تهران سه سال است انسان محور نیست / تهرانی ها در حسرت خدمات قالیباف!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سال آخر مدیریت شهری قالیباف سال عجیبی بود. ناگهان بدهی ها بالا رفت و با همان بدهی ها هم ، شهر در اختیار مدیریت جدید قرار گرفت. در پس تغییر شهردار و رسیدن مدیریت شهر به دست نجفی ، هر دفعه از بدهی ها صحبت شد و واکاوی بدهکاری ها صورت گرفت ، مسیر به بیراهه هایی کشیده شد که در نهایت اصل ماجرا که در چند ماه آخر مدیریت شهرداری محمد باقر قالیباف چرا شهر اینقدر بدهکار ارگان ها و بانک ها شد همچنان سوالی است که شهروندان از آن نمی دانند.

بیش از 60درصد از عمر مدیریت جدید شهری تهران سپری شده است. مدیریت جدید شهری بدهکاری های بیش از هزار میلیاردی و استخدام نیروهای غیرمتخصص باعث شد از اقدامات مدیریتی پیشگیری کند.

پرویز سروری، عضو سابق شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که بدهی های شهر اجازه فعالیت مدیریت جدید را نمی دهد؟ چرا اینقدر بدهی ؟ به خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: این یک موضوع رو به جلو است. مدیر قبلی با همین منابع کار می کرد و هر روز شهر شاهد ساخت و ساز بود و هر جای شهر یک پروژه شهری (بوستان ها، مترو، بی آر تی، اتوبان ها، تونل ها، ورزشگاه ها و...) برای خدمت به مردم در حال احداث است. مدیریت شهری بودجه این پروژه ها را از کجا می آورد؟

شورای شهر و شهرداری تهران حرفی برای گفتن ندارد

وی با اشاره به این که 12سال این سازندگی در شهر جریان داشت، افزود: چطور می شود که شهرداری الان مشکل مالی پیدا می کند؟ مسئله بدهی ها یکبار برای همیشه باید حل شود. نزدیک به 3سال است که آقایان بر صندلی شورای شهر و شهرداری تهران نشسته اند و به جز بیان چنین موضوعاتی حرفی برای گفتن ندارند. روزی که شهرداری تحویل شد بدهی ها مشخص بود.

بدهی منطقی شهرداری تهران

وی در پاسخ به این سوال که بدهی ها بسیار زیاد است، گفت: شهرداری ها به دلیل آن که به طور مستمر خدمت رسانی می کنند، با بدهی روبرو هستند. نسبت منطقی از بدهی در شهرداری وجود دارد، درست همانطور که دولت ها بدهی دارند. من فکر می کنم به نسبت خدماتی که در تهران انجام می شود و درآمدهای شهرداری، در روزی که شهرداری به مدیریت جدید تحویل شد، بدهی منطقی داشت. بارها گزارشاتی در 3سال اخیر داده شده اما هر موقع از طرف مردم برای ارائه خدمات شهری به شهرداری فشاری می آید، مدیریت شهری جدید برای فرار به جلو موضوع بدهی ها را مطرح می کنند که محلی از اعراف ندارد.

پرونده بدهی های شهرداری بسته نمی شود

این عضو سابق شورای شهر تهران تاکید کرد: مسئولان شهرداری سابق بارها اعلام کردند آمادگی دارند که با عدد رقم در مورد بدهی های شهرداری صحبت کنند. فکر می کنم پرونده بدهی های شهرداری تا پایان دوره مدیریت جدید بسته نخواهد شد. به دلیل آن که ناکارآمدی آقایان ادامه دارد، طبیعتا این بهانه ها استمرار خواهد داشت.

چه اتفاق انسان محوری در شهر رخ داده است؟

سروری در پاسخ به این سوال که چرا شهر در دوره 12ساله مدیریت شهری گذشته انسان محور مدیریت نشده بلکه بر پایه خودرومحوری اداره شده است؟ گفت: فکر می کنم این اصطلاحات خاصی است که آقایان عنوان می کنند و مفهومی ندارد. اتوبان را برای خدمت به مردم می سازند. به عنوان مثال اتوبان امام علی شمال تهران را به جنوب دوخته است. قبل از این پروژه اگر کسی می خواست از شمال به جنوب تهران می رفت باید یک مسافرت طولانی در ترافیک را پشت سر می گذاشت. شهرداری مسئول خدمات مفید به انسان هاست. راه اندازی مترو، بی آر تی و... چه معنایی دارد؟ یعنی مردمی که ساعت ها در ترافیک نمی مانند. سوال اینجاست که در این سه سال طرح های انسان محور آقایان چه شده است؟ گزارش بدهند شما خودرومحور بودید ما انسان محور، این طرح ها را ما اجرا کرده ایم.

نارضایتی مردم از مدیریت شهری

وی با اشاره به ناراحتی مردم از مدیریت شهری، افزود: چرا تمام نظرسنجی ها نشان می دهد که مردم از خدمات شهرداری و شورای شهر تهران ناراضی هستند؟ اگر این مدیریت انسان محور بود که مردم می گفتند: «دم تان گرم خدمات انسان محوری شما باعث نشاط، آرامش، امنیت روانی، خدمات مفید به ما شده است.»

شعارهای توخالی مدیریت جدید شهری

این عضو سابق شورای شهر تهران گفت: چرا شهروندان تهرانی که انسان هستند ناراضی هستند؟ چرا به شهردار سابق بالاترین رای را می دهند؟ باید می گفتند این فرد در مدیریت شهری اش خودرومحور عمل کرده باید تخریبش کنیم. اما شهردار سابق بالاترین رای را در تهران اخذ می کند. این نشان می دهد که صحبت های مدیریت شهری جدید شعارهای تو خالی است که فقط به درد بحث های آکادمیک می خورد. اما مردم در شهر خدمت می خواهند. در حال حاضر هر جای تهران یک پارک وجود دارد. اگر این پارک ها نبود مردم هم از لحاظ تنفسی هم با مشکل روبرو می شدند. تونل ها، مترو، مجموعه های فرهنگی، خانه های فرهنگ، کتابخانه ها و... خدمت به انسان ها بوده که در مدیریت گذشته احداث شده است. بحث هایی مانند بدهی ها، آورده ای برای شهروندان تهران ندارد.

مردم تهران 3 سال از خدمات شهری محروم شده اند

پرویز سروری تاکید کرد: فکر می کنم تمام خدمات گذشته مبتنی بر انسان محوری بوده و انسان ها از آن استفاده می کردند. امروز انسان های تهران سه سال از این خدمات شهری محروم شده اند و هیچ گزینه جایگزینی را ندارد که بگویند ما این طرح انسان محور را از این قوم دیدیم. بالاخره در این سه سال باید از ادعاها یک خروجی می دیدیم. به هر حال این بهانه ها فرار به جلو است چرا که آقایان کارنامه تهی از خدمات دارند و نمی توانند به مردم چیزی ارائه کنند مجبورند کارنامه قبلی را خراب کنند. اما کارنامه مدیریت گذشته شهری خراب شدنی  نیست و مردم سه سال است که در حسرت آن خدمات هستند. این بحث های روشنفکری است که برون داد خارجی از این بحث ها برای مردم وجود نداشته است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 564906 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟