رسیدن سن اعتیاد در ایران به 8 سال  / 12 میلیون ایرانی معتاد داریم

محمدرضا محبوب فر کارشناس آسیب های اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که سن اعتیاد در دنیا چقدر کاهش پیدا کرده است گفت: متوسط سن اعتیاد در دنیا به 15 سال رسیده، ضمن اینکه با در نظر گرفتن مصرف سیگار و مواد دخانی این سن به 10 سال رسیده است کمااینکه سن شایع اعتیاد در دنیا بین 25 تا 60 سال و سن شایع مصرف سیگار در دنیا 15 تا 60 سال است.

سن اعتیاد به 8 سال رسید

او درباره سن اعتیاد در ایران مطرح کرد: سن اعتیاد در کشور ما به 8 سال رسیده است در حالی که میانگین سن شروع مصرف مواد مخدر در کشور به 12 سال کاهش پیدا کرده است کمااینکه شمار معتادان ایران نسبت به سال ۹۰ بیش از دو برابر شده است یعنی به عبارتی 14 درصد جمعیت ایران معتاد هستند و با احتساب جمعیت 85 میلیونی ایران، حدود 12 میلیون ایرانی معتاد که از این تعداد 4.5 میلیون نفر مصرف کننده مداوم هستند.

محبوب فر در خصوص عوامل پایین آمدن سن اعتیاد گفت: تغییر سبک زندگی خانواده، افزایش مشغله والدین و... باعث شده است تا شکاف بین والدین و فرزندان ایجاد شود. همچنین اگر یکی از اعضای خانواده معتاد باشد این مسئله به دیگر اعضای خانواده نیز سرایت خواهد کرد.

این آسیب شناس تاکید کرد: راهکارهای جلوگیری از اعتیاد بیشتر شائبه سیاسی و جناحی داشته اند بنابراین اگر واقعا می خواهیم از این معضل اجتماعی خلاص بشویم باید یک عزم ملی ایجاد شود از طرفی دولت جمهوری اسلامی ایران نیز باید با تمام ارکان خود به این مسئله ورود پیدا بکند.

رسانه ها برای ارائه آمار اعتیاد باید آزاد باشند

او با بیان اینکه باید یک اراده سیاسی از سوی حاکمیت برای رفع معضل اعتیاد به وجود بیاید خاطرنشان کرد: سازمان های مردم نهاد باید به صورت آزاد تری بدون اینکه شائبه جناحی بودن این سازمان های مردم نهاد وجود داشته باشد به مسئله اعتیاد ورود پیدا بکنند از طرفی رسانه ها نیز باید در ارائه آمار بدون ممیزی آزاد باشند تا این معضل برروی میز افکار عمومی گذاشته شود تا این مشکل را همچون گذشته نبینیم.

اعتیاد نتیجه فقر و بیکاری

محبوب فر در پایان خاطر نشان کرد: اعتیاد نتیجه فقر و بیکاری در کشور بوده که به عنوان یک آسیب اجتماعی عامل بسیاری از طلاق ها و فروپاشی خانواده ها است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 563285 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟