خوابگاه هایی بی صدا برای زوج هایی درگیر طلاق عاطفی ! / زنگ خطر به صدا در آمده است

بیگانه شدن اعضای خانواده / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هر یک از اعضای خانواده‌های امروزی در لاک خود فرو‌رفته‌اند و شاید تنها هنگام صرف شام آن هم اگر پدر در شیفت شب کار نکند یا فرزندان به موقع در خانه حاضر شوند، سر سفره شام همدیگر را می‌بینند و چند جمله کوتاهی بین‌شان رد و بدل می‌شود.

حال اگر انتهای این چند کلمه کوتاه به بگومگوهای پوچ و بی‌اساس ختم نشود، شاید بتوان ادعا کرد روابط در این خانواده‌ها هنوز رنگ و بوی اصلی‌اش را از دست نداده و اعضای آن هنوز می‌توانند زمانی را برای در کنار هم بودن هر‌ چند اندک و کوتاه اختصاص دهند. کارشناسان حوزه اجتماعی معتقدند با کمرنگ شدن روابط بین‌فردی در خانواده بیگانگی و بی‌تفاوتی در آن حاکم خواهد شد که این زنگ خطر را باید جدی گرفت و از نواخته شدن آن جلوگیری کرد.

متلاشی شدن زنجیره ارتباطات

دکتر جعفر بای، جامعه‌شناس و محقق آسیب‌های اجتماعی یکی از مشکلات نهاد مقدس خانواده را کاهش روابط بین‌فردی اعضای خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: در گذشته‌ای نه‌چندان دور اعضای خانواده چون پیکری واحد ارتباط بسیار مستحکم و قوی داشتند که امروزه متاسفانه به دلایل فراوانی این ارتباطات تضعیف شده و روابط صمیمی رو به افول گراییده‌اند. علت‌های این پدیده را می‌توان اینگونه عنوان کرد که اشتغال زنان در بیرون از خانه که موجب غیبت عضو موثر در خانه شده و سپری کردن فرصت‌های طولانی در خارج از منزل به واسطه تامین درآمدهای ناشی از نیازهای کاذب به صورت چندشیفته زنجیره ارتباطات اعضای خانواده را متلاشی کرده و باعث کاهش حضور اعضای خانواده در خانه شده است.

خانه هایی که تنها خوابگاه شده اند

با توجه به فقدان کارکرد آموزشی فرهنگی در خانه و کمرنگ شدن مقوله تربیت نگاه به منزل در افکار و اندیشه اعضای خانواده تغییر یافته است و از نگاه مرکز آموزش، کانون مهر و محبت، مکانی برای حل مشکلات و فضایی برای همکاری و پشتیبانی از یکدیگر صرفا به عنوان خوابگاه و محل استراحت تبدیل شده است. شکاف نسلی و بروز و ظهور مشرب‌های فکری مختلف در خانواده اختلاف عقاید را در منزل افزایش داده و باعث عدم تحمل اعضای خانواده توسط یکدیگر شده است. اشتغال گوناگون و کارهای متفاوت باعث زمان حضور متفاوت اعضای خانواده در منزل شده است و عضوی که در شیفت شب در محل کار حاضر می‌شود، عضو روزکار را برای مدت‌ها نمی‌تواند ملاقات کند. خستگی مفرط ناشی از فعالیت‌های بیرون از منزل رمقی برای گفت‌وگو و تعامل در منزل را برای اعضای خانواده باقی نمی‌گذارد و لذا حضور در منزل صرفا برای رفع خستگی تلقی می‌شود.

حاکمیت فردمداری با رونق بازار موبایل و رایانه

وی ادامه می‌دهد: ظهور تکنولوژی‌های جدید ارتباطی مانند رایانه، تلویزیون و موبایل حاکمیت زندگی فرد‌مداری را رونق داده و اعضای خانواده را به خود سرگرم کرده است و زمانی برای پرداختن به غیر را از آنان سلب کرده است. غلبه اندیشه‌های فردمدارانه و عدم دخالت در امور دیگران موجب بیگانگی، بی‌تفاوتی و سپری کردن ایام به تنهایی شده است. این آفت که باید در امور خصوصی دیگران دخالت نکرد به عنوان یک اندیشه غالب موجب بی‌تفاوتی و بیگانگی اعضای خانواده نسبت به یکدیگر شده است.اختلاف نظرات جدی اعضای خانواده از یکدیگر در افکار و اندیشه موجب اختلاف در سلیقه، آرمان و آرزوها شده است و لذا تمایلی به آشنایی جزیی از یکدیگر و شناخت ضعف و قوت دیگر اعضای خانواده وجود ندارد.

اختلاف در آرمان‌ها و آرزوها، عدم اشتراک در غم و غصه‌ها، فقدان اطلاع از حال و وضع یکدیگر موجب بیگانگی و بی‌تفاوتی و دلسردی اعضای خانواده شده است، از سوی دیگر طولانی شدن تحصیلات، کسب مهارت‌های فوق‌العاده‌ای که امروزه به خاطر رشد و توسعه دانش بشری به وجود آمده، تخصصی شدن مهارت‌ها، تکنیک‌ها و فنون باعث بیگانگی اعضای خانواده از هم شده است. در حالی که ارتباطات بیشتر رشد، تعالی، پیشرفت و ترقی اعضای خانواده با یکدیگر را فراهم می‌سازد.

تقویت تعاملات بین‌فردی باعث رفع مشکلات، حل مسائل و کمک به تکوین مناسب شخصیت اعضای جوان و جامعه‌پذیری مناسب آنان می‌شود و تقویت ارتباطات بین‌فردی، اعضای خانواده را از تنها شدن نجات داده و زمینه تمرین زندگی جمعی و چگونگی با هم بودن را فراهم می‌سازد. این امر پشتیبانی و حمایت را تقویت کرده و فرد در کنار خانواده احساس غربت و تنهایی نکرده و حس مثبت و با نشاطی را در جوار خانواده تجربه می‌کند. چنین فردی می‌تواند حس مهرورزی و درک محبت اطرافیان را برآورده کرده و به لحاظ عاطفی سیراب شده و با تقویت روحیه جمعی مفهوم واقعی اقوام و خویشان را درک کند.

ارزش فرصت با هم بودن

این جامعه‌شناس با اشاره بر اینکه با هم بودن فرصت خوبی برای هم‌اندیشی، همدلی، همکاری عرضه خویش و درک و شناخت خود واقعی است، اظهار داشت: زمان با هم بودن فرصت خوبی برای ظهور و بروز استعدادها، تقویت مهارت‌های کلامی، بهانه‌ای برای ارتقای مهارت انتقادپذیری، حفظ مسوولیت‌پذیری، مدیریت زمان، رفع تنهایی، نگرانی، اضطراب و استرس، پیدایش شور و نشاط و شادی و تقویت آی‌کی‌یو در تعاملات با اطرافیان است.تقویت روحیه جمعی، کنش اجتماعی، ارائه واکنش‌های دقیق در درک حفظ استقلال، میدان ارائه توانمندی‌ها و استعدادها، تمرین فعالیت‌های دینی، انجام کار گروهی و پذیرش در گروه، تمرین مناسبی برای ایفای نقش اجتماعی در جامعه، تعیین پایگاه اجتماعی و منزلت اجتماعی در جمع کوچک خانواده محقق می‌شود که مقدمه حضور در جامعه بزرگ است.

خانواده فرصتی برای ابراز وجود، ظهور و خروج انواع احساسات خوب و بد مانند خشم، عصبانیت، شادی و غم، رقابت و ستیزه‌جویی، زمانی برای تجربه‌اندوزی و فرصت مناسبی برای تجربه‌آموزی است. همچنین خانواده زمان مناسبی برای ارزش‌گزینی‌ها، هنجارپذیری‌ها، استمرار پذیرش نظام فرهنگی، آشنایی با آداب و رسوم و زمانی برای شکل‌گیری حافظه تاریخی مشترک و خاطرات واحد، حضور مناسب و مطلوب با یکدیگر بودن برای جامعه‌پذیری و اجتماعی شدن و پرهیز از انزوا‌طلبی و دوری از گوشه‌گیری است.

لزوم بازسازی ارتباطات بین فردی در کانون خانواده

 این محقق آسیب‌های اجتماعی در پایان خاطر‌نشان کرد باید خانواده را فرصتی برای تمرین نظارت گروهی، درک آثار منفی مداخلات جمعی در امور خصوصی زندگی فردی، فرصت مناسب برای رشد خلاقیت و نوآوری، زمانی برای تقویت آستانه تحمل، افزایش اراده و پشتکار، تحمل سختی و صبوری، تقویت مهارت حل مساله، تمرینی برای آیین زندگی کردن، دریافت سبک زندگی و طی کردن موفقیت‌آمیزفراز و نشیب‌های زندگی دانست.

هر اندازه ارتباطات بین‌فردی اعضای خانواده تقویت یابد، این آثار و برکات نصیب اعضای خانواده شده و خانواده موفقی رقم می‌خورد و بی‌شک جوامع موفق از دل خانواده‌های موفق به دست می‌آید. روابط صمیمی اعضای خانواده که در خانواده‌های سنتی کاملا قابل لمس بود، موجب نشاط اجتماعی شده و باعث رشد توانایی‌ها و ارتقای مهارت‌ها می‌شود و اگر روابط بین‌فردی تقلیل یابد، کارکرد خانواده تنزل یافته و نمی‌توان شاهد خانواده پر‌نشاط و موفقی بود. قطعا این امر نشاط اجتماعی را نیز با کاهش و کمرنگی مواجه خواهد کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 561148 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟