آلودگی سفید کابوس محیط زیست / سازمان حفاظت محیط زیست سکته مغزی کرده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هر وسیله ای که گردشگران طبیعت در کوله شان می گذارند مانند گلوله هایی است که در خشاب قرار می گیرند تا به طبیعت شلیک شوند. آتش درست می کنند، زباله های خود را رها می کنند و... نفس طبیعت با این اقدامات بشریت به شماره می افتد. با وجود آن که کشورهای توسعه یافته و پیشرفته نیز این اتفاقات رخ می دهد اما به دلیل قوانین سختگیرانه به نظر می رسد محیط زیست در این کشورها تنش کمتری دارند. بهروز بهزاد، فعال محیط زیست در رابطه با کابوس محیط زیست به خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: متاسفانه منابع طبیعی کشور با گردشگری طبیعی لطمه خورده است. استانداردها و ضوابط مربوط به این کار کامل نشده است.

مجلس طرح قانون گردشگری طبیعت را بررسی می کند

وی با بیان این که خوشبختانه از حدود 4-5 سال طرحی در راستای گردشگری در حریم منابع آب در حال تدوین است، افزود: ضوابط و استانداردهایی برای طبیعت گردی کنار تالاب ها، رودخانه ها، دریاچه ها، آب های پشت سد و... تدوین کرده ایم و تا چند ماه آینده تکمیل شده به مجلس ارائه می کنیم.

این فعال محیط زیست با اشاره به این که مجلس تصویب شود به صورت قانون در آمده و تحت ضابطه قرار می گیرد، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نیز صحبت هایی کردیم که در رابطه با طبیعت گردی در جنگل، بیابان، کویر و... ضوابط را تنظیم کنند.

سازمان حفاظت محیط زیست ملزم به ارائه طرح شد

وی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که سازمان حفاظت محیط زیست این ضوابط را تهیه کند؟ گفت: متاسفانه سازمان محیط زیست به دلیل ساختار نقصی که دارد سال هاست دچار سکته مغزی شده است و علیرغم این که کارشناسان خوبی دارد ولی در مدیریت خوب عمل نکرده است. در نتیجه با مشکلات زیادی روبرو هستیم. در نیمه دوم سال 98 طی نامه ای به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کردیم که اگر ضوابط طبیعت گردی در جنگل، بیابان و کویر را تهیه و تدوین نکند، این استنباط می شود که شما ناتوان از تدوین این طرح هستید و از طریق سازمان برنامه و بودجه مجوزهای لازم برای اقدام را خواهیم گرفت. گفتن این مسئله برای سازمان حفاظت محیط زیست سنگین بوده و می خواهند کاری انجام دهند.

بهره بردارانی می خواستند پروتکل تدوین کنند

بهزاد با اشاره به تدوین طرح گردشگری در حریم منابع آب، تاکید کرد: نگاه این طرح حفاظت از محیط زیست است. در ارتباط با تهیه این استاندارد مشکلات زیادی داشتیم و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست اعلام کردند که این استاندارد در گردشگری مربوط به ماست و ما باید آن را تدوین کنیم. به آنها پاسخ دادیم: «شما تاکنون این کار را انجام نداده اید بنابراین توان تدوین این استاندارد را نداشته اید. به جای استقبال از کاری که به نفع شماست، بهانه تراشی می کنید؟» این سازمان ها بهره بردار هستند و در فکر بهره برداری از این منابع هستند در حالی که نگاه ما محافظت و بهره برداری اصولی از این منابع است. در طرحی که به مجلس ارسال می کنیم؛ بالای سدها، مهمانخانه ها، محدودیت ورود به سد و... را در گردشگری طبیعت را تحت ضابطه قرار دادیم. وزارت جهاد کشاورزی اعلام می کرد که این در حیطه فعالیت ماست. سعی کردیم در این طرح پرلعاب نباشد و سخت نگیریم که قابل اجرا باشد و راهکارهای اجرایی در این استاندارد مطرح شده است. البته از برخی از قسمت های آن راضی نیستیم اما چاره ای نداریم چرا که امکانات کشورهای پیشرفته را نداریم و اگر بخواهیم سخت بگیریم قابلیت اجرایی این طرح کاسته می شود.

وی در پاسخ به این سوال که این طرح از سوی چه نهادی به مجلس ارائه خواهد شد؟ گفت: سازمان برنامه و بودجه این طرح را به مجلس ارسال می کند.

وضعیت فلاکت بار محیط زیست

این فعال محیط زیست با اشاره به این که سیستم های نظارتی را با کمک سازمان حفاظت محیط زیست پیش بینی کردیم، تاکید کرد: جریمه هایی برای این مسئله پیش بینی شده که به صورت پلکانی است. اولین بار تذکر است و دومین بار به بعد جریمه های پلکانی پیش بینی شده است. می ترسم در این قسمت مجلس همراهی نکند چرا که فکر می کنند گرفتن جریمه از مردم، باعث نارضایتی می شود و این جریمه ها را قبول نمی کنند.

بهزاد در پایان افزود: ما واقعا نگران محیط زیست هستیم. به لطف سازمان حفاظت محیط زیست، نمی دانید محیط زیست چه وضعیت فلاکت باری دارد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 565633 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟