شیوه های تازه همسرگزینی در عصر جدید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تشکیل خانواده و ازدواج یکی از مراحل زندگی هر فردی به شمار می‌رود که تصمیم درست و انتخاب بهنگام دو مولفه‌ای هستند که راه سعادت را پیش پای زن و مرد می‌گذارد. در مقابل می‌توان اشاره کرد که تصمیمات عجولانه‌ای که فکر و منطق در آن دخالتی نداشته باشد و بر اساس پایه‌های احساسی و عواطف زودگذر بنا نهاده شده باشد ممکن است فرد را تا ورطه نابودی کشانده و انحرافات و کجروری‌ها را سر راه‌شان قرار دهد. از این رو بنای یک ازدواج ایده‌آل باید از قوانین و شاخص‌هایی برخوردار باشد تا بتوان یک زندگی مشترک سالم را رقم زد.

ازدواج با افرادی که یک بار طعم شکست در زندگی مشترک را چشیده‌اند جرم یا خطا به شمار نمی‌رود اما پیامدهای منفی و گاهی شاید هم مناسب و مثبت را به همراه بیاورد اما این نکات مثبت و منفی بستگی به نگرش، ‌باورها و ارزیابی افراد از زندگی مشترک دارد که باید از مولفه‌های خاصی پیروری کنند. اتفاقات زندگی غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌توان گفت ازدواج با زنان یامردانی که یک بار در زندگی شکست خورده‌اند ممکن است دوباره افراد را با شکست مواجه سازد بلکه باید دید که دیدگاه‌ها و نگرش افراد نسبت به ازدواج چیست.

زندگی در عصر جدید

جامعه امروزی عصر ارتباطات نام گرفته است و به واسطه تکنولوژی، افراد شاهد ارتباطات در سطح گسترده‌ای هستند و این امر در جوامع مهم قابل مشاهده است. از این رو به نظر می‌رسد شیوه‌های همسر‌گزینی و انتخاب همسر نیز در حال انتقال از شیوه سنتی به شیوه جدید و گاهی شکل‌گیری آن در چارچوب همین ارتباطاتی است که تکنولوژی ایجاد کرده است. تجربیات بالینی نشان می‌دهد بسیاری از ازدواج‌ها از طریق همین رسانه‌های مدرن در حال شکل‌گیری است.

دکتر شمس‌الدین کهانی، روان‌شناس بالینی و مدرس دانشگاه می‌گوید: در این فضاهای مجازی ابتدا افرادی با هویت‌های ساختگی و نامعلوم و بعد از مدتی به واسطه عادات، وابستگی‌ها و دلبستگی‌هایی که در رابطه ایجاد می‌شود بعد از مدتی احساس می‌کنند که وجوه مشترکی دارند و ممکن است بعد از مدت‌ها قرار ملاقات یا چت‌های اینترنتی راضی به ازدواج با یکدیگر شوند. به طور کلی در حال حاضر منابع اصلی برای ایجاد ارتباطی که می‌تواند منجر به ازدواج شود در جامعه کنونی شامل خواستگاری‌های رسمی و معرفی کردن از طریق دوستان و خویشاوندان است، همچنین آشنایی به اشکال مختلف از جمله از طریق همین سیستم‌های ارتباطی است. بنابراین یک پسر مجرد برای ازدواج با یک زن مطلقه در ابتدا دچار مشکل می‌شود چون این نوع ازدواج از نظر اطرافیان ناپسند و حتی ممکن است از دیدگاه عده‌ای از دوستان و خویشاوندان مثبت ارزیابی نشود. اما در دهه‌های اخیر این امر در جامعه تا حدی در حال شکل‌گیری است و در مقایسه با چند دهه گذشته در حال رشد است.

این روان‌شناس بالینی در ادامه می‌گوید: از دیدگاه روان‌شناختی، حقوق مدنی و شرع می‌توان گفت صفت مطلقه بودن نمی‌تواند دلیلی برای انتخاب نشدن باشد چون ازدواج حق اجتماعی هر فردی محسوب می‌شود اما این موضوع از دو رویکرد قابل نقد است. دیدگاه بدبینانه و خوش‌بینانه باید مورد بررسی قرار گیرد. از نگاه بدبینانه در وهله اول وجود فشار استرس‌هایی است که ممکن است از افراد خانواده مانند والدین، خواهران و برادران و.... در فرد ایجاد ‌شود. همچنین ایجاد تهدید نظیر عدم حمایت‌های لازم مثل حمایت‌های عاطفی و روانی است. به عنوان مثال فرزندشان را تهدید می‌کنند که «در مراسم ازدواج تو شرکت نمی‌کنیم»، «روی ما حساب باز نکن»، «خواستگاری‌ات نمی‌آ‌‌ییم» و... از این رو والدین فرزند خود را تنها می‌گذارند و از همین ابتدا این عروس خانواده مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد و به نوعی فرزند آن خانواده ممکن است به دلیل اینکه خواسته‌اش مورد احترام قرار نگرفته از روی لجاجت و عصبانیت با خانواده خود قطع رابطه کند. همواره تحقیقات نشان می‌دهد که ادامه این ازدواج‌ها با استرس، ‌افسردگی، خشم و عصبانیت همراه است. حذف عنصر خانواده در ازدواج احساس گناه در فرد ایجادکرده و در نهایت ممکن است به جدایی تبدیل شود.

تازه از مهرانه جدا شده بودم. دوران نامزدی خوبی نداشتیم. مهرانه جوان بود و سرش درد می‌کرد برای هیجانات بچگی که با روحیه من سازگار نبود. دلم می‌خواست کسی باشد و حرف‌هایم را از ته دل گوش کند، همراهم باشد و برای ساختن کلبه آرزوهایم کمکم کند. هر روز بی‌انگیزه‌تر از روز قبل از خانه بیرون می‌آمدم و دنبال همزبان می‌گشتم. چند روزی بود در مسیر خانه تا شرکت زنی خوش سیما را می‌دیدم که پیاده‌روی می‌کند. از روی اتفاق با او همکلام شدم. چند سالی بود که از همسرش جدا شده بود و با تنها فرزندش زندگی می‌کرد. دو ماه از آشنایی‌ام با وی گذشته بود که احساس کردم همدم لحظه‌های تلخ و شیرینم، ‌روح‌انگیز است. روح‌انگیز زن جوانی نبود و تجربیات زیادی در زندگی داشت. وقتی این مساله را با خانواده‌ام در میان گذاشتم با مخالفت‌های آنها روبه‌رو شدم ولی چاره‌ای جز انتخاب روح‌انگیز برای آغاز زندگی مشترک نداشتم.

پیامدها و آسیب‌ها

پیامدهای منفی و آسیب‌های احتمالی ممکن است به کیفیت ارتباطی بین زوج‌ها صدمه وارد کرده و در بروز اختلاف و قضاوت‌های عجولانه از سوی همسران نقش داشته باشد. به عبارت دیگر نوعی توقع و انتظارات غیرمعقول ممکن است از سوی همسران ایجاد شود که روابط زوج‌ها را بر هم می‌زند.

دکتر کهانی در ادامه می‌گوید: پیامدهای روانی، ‌افسردگی، درگیری و... بین زوج‌ها رخ می‌دهد. زنان مطلقه به جهت فشار روانی که از ازدواج اول خود تجربه کرده‌اند ممکن است دچار افسردگی شده و با یک آسیب جدید وارد زندگی دوم شوند که این موضوع خود به خود توقعی ایجاد می‌کند که باید از طرف همسر دوم بیشتر مورد توجه و حمایت روانی- عاطفی قرار گیرند. این توقعات ممکن است بعد از مدتی طولانی احساسی را در شوهر ایجاد کند که به جای اینکه نقش همسر را ایفا کند وارد نقش پدرانه شود. همچنین علت دیگر انتخاب شدن یک زن مطلقه ناشی از باورهای نسبتا نادرستی باشد که در ذهن یک مرد شکل گرفته باشد. به طور مثال: برخی مردان تصور می‌کنند زنان مطلقه شاید کم‌توقع‌تر باشند، سازش بیشتری از خود نشان ‌دهند یا به دنبال تشریفات نیستند و تمایل به ازدواج‌های ساده‌تری دارند زیرا امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی پسران برای ازدواج نداشتن سرمایه، ‌شغل و درآمد بالاست و تصور می‌کنند که زنان مطلقه به واسطه انتظارات کم، ‌گزینه خوبی برای ازدواج هستند. برخی از این زنان از تمکن مالی بیشتری برخوردارند و از این طریق یک منبع حمایتی مناسب برای یک پسر مجرد به شمار می‌روند.

دیدگاه خوش‌بینانه

در کنار تمام مشکلات احتمالی که ذکر شد، می‌توان گفت این نوع ازدواج‌ها یک بخش خوش‌بینانه نیز دارد. زنان مطلقه به واسطه تجربیاتی که دارند و در زندگی مشترک خود کسب کرده‌اند توانایی مدیریت مالی بهتری دارند و در روابط خود از مهارت‌های مناسب‌تری برخوردارند.

این روان‌شناس در پایان خاطرنشان می‌کند: مهارت‌های خانه‌داری، ‌ارتباط با اقوام، برخورد با همسر را بهتر دانسته و در نهایت می‌توان گفت به نظر می‌رسد این زنان قدر آرامش زندگی را بیشتر دانسته و برای برقراری روابط صمیمانه و دوستانه با همسر و اطرافیان بیشتر تلاش می‌کنند، همچنین می‌کوشند تا تجربیات تلخ گذشته دوباره تکرار نشده و برای کانون گرم خانوادگی خود بیشترین بها را قائل هستند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 560949 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟