معرفی زنانی که با برابری جنسیتی همدل نیستند؟ / آنچه اصل 19 و 20 قانون اساسی در مورد زنان می گوید

شیما قوشه فعال در حوزه زنان و وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره ریشه تمسخر های برابری جنسیتی چنین توضیح داد: ما در یک جامعه سنتی هستیم که تحت لوای یک فرهنگ پدرسالارانه است که نتیجه آن آسیب دیدن زنان و مردان به شکل های مختلف است.

تبعیض های جنسیتی عامل احساس ضعف در مردان

وی ادامه داد: هم اکنون شاید روی حرف های من مربوط به زنان باشد اما نباید از مردان نیز غافل شد چراکه تبعیض های جنسیتی باعث شده است تا مردان نیز در زندگی شخصی یا متاهلی خود احساس ضعف بکنند.

به سخره گرفته شدن زنان پس از مبارزات مشروطه

قوشه خاطرنشان کرد: جنبش زنان ایران از زمان مشروطه تلاش کرده تا به حداقل های برابری برسد. شاید نخستین باری که زنان به سخره گرفته شدند پس از پیروزی مشروطه خواهان بود با اینکه زنان کنار مردان جنگیدند و از خودگذشتگی های زیادی داشتند اما بلافاصله وقتی مشروطه خواهان پیروز شدند دستاوردهای مردانه داشتند و به مطالبات زنان توجهی نکردند.

روشنفکران نیز به دلیل فرهنگ پدرسالارانه حقوق زنان را ندیدند

این فعال زنان ادامه داد: در آن زمان با تمام تلاش هایی که زنان انجام دادند اما می بینیم که باز آنها حق رای نداشتند و بسیاری از مطالباتی که برای آنها پا به پای مردان جنگیدند به سخره گرفته شد. همه این مسائل ناشی از فرهنگ پدرسالارانه بود که حتی افراد پیشرو، روشنفکر و منور الفکر نیز وقتی پای زنان را در میدان دیدند تصمیمشان نادیده گرفتن حقوق زنان بود.

زنان نیز با برابری جنسیتی همدل نیستند

او با بیان اینکه فرهنگ پدرسالارانه آنقدر در زندگی و افکار مردم این جامعه رخنه کرده است که حتی خود زنان نیز با برابری جنسیتی همدل نیستند تصریح کرد: بعضی از زنان نیز گاهی با برابری جنسیتی شوخی کرده و جک می سازند حتی در بازنشر آن نیز کمک می کنند که باعث شده تا از این موضوع ناراحت شویم که چرا خود زنان از این موضوع آگاه نیستند. البته همه این مسائل ناشی از همان فرهنگ پدرسالارانه ای است که در جامعه ما ریشه دوانده است.

مشکلات قوانین در خصوص برابری جنسیتی

این وکیل پایه یک دادگستری در خصوص این موضوع که چه مشکلات قانونی در زمینه برابری جنسیتی وجود دارد که کار را به مسخره کردن برابری جنسیتی رسانده است تشریح کرد: اگر بخواهیم قوانین بعد از انقلاب را بررسی کنیم، مهم ترین مشکل قانونی که وجود دارد این است که اصل 19 قانون اساسی جنسیت را در کنار مسائل مختلف نیاورده که زن و مرد با یکدیگر برابر هستند بلکه می گوید همه افراد ملت فارغ از نژاد و رنگ با یکدیگر برابر هستند.

قوشه ادامه داد: شاید به این قانون به صورت خوشبینانه بتوان نگاه کرد که نظر قانون گذار تمثیلی است و جنسیت نیز مدنظر قانون بوده، اما باید در نظر بگیریم که در ایران نژادهای مختلف وجود ندارد اما جنسیت های مختلف داریم حال به هر دلیلی قانون گذار ترجیح داده تا از جنسیت حرف نزند.

این فعال زنان خاطرنشان کرد: اصل 20 قانون اساسی نیز اگرچه در خصوص برابری زن و مرد با حفظ موازین اسلام صحبت می کند یا اصل 21 به صورت اختصاصی مربوط به زنان است اما زن منظور آن قانون را باید بدانیم که چه زنی است چراکه این اصول زن را شخصی در نهاد خانواده دیده است که اغلب آنها نیز نقش مادری را داشته اند بنابراین زن به ما هو زن مورد حمایت قانون گذار نبوده است.

این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه در قانون ما زن باید در نهاد خانواده یا مادر باشد که از حمایت های ویژه برخوردار باشد تصریح کرد: بقیه قوانین عادی، مدنی و کیفری که به زنان مربوط است از فقه امامیه گرفته شده که نگاه آن نیز از نظر تاریخی و جغرافیایی برای سالیان دور است نمی تواند از تمام مطالبات زن امروز حمایت بکند.

او ادامه داد: ما سالهاست به مسائل حقوق زنان می پردازیم حال اگر بخواهیم طبق نگاه فقه امامیه نیز نگاه کنیم با توجه به اینکه ادعای آن پویا بودن است و یکی از ویژگی های آن تغییر در زمان و مکان های مختلف است اما معمولا ما این مسئله را ندیده ایم که بخواهند یکسری از شروط را بخواهند تغییر بدهند.

قوشه در پایان تاکید کرد: امروز ما باید از خود فقه استفاده بکنیم تا ثابت کنیم که یکی از ویژگی های آن این است که در زمان و مکان تغییر پیدا می کند اما متاسفانه با موانع زیادی روبرو هستیم البته یکسری تغییرات لاک پشتی نیز صورت گرفته اما تا آن برابری جنسیتی که یک جامعه ایده آل می سازد، فاصله زیادی داریم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 566446 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟