عملیات ضد محیط زیستی در اهرم بوشهر / وزارت نفت پاسخ دهد + فیلم
حجم ویدیو: 3.27M | مدت زمان ویدیو: 00:00:54

محمد درویش فعال محیط زیستی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که طرح آبخوانداری در اهرم بوشهر چه تاثیراتی داشت و ورود وزارت نفت برای تخریب این منطقه چه آسیب هایی را به دنبال دارد گفت: حدود سال 76 بود که طرح آبخوانداری را در اهرم بوشهر شروع کردند تا از آنجایی که منطقه سیل خیز بود از بروز حوادث مختلف جلوگیری شود از طرفی کشاورزان منطقه با کاهش سطح آب های زیر زمینی روبرو شده بودند و قنات هایشان خشک شده بود که با اجرای این طرح می توانستند با یک تیر دو نشان بزنند.

طرح آبخوانداری 6 میلیون متر مکعب سیل را مهار می کرد

وی ادامه داد: این طرح که به وسعت دوهزار و پانصد هکتار اجرا شده بود و بسیاری از کشاورزان از آن راضی بودند، باعث شد تا سیلاب هایی در حد 6 میلیون متر مکعب مهار شوند و  برخی از قنوات که خشک شده بودند احیا شده و آب سفره های زیر زمینی بالا آمده و مهاجرت معکوس به منطقه رخ بدهد.

طرح آبخوانداری عامل بالا رفتن تاب آوری

درویش خاطرنشان کرد: مرکز حفاظت از خاک و آبخیز داری مرتب بر این طرح نظارت می کردند و در کنار این طرح، پروژه های درخت کاری را نیز اجرایی کردند که باعث شد تا حتی بر ریزگرد ها نیز تاثیر بگذارد کمااینکه پرندگان نیز به منطقه بازگشتند و تاب اوری منطقه بهبود پیدا کرد.

بدون پاسخگویی وارد عمل شدند

این فعال محیط زیست با بیان اینکه پیمانکاران شرکت یازده دستگاه بلدوزر و بیل مکانیکی بدون هماهنگی و اطلاع متولیان پروژه در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان واردکردند و اقدام به تخریب سازه‌های خاکی، سنگی ملاتی، توری گابیونی و بندهای خاکی ذخیره آب سیلاب کرده‌اند مطرح کرد: 27 فروردین ماه لودرهای خودشان را به منطقه آورده و اعلام کردند که ما در حال انجام یک پروژه ملی هستیم و نیازی نمی بینیم تا با نهادی هماهنگ کنیم.

او اضافه کرد: با اعتراض ها تنها چند ساعت کار این افراد متوقف شد اما بعد از آن دوباره کار خود را شروع کردند .اگر قرار باشد به بهانه انتقال خطوط نفت این منابع طبیعی از بین برود بدون شک با اولویت بخشی های کاذب این اتفاق در سایر مناطق نیز رخ خواهد داد و بیش از 3 دهه تلاش  افرادی که برای مهار سیلاب و افزایش سفره آب زیر زمین کار کردند به هدر می رود.

درویش با بیان اینکه ما مانند تخریب آبخوانداری اهرم بوشهر را در هور العظیم برای گسترش میدان های نفتی شاهد بودیم تاکید کرد: محیط زیست و منابع طبیعی همیشه قربانی توسعه هایی می شود که پس از مدتی همان توسعه ها نشان می دهند که نه تنها دردی از مردم  دوا نکرده است بلکه خود خسارت بار بوده است.

این فعال محیط زیست اضافه کرد: نمی گوییم که خط لوله نکشند اما چرا باید کاری را شروع بکنند که یک سرمایه پژوهشی پشت آن است و می تواند به مهار سیلاب کمک بکند. کمااینکه اگر سیل یک خط لوله را با خود ببرد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ باید پذیرفت که طرح وزارت نفت فاقد مسیر یاب ایمن و ارزیابی میدانی است.

درویش در پایان با اشاره به این موضوع که گفته می شود طرح آبخوانداری قرار است تا 5 هزار هکتار گسترش پیدا بکند مطرح کرد: با گسترش این طرح بدون شک ما شاهد بهبود وضعیت توریسم خواهیم بود کمااینکه سیل های خسارتی نیز به منزل ساکنان منطقه نمی رود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 561439 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟