الهام پاوه نژاد: سایه دردناک کرونا بر تئاتر و سینمای ایران / واژه سلبریتی تخریب هنرمند است!

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، الهام پاوه نژاد بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر با انتشار توییتی از وضعیت بد معیشتی موجود هنرمندان نوشت و گفت که هر صنف و قشری بخشی از این جامعه است وباید به کارکنان پشت صحنه آثار سینمایی و تلویزیونی نیز کمک شود. درباره آسیب های وارد شده است به این قشر با او گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

الهام پاوه نژاد در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره وضع معیشت اقشار جامعه در این روزهای کرونایی گفت : شکست طبقاتی بین مردم به وجود آمده است . اقشار جامعه را از هم تفکیک نکنیم. دیگر زمان این نیست که قشری را دیده و قشر دیگری را از یاد ببریم .  زنان سرپرست خانوار،  کارتن خواب ها ، کودکان کار زیر فشار اقتصادی قرار دارند و از قبل هم آسیب پذیر بودند این روزها قشرهای دیگری از جامعه نیز به وضعیت آنها پیوسته و یا نزدیک به روزگار معیشتی آنان شده اند.

وی تاکید داشت : در برهه زمان کنونی باید از شکاف ایجاد کردن بین افراد جامعه دوری کنیم ، این که دائم درحال دسته بندی کردن طبقات باشیم بسیار آسیب زننده است. در حال حاضر جامعه با یک بحران همه گیر روبرو است. به طور مثال منشی صحنه یک فیلم سینمایی تا دوماه پیش مشغول به کار بوده و درآمد داشته اما الان با زن سرپرست خانواری که از طریق خیاطی کردن امرار معاش می کرده و هر دو بیکار شده اند تفاوتی ندارد. این روزها درگیر بحرانی به نام کرونا  هستیم که نشان داد جنسیت، جایگاه اجتماعی و رده سنی برای آن تفاوت ندارد .  باید نگاه فراتری به وضعیت جامعه داشته باشیم.

هنرمند با پزشک و خبرنگار تفاوتی ندارد

این هنرمند در ادامه افزود :  تعدادی از افرادی که پشت صحنه پروژه های هنری کار می کردند مستاجر هستند و حدود سه ماه است که بیکار شده اند و مشخص هم نیست که مجدد چه زمانی  می توانند فعالیت خود را آغاز کنند. این که افراد و مشاغل را جداسازی می کنیم بسیار دردناک است. زمانی که قرنطینه چندان به صورت جدی شروع نشده بود سازمان های مردم نهاد شروع به پخش بسته های بهداشتی میان کودکان کار سرچهارراه کردند  و این کار در آن مقطع زمانی بسیار درست بود و باید به سراغ قشر آسیب پذیر می رفتند اما  زمانی که بحران اقتصادی، بیکاری طولانی می شود شخص با شخص ، پزشک با خبرنگار فرقی ندارند.

خانه تئاتر 26 هزار عضو بیکار دارد

پاوه نژاد درباره وضعیت قشر هنرمندان و باور مردم در رابطه با این قشر جامعه بیان داشت: تصوری از گذشته وجود دارد که  تمام آرتیست ها مولتی میلیاردر هستند. اما واقعیت این است که  تنها چند چهره هنری در کشور داریم که وضعیت مالی بسیار مناسبی  دارند که البته همیشه هم در شرایط بحرانی به میدان آمده و کمک کرده اند بقیه هنرمندان کشور وضعیت متفاوتی از دیگر اقشار جامعه ندارند . به عقیده من که عضوی از  خانواده هنر  هستم در این روزها کرونایی ، اگر کسی در این خانواده وضعیت مالی مناسبی دارد باید اول به فکر خانواده خود باشد و بعد  به سراغ کمک به دیگران بروم. همین الان 26 هزار  عضو خانه تئاتر کشور بیکار هستند. با شیوع کرونا، با توجه به نوع شغل ما که جزو  آسیب پذیر ترین شغل ها در برابر این ویروس اعلام شده است  زودتر از بسیاری از مشاغل  تعطیل شدیم و به طور قطع دیرتر از همه فعالیتمان را از سر خواهیم گرفت.

استفاده از کلمه سلبریتی در جهت تخریب کردن است

وی با تاکید هنرمندان تنها آنهایی نیستند که مقابل دوربین قرار می گیرند و آن  تعداد افرادی که پشت دوربین در تلاش در این عرصه هستند نیز در این کشور دارند زندگی می کنند و درآمد چندانی ندارند و این روزها بیکار مانده اند گفت : کارگر فنی که پشت صحنه کار می کنند هم چهره سرشناس و پولدار است؟ دستیار لباسی که لباس بازیگر را می دوزد هم چهره سرشناس و پولدار است؟ برای ما تمام مفاهیم جابجا شده است. این روزها کرونا چهره ترسناک تر خود را نشان داده است چون تا یک ماه گذشته مردم دستشان به دهنشان می رسید و همه فکر می کردند این بحران به زودی تمام می شود اما کم کم کفگیرها به ته دیگ میخورد و پس انداز همه تمام می شود. جنگ بقا درحال شروع شدن است و کرونا هرروز ترسناک تر می شود.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

کدخبر: 561705 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مینا سجادی
آیا این خبر مفید بود؟