انقراض گوزن های زرد ایرانی قبل از سال 1400

به گزارش خبرنگار محیط زیست رکنا، بر اساس گزارش های منتشر شده گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک دریاچه ارومیه در آستانه نابودی کامل است و متاسفانه تعداد گوزن های زرد بر اساس سرشماری صورت گرفته در سال ۱۳۸۶ تعداد ۳۲۰ که امروز به گفته منابع مختلف به 30 گوزن زرد رسیده است.

تعداد گوزن های زرد در سال ۹۲ به ۲۱۳ در سال ۹۴ به ۱۶۱ در سرشماری سال ۹۸ به ۵۵ فرد رسید که هنوز در سال ۱۳۹۹ سرشماری انجام نشده اما بر اساس بررسی‌های صورت گرفته جمعیت گوزن‌ها در در اشک به حدود ۳۰ فرد رسیده است.

پایین آمدن جمعیت گوزن های عوامل مختلفی دارد که مهم ترین آن همان پایین آمدن سطح آب دریاچه و خشک شدن بخش جنوبی آن در ابتدای دهه ۹۰ است که باعث شد تا هم دسترسی شکارچیان آسان شود و هم تعدادی شغال از حاشیه دریاچه به این منطقه وارد شوند.

از بین رفتن گوزن های زرد ایرانی شایعه است

منوچهر قدرتی مسئول اطلاع رسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که آیا گوزن های زرد ایران از بین رفته اند گفت: این اخبار شایعه است و امروز نیز مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی همراه با معاونان خود به بررسی وضعیت به منطقه اشک رفته اند و گزارش آن به زودی ارائه خواهد شد.

بااین وجود ضروری است تا هرچه سریع تر به وضعیت این گوزن ها رسیدگی شود چراکه در غیر این صورت سال 1400 هیچ گونه گوزن زردی در جزایر دریاچه ارومیه باقی نخواهد ماند.

اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست رکنا، درباره وضعیت گوزن های زرد ایرانی در آذربایجان غربی گفت : متاسفانه مسئولان ما یاد گرفته اند وقتی اتفاقی در کشور رخ می دهد آنقدر آن موضوع را کش بدهند تا با وقوع اتفاق جدید قبلی ها فراموش شوند در خصوص گوزن زرد ایرانی نیز چنین اتفاقی دارد رخ می دهد.

وی ادامه داد: گوزن های زرد ایرانی نزدیک 60 سال بود که دیگر در طبیعت حضور نداشتند که شاپور عبدوالرضا پهلوی دو فرد از این گوزن ها را به سختی یافت و به مکانی در سازی در دشت ناز انتقال داد که بعد از سالها تعداد این گوزن ها آنقدر زیاد شدند که دیگر در دشت ناز جایی برای آنها نبود بنابراین سازمان محیط زیست این گوزن ها را در جاهای مختلف رها کرد.

کهرم تاکید کرد: وقتی چشمه ها و دریاچه ها خشک شدند عده ای از مردم آذربایجان غربی برای کباب گوشت این گوزن های زرد شروع به شکار غیر مجاز کردند و نسل این جاندار را به نابودی کشاندند البته در مناطق دیگر نیز بلاهای مختلفی سر این گوزن ها آمد.

نابودی تمام گوزن های زرد ایرانی به زودی

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه جداسازی گوزن ها باعث شد تا هربار شاهد کم تر شدن گوزن های زرد باشیم تصریح کرد: خبر از بین رفتن گوزن های زرد نیز موثق است چرا که با توجه به شرایط پیش آمده در حال اضمحلال هستند و اگر این بار این اتفاق بخواهد برای آنها رخ بدهد تمام گوزن های زرد ایرانی نابود می شوند.

گوزن زرد ایران برای ما حکم تاریخ دارد

او اضافه کرد: گوزن زرد ایرانی در نقش برجسته های طاق بستان نیز وجود دارد که نشان از قدیمی بودن آن است بنابراین باید برای جلوگیری از نابودی آن اقدامات فوری صورت بگیرد.

کهرم با بیان اینکه البته هنوز می توانیم به جنگل باغ شادی در یزد و میان کتل مازندران امید داشته باشیم مطرح کرد: باید اقدام سریعی انجام شود تا برای بار دوم این گوزن های زرد ایرانی منقرض نشوند.

برای بقای گوزن های زرد تصمیم سریع گرفته شود

این کارشناس محیط زیست در پایان خاطر شان کرد: ما در زمان انتقال گوزن های زرد ایرانی به منطقه اشک فکر نمی کردیم که روزی فرا برسد تا این مناطق خشک شوند اما حالا که این اتفاق رخ داده باید یک سری تصمیمات مهم و فوری برای بقای این جانداران صورت بگیرد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 564255 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟