بی تفاوتی خطرناک نسبت به بافت فرسوده تهران /  جان مردم در خطر است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با هر زمینه لرزه ای که رخ می دهد، یکی از نگرانی ها و دغدغه های کارشناسان بافت فرسوده است. شاید به همین دلیل است که دائم در مورد این بافت و بازآفرینی آن صحبت می کنند و دنبال راه کار هستند. ولی فقط گفته می شود که بافت های فرسوده خطری جدی برای شهر است ولی در نهایت اتفاقی برای بهبود شکل نمی گیرد و فرسوده ای ترمیم نمی شود.

توقف احیای بافت فرسوده با اختلاف دو نهاد دولتی

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در مورد بافت فرسوده گفت: مصوبات بسیار خوبی در مورد بافت فرسوده موجود است و شهرداری ها، مردم و دولت باید با همکاری یکدیگر براساس این مصوبات عمل کنند.

وی افزود: دولت در مورد بافت فرسوده حساس بود و مصوبات خوبی ارائه کرد اما به نظر می آید اختلافاتی در مورد اجرای این مصوبات بین وزارت مسکن و شهرسازی و ستاد بازآفرینی بافت فرسوده به وجود آمد و این اختلافات حل نشد و همچنان باقی ماند و دیگر اثری از این بازآفرینی وجود ندارد. اقدامات خوبی در بافت فرسوده به ویژه در روستاها انجام شد و در شهرها و اطراف پایتخت سالی 400-500 هکتار از بافت فرسوده احیا می شود. ولی به دلیل عمق و گستردگی این بافت باید سرعت عمل بالا برود.

طرح های تشویقی موثر نیستند

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در این مورد به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در اصل یکی از آسیب پذیرترین محدوده های شهری که در اثر بروز زلزله حتی با ریشتر های متوسط به شدت آسیب پذیرند بافت فرسوده است. علاوه بر این که جان ساکنان بافت فرسوده در خطر است در صورت بروز خطر، امکان امداد رسانی به این محدوده های شهری نیز به لحاظ ریزدانگی و نفوذ ناپذیری وجود ندارد. باید یک ارائه ملی در سطح حاکمیت، دولت و مدیریت های شهری به صورت توامان وجود داشته باشد تا بازآفرینی، بهسازی و احیای بافت فرسوده در یک طرح میان مدت به نتیجه برسد.

محمد سالاری / عضو شورای شهر تهران / رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران

وی افزود: البته مدیریت های شهری تمام ظرفیت های خود را در این حوزه بسیج کرده اند. کمیسیون شهرسازی و معماری براساس مصوبه شورای شهر تهران، شهرداری را ملزم کردیم که در فرآیند صدور پروانه هیچگونه عوارضی دریافت نکند برای این که تسهیل گری در بافت فرسوده صورت گیرد و سرمایه گذران، توسعه گران و مالکین املاک بافت فرسوده انگیزه ای برای نوسازی پیدا کنند. ولی واقعیت این است که عدم دریافت عوارض کامل، بسته تشویقی و تسهیل گر موثر نبوده است. باید یک بسته تشویقی به بافت فرسوده تعلق گیرد و بانک ها وام های بلند مدت کم بهره ارائه کنند. دولت نیز در تامین زیرساخت ها، سرانه های خدماتی و روبناها کمک های جدی کند. تسهیلاتی نیز به توسعه گران برای ساخت و ساز و نوسازی در این منطقه ها با توجه به طرح تفصیلی ایجاد شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 567200 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟