردم تهران فرو ریخت و آتش بازار پوشاک 15 آتش نشان از خودگذشته تهرانی را در خود بلعید. عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو، حدود ۹ روز طول کشید و 20هزار تن خاک و نخاله در این آواربرداری توسط ۱۹۰۰ کامیون خارج شد. مشکل اما با شهادت آتش نشانان و کشته شدن 5شهروند عادی تمام نشد و آوارگی و سرگردانی بعد از فروریختن ساختمان پلاسکو، برای کسبه اولین آسمان خراش تهران ماند.

از همان روزهای نخست بازسازی پلاسکو در دستور کار بنیاد مستضعفان قرار گرفت اما این نهاد ثروتمند حاضر نشد نقشه های خود را به شهرداری ارائه کند و پروانه ای برای ساخت آن صادر نشد. اما زمانی که مدیران شهری در بحران شیوع بیماری کرونا گرفتار شده بودند، ساخت ساختمان پلاسکو را شروع کرد و پرونده این پروژه به کمیسیون ماده صد ارسال شد تا آن کمیسیون درباره ساختمان پلاسکو تصمیم بگیرد.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، با مرور حادثه پلاسکو گفت: پس از حادثه ناگوار و دلخراشی که منجر به ویرانی ساختمان پلاسکو شد و نزدیک به 17تن از آتش نشانان به شهادت رسیدند، موضوع بازسازی این ساختمان در دستور کار بنیاد مستضعفان قرار گرفت.ضمن اینکه در ابتدای دوره مدیریت شهردار پیشین تهران و در سال 96 جلسات متعددی در شورای تامین استان برای آغاز بازسازی و رفع موانع اجرایی ساختمان پلاسکو تشکیل شد.

وی افزود: مسائل پلاسکو هم از جنبه های ساخت و ساز و اتفاقاتی که منجر به تعطیلی فعالیت تعداد زیادی از کسبه پلاسکو شده بود،مد نظر بود،هم جدا از فاکتورهای فنی، جنبه های اجتماعی نیز پیدا کرده بود. بنابراین شورای تامین استان با دعوت از شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران، شهردار منطقه 12 و... سعی کرد جریان بازسازی پلاسکو را راه اندازی کند. برای آن که ساختمان فاخری جای پلاسکو ساخته شود، دوبار مسابقه طراحی برگزار شد و در نهایت طرحی از بین شرکت کنندگان برگزیده و تلاش شد بخشی از ساختمان باقی مانده پلاسکو به عنوان یادمانی به رویداد پلاسکو اختصاص یابد.

مشکلات پرونده پلاسکو در کمیسیون ماده صد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به این که در بازسازی پلاسکو، مسئله اصلی الزام دریافت پروانه بود، تاکید کرد: بحثهای اصلی و اولیه، مسائل فنی و تهیه نقشه های اجرایی و معماری بود که باید به تایید سازمان آتش نشانی، شهرداری منطقه و سازمان نظام مهندسی می رسید. به همین منظور بین نهادها هماهنگی هایی اتفاق افتاد و در نهایت در سال 98 نقشه ها به تایید سازمان آتش نشانی و شهرداری رسید. از این رو وقفه ای به وجود آمد و با اجرای عملیات تحکیم زیرزمین و سقف و سازه تا طبقه همکف همزمان شد.

گلپایگانی افزود: برای اجرای این بخش از عملیات با توجه به یکی از مصوبات شورای تامین استان که اعلام کرده بود بدون پروانه تا تراز همکف پیاده رو بتوانند عملیات ساختمانی را انجام دهند،ما اصرار داشتیم حتما شرکت سازنده اقدامات لازم را برای دریافت پروانه انجام دهد.

گلپایگانی با اشاره به این که بحث دیگر تامین پاکینگ است، گفت: مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری درباره بازسازی این ساختمان تاکید داشت پارکینگ به تعدادی که در طرح تفصیلی به آن اشاره شده در پلاسکو نیز تامین شود.

وی با بیان این که بحث سوم پرداخت عوارض بود، افزود: پرداخت عوارض حقوق عامه و شهر است بنابراین شهرداری اجازه تخفیف یا کاهش عوارض را ندارد. اما در یکی از صورتجلسه های شورای عالی تامین به این نکته اشاره کرده بود که شهرداری بدون دریافت عوارض پروانه را صادر کند. این موضوع با قوانین و مقررات همخوانی نداشت. از این رو برای حل این دو مسئله باقی مانده، گفتگوهای مفصل و طولانی با بنیاد شد. آنچه شهرداری تهران با راهبرد شهردار در نظر گرفت این بود که برای اخذ عوارض نیازی به دریافت نقدی نیست بلکه به واسطه مبادلاتی که بین شهرداری و بنیاد بود مقرر شد عوارض با رعایت حقوق مکتسبه پلاسکو در بستانکاری شهرداری تهران از بنیاد قرار گیرد.

تجدید نظر در مصوبه شورای عالی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به پارکینگ، تاکید کرد: بنیاد باید زمینی را برای تامین پارکینگ معرفی می کرد اما این اتفاق نیفتاد و شهرداری نمی تواند پروانه صادر کند. به واسطه تذکراتی که از سوی شهرداری منطقه 12 به بنیاد داده شد، به ناچار پرونده به کمیسیون ماده 100 ارسال شد. بنا حتما باید پروانه بگیرد و مسئله اصلی ساخت بدون پروانه بود. در کمیسیون ماده 100 شورای شهر، وزارت کشور و نماینده قوه قضائیه باید در این مورد تصمیم بگیرند. به همین دلیل جلسه ای در شورای عالی معماری و شهرسازی تشکیل شد و تجدید نظر در مصوبه شورای عالی و حذف الزام تامین پارکینگ توسط بنیاد مطرح شد. البته این موضوع با مخالفت شهرداری تهران مواجه شد و نظر ما این بود که پارکینگ مطابق با ضوابط طرح تفصیلی تامین شود. منتهی در زمینه تامین پارکینگ سایر نهادها به بنیاد کمک کنند. چرا که بنیاد معتقد است باید هزینه هنگفتی برای بازسازی ساختمان پلاسکو پرداخت کند و تمام ساختمان را قبلا در سال های گذشته به افراد و ذینفعان واگذار کرده بودند و تقریبا طبق گفته های مسئولان بنیاد مستضعفان انتفاعی از نگهداری ساختمان پلاسکو نداشته و به ناچار باید کل هزینه بازسازی را بپردازد.

از این جهت درخواست بنیاد این بود که بدون تامین پارکینگ و پرداخت عوارض پروانه صادر شود. پس از آن که این پرونده به کمیسیون ماده 100 رفت دفاعیه ای از سوی بنیاد دریافت کردیم اما در حال حاضر با توجه به تجدید نظری که در الزام به تامین پارکینگ شده و با توجه به اجرای مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی توسط شهرداری، ممکن است از این جهت بحث بازگشت پرونده به شهرداری منطقه مطرح شود. اما قطعی آن است که همه چیز به برخورد و چگونگی عمل بنیاد بستگی دارد. امیدواریم با حل مسئله باقی مانده و تعیین تکلیف در مورد حقوق قانونی که در خصوص پرداخت عوارض باید انجام شود بنیاد با رعایت چارچوب های قانونی نسبت به تکمیل پرونده اقدام بکند.

باید بررسی شود چیزی که در حال حاضر ساخته شده کاملا با نقشه ها مطابقت داشته و سطح و سطوح کم و زیاد نشده باشد. اگر همه موارد مورد تایید ناظران و کارشناسان باشد، به عنوان گواهی عدم خلاف اجازه ادامه کار به بنیاد داده می شود. امیدواریم که بنای پلاسکوی جدید منطبق براصول فنی و قانونی باشد. انصافا نیز کار بنیاد بسیار دقیق و قابل دفاع است و از نقطه نظر معماری نیز کار فاخری در حال شکل گیری است و امیدواریم اخذ پروانه از سوی بنیاد پیگیری شود و کار مطابق با ضوابط قانونی ادامه یابد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 568596 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟