چرا در تهران قرمز، موقعیت کرونا سفید است؟ / در ایران منطقه بی خطر کرونایی نداریم + صوت
حجم ویدیو: 66.23M | مدت زمان ویدیو: 00:08:07

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مسئولان از وضعیت قرمز در تهران خبر می دهند. نه تنها در تهران که گفته می شود در شهر و استان های دیگری نیز آژیر قرمز سیر صعودی شیوع ابتلا به کرونا به صدا در آمده است. از سوی دیگر برخی مناطق ایران وضعیت سفید دارند. درست است که باید به مسئله معیشتی و اقتصادی مردم نیز اهمیت داد اما سلامتی مردم مهم تر است. این مناطق سفید و قرمز چه تفاوتی برای مسئولان دارند؟ زیرا در هر دو وضعیت ، شرایط یکسانی حکمرفا است.

مدارس همه جا تعطیل و ادارات و مراکز تجاری همه جا بازگشایی شده است. به حتم وقتی منطقه ای را قرمز اعلام می کنند باید تفاوتی با مناطق سفید از لحاظ مدیریت داشته باشد که ندارد!

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص اینکه چرا در مناطق قرمز کرونایی ایران ، موقعیت سفید وجود دارد ابتدا به پروتکل ها اشاره کرده و گفت:  تعداد ۷۰ نفر ۱۰ شبانه روز بیدار بودند و برای ۱۳ هزار شغل پروتکل‌ها را تدوین و بازنگری کردند. بنابراین بحث تدوین پروتکل از بحث اجرای آن جداست. باید توجه کرد که ما طی این مدت کوتاه و بعد از ابلاغ پروتکل‌ها، در کشور یک میلیون و ۸۸۰ هزار بازدید انجام دادیم. ۵۴۰ هزار بازدید مشترک با تعزیرات و نیروی انتظامی انجام دادیم.

210هزار واحد صنفی

وی با اشاره به این که اگر تهران را کنار بگذاریم، حدود ۸۲ درصد مردم کشور شامل اصناف و مردم، پروتکل‌ها را رعایت کردند، افزود: در مرکز کشور و استان‌های مرکزی کشور ۹۲ درصد رعایت شده بود، در شرق کشور ۸۰ درصد، در غرب کشور ۷۶ درصد، در شمال کشور هم حدود ۷۷ درصد و در جنوب کشور ۶۷ درصد موارد رعایت شده بود، اما در تهران متاسفانه ۶۲ درصد موارد رعایت شده است. در جنوب استانی مانند بوشهر ۹۴ درصد موارد و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده است و جایی مانند خوزستان به‌ویژه شهر اهواز ۴۰ درصد رعایت کردند. بنابراین رعایت مردم بسیار در کاهش ابتلا و قطع زنجیره موثر است. در این بین حدود ۲۱۰ هزار واحد صنفی تعطیل شدند و یا تذکر گرفتند.

وی در مورد مناطق قرمز، زرد و سفید گفت: مناطق کشور به ریسک سطح یک، دو و سه تقسیم بندی شده اند. مواقع سطح یک منطقه کم خطر هست ولی در کشورمان منطقه بی خطر نداریم. به عبارت دیگر یک رنگ دیگر هم داریم به نام «سبز» که منطقه بی خطر است. اگر در یک منطقه روزانه به ازای هر 100هزارنفر یک نفر بستری می شود کم خطر محسوب می شود، بالای 3 بستری منطقه قرمز و دو بستری منطقه زرد محسوب می شود. اگر یک ماه در حوزه های بستری، سرپایی و فوتی در یک استان آمار صفر باشد، منطقه سبز می شود.

طبقه بندی کشور برای بازگشایی مشاغل پرریسک

رئیسی تاکید کرد: در فعالیت های اجتماعی مشاغل و تجمعات نیز به سه قسمت پرریسک (قرمز)، متوسط ریسک (زرد) و کم ریسک (سفید) تقسیم کردیم. در تمام کشور در سطح اول مشاغلی که کم ریسک هستند را باز کردیم، در سطح دوم نیز مشاغل متوسط ریسک را بازکردیم. اما برای مشاغل پرریسک نمی دانستیم در همه کشور باز باشند یا تعطیل. به دلیل تصمیم گیری برای این موضوع مناطق کشور را طبقه بندی کردیم. به فرض اگر بخواهیم بگوییم ورزش تیمی آزاد است باید در کل کشور آزاد باشد یا مناطق سفید؟ در بحث برگزاری نماز جمعه یا نمازهای یومیه باید بگوییم در کل کشور باز باشد یا مناطق سفید. طبقه بندی مناطق کشور صرفا به خاطر مناطق پرریسک است نه به معنی آن که منطقه ای مشکل نداریم یا در منطقه ای مشکل داریم. از نظر ما اپیدمی در کشور وجود دارد و هیچ منطقه سبزی نداریم بنابراین مسئله تعلل مسئولان نیست.

وی به خوزستان اشاره کرده و گفت: در یک استان وقتی وضعیتش بد می شود کل کشور را تعطیل نکنیم. در زمان آلودگی هوا در تهران، می گوییم کل کشور تعطیل یا فقط شهر تهران را تعطیل می کنیم؟ بنابراین این قابلیت انعطاف فوق العاده در مدیریت کشور موثر است. خوزستان که به گذشته برگشته نشان دهنده قابل انعطاف است. اگر استانی وضعیت بد می شود و استاندار آنجا دلیل بر ناکامی خود بداند و ادامه دهد، با مشکل روبرو می شویم. اتفاقا باید سریع برای یک یا دو هفته ادارات، مشاغل و اصناف را تعطیل کنیم و بعد از بهتر شدن وضعیت دوباره با رعایت پروتکل ها شروع به فعالیت کنند.

تعطیلی مناطق قرمز

معاون وزیر بهداشت با اشاره به این که باید بدانیم که ویروس کرونا از بین نمی رود و دوباره آن خواهیم بود، گفت: تا چه زمان می توانیم مشاغل و اصناف را تعطیل کنیم؟ تا چه زمان باید این قرنطینه اعمال شود؟ به محض آن که مردم از خانه ها بیرون بیایند با مشکل روبرو می شوند. بنابراین باید عادت کنیم با رعایت پروتکل ها، فاصله گذاری ها، در خانه بمانیم، پرهیز از تردد غیرضرور بیماری را کنترل کنیم. به همین دلیل این موضوع تعلل نیست.

رئیسی در پایان تاکید کرد: بوشهر منطقه ای است که بیماری آن بسیار پایین است. یک روستایی کرونا مثبت شد، سریع از تمام ساکنان روستا تست گرفته شد و 28 تا 30نفر تست شان مثبت شد. سریع آنجا را قرنطینه کردند تا دو هفته مشکل آنها حل شد. این مدیریت را باید در سطح کشور انجام دهیم. این که استانی مشکل پیدا کرد، استاندار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و مسئولان آن استان را سریع تعطیل کنند تا مشکل حل شود. میزان رعایت پروتکل های خوزستان 40درصد بود و معلوم بود این اتفاق می افتد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 567120 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟