چرا همسر ، شما را انتخاب کرد؟ / تفاوت افراد در انتخاب همسر و آسیب‌های آن

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شاید اگر نیم نگاهی به برخی طلاق‌هایی که اتفاق می‌افتد بیندازیم، می‌بینیم برخی از جوانان به امید اینکه بعد از ازدواج مال و منال همسرشان را تصاحب کرده و بعد از او جدا می‌شوند ازدواج می‌کنند. این‌گونه افراد که چشم طمع به مال و مقام دیگران می‌دوزند و زندگی خویش را براساس رسیدن به پول بنا می‌نهند و سایر معیار‌های زندگی را نادیده می‌گیرند نمی‌دانند چه سرنوشت تلخی در انتظارشان است.

اصل های انتخاب همسر

دکتر جعفر بای، جامعه‌شناس و محقق آسیب‌های اجتماعی درباره ملاک‌های اصلی انتخاب شریک زندگی می‌گوید: در شرایط فعلی توسط جوانان امروزی به علت تغییرات اجتماعی و تحولات فرهنگی ملاک‌ها و معیار‌ها دستخوش تغییرات شگرفی شده است که بروز شکاف نسلی نیز گواه این معناست. برخی معیارها و ملاک‌های خویش را بر کفویت همانندی بنا می‌نهند و تلاش می‌کنند زوجی را متناسب با ویژگی‌ها و الگوهایی که می‌تواند بستر رشد و کمال را برای او فراهم ساخته و زندگی توام با آرامش و آسایشی را برای او رقم بزند انتخاب می‌کنند. طالبان علم به ملاک‌های دانش‌اندوزی، توانایی‌ها و مهارت‌های علمی پرداخته و میزان تحقیق و پژوهش‌های انجام شده و قدرت تولید علم از طرف مقابل را معیار و ملاک اصلی انتخاب قرار می‌دهند، گروهی امور دنیوی مادی را فارغ از هرگونه دانش و علم معیار انتخاب خویش قرار داده و شاخص خویش را تعداد صفر‌های حساب پس‌انداز طرف مقابل قرار می‌دهند. گروهی موقعیت اجتماعی و جایگاه طبقاتی و موقعیت قومیتی را شاخص انتخاب خویش قرار داده و بر آن اساس انتخاب می‌کنند. برخی نیز پست و مقام و جایگاه اداری و موقعیت سازمانی را ملاک انتخاب قرار داده و تلاش می‌کنند شاخص‌های خویش را بر این قلمرو استوار کنند.

به هر حال هر کسی به ملاک و معیار خاصی پرداخته و در انتخاب همسر بر آنان تاکید می‌کند اما آنچه حائز اهمیت است هدف و فلسفه زندگی است و اینکه کدام معیار و ملاک فرد را به آن اهداف می‌رساند. قطعا دنیاپرستان ملاک‌های دنیوی را شاخص انتخاب قرار داده و آخرت‌گرایان ملاک‌های معنوی را معیار گزینش خویش قرار می‌دهند. جالب این است که اگر ما به فرامین الهی و دستورات اسلامی توجه کنیم مشخص می‌شود معیارهایی که ضمن تضمین آخرت، آبادانی دنیا را نیز فراهم کند مورد نظر است زیرا دنیای بدون آخرت ریاضت و زجر است و آخرت بدون دنیا نیز کاری بیهوده و بی‌ثمر است.

وی ادامه می‌دهد: توصیه می‌شود ملاک‌ها و معیار‌هایی در انتخاب همسر در نظر گرفته شود که فرد مقابل بتواند با حفظ سلامت تامین دنیا به اهداف آرمانی و آخرتی نیز توجه داشته باشد. ولی آنچه بین این دو حائز اهمیت است قطعا ملاک‌های آخرت بخاطر پایداری و جایگاه و اهمیت‌شان بر ملاک‌های دنیوی می‌چربد و اگر روزی و روزگاری بنا شود که به یکی از این دو اهمیت داده شود قطعا به علت میزان اثرگذاری و استمرار، اهداف آخرتی مهم‌تر از ملاک‌های زودگذر دنیوی است.

ملاک های همسر از انتخاب خود را صحیح بشناسیم

در ضمن باید گفت افراد منتخب شده نیز نباید تصور کنند معیار و ملاک انتخاب صرفا برای توانایی‌هایی بوده که طرف مقابل داشته است. مثلا فرزند ثروتمندی تصور کند که ملاک انتخاب همسرش فقط بخاطر مال و منال و داشته‌های او است. چون انتخاب همسر به هیچ عنوان نمی‌تواند تک‌بعدی اتفاق افتد، شاخص‌های چندگانه‌ای در انتخاب مداخله می‌کنند تا انتخاب و گزینش حاصل شود. هیچ فردی در شاخص‌های انتخاب خویش فقط و فقط به یک بعد توجه نمی‌کند. فردی که مورد انتخاب قرار می‌گیرد مهارت‌ها و توانایی‌های دیگری برای مدیریت زندگی داشته که توانسته مورد انتخاب قرار گیرید، چون زندگی نمی‌تواند به صرف شاخص تک‌بعدی اداره شود و ملاک‌ها و معیار‌های متنوعی در بهبود زندگی موثر هستند. تا ویژگی‌های ترکیبی چندگانه‌ای در انتخاب مدنظر نباشد، نمی‌توان شاهد یک زندگی موفق بود. از سوی دیگر پدیده انتخاب‌کننده نیز انسان است و انسان موجودی است با خصلت‌های مختلف و ویژگی‌های متفاوت، به همین دلیل برای مهم‌ترین انتخاب زندگی‌اش قطعا از شاخص‌های چندگانه بهره می‌برد تا بتواند تضمین یک زندگی مناسب و مطلوب را به همراه داشته باشد.

هیچگاه نباید مسیر زندگی را به یک بعد استوار کرد زیرا زندگی‌های تک‌بعدی آسیب‌پذیرترین نوع زندگی هستند. چنین خانواده‌هایی پیوندی سست و بسیار ضعیف خواهند داشت و بر عکس بهره‌مندی از ملاک‌های ترکیبی چند گانه باعث گسترش وجوه اشتراک زوجین شده و پیوند‌های ناگسستنی را برای آنان فراهم می‌سازد که اگر به هر دلیلی یکی از ملاک‌ها و شاخص‌های انتخاب دستخوش مساله و مشکلی شد شاخص‌های دیگر بهانه ادامه زندگی را فراهم کرده و بقای خانواده را تضمین می‌کند.

توصیه پایانی بر این است که هر اندازه ملاک‌ها و شاخص‌ها جامع و کامل باشد زندگی پایدارتر و خانواده موفقی را می‌تواند با خود به ارمغان بیاورد. ملاک‌ها باید بنیادی، ریشه‌ای و اساسی باشد زیرا ملاک‌های زودگذر و ناپایدار سستی زندگی را به همراه خواهد داشت و افزون بر معیار‌های چندگانه و ترکیبی، شاخص‌های پایدار و موثر در زندگی باید پایه و ملاک انتخاب باشد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 560990 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟