قراردادهای 89 روزه با پرستاران بدون مزایا / تشویق 20 هزارتومانی پرستاران بخش کرونا

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، بیمارستان های خصوصی در حال تعدیل نیروهای پرستاری خود هستند. بیکاری بازار شغل پرستاری را هم به چالش کشانده است. پرستاران برای احقاق حق خود نمی توانند اعتراض کند، چرا که می داند پرستاران بیکار بسیاری هستند که جای آنها را خواهند گرفت. با این وجود برخی بیمارستان های خصوصی با بهانه کسادی مراجعه کننده به دلیل شیوع کرونا قرارداد پرستاران خود را تمدید نمی کنند.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستاری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به تشریح شرایط کنونی پرستاران پرداخته و تاکید کرد: بخش خصوصی پس از شناسایی بیماری کرونایی آنها را به بخش دولتی انتقال می دهند و در بحث کرونا آنچنان فعال نیست.

پول های هنگفت در جیب بخش خصوصی

وی با اشاره به تعدیل نیروی پرستاران در بخش خصوصی گفت: بهانه آنها این است که درآمد از جراحی کاهش یافته است. در شرایط شیوع کرونا تمام مردم می دانند که پرستاران در خط اول مبارزه با کرونا هستند و ریسک بسیار بالایی را پذیرفته اند. مردم، مسئولان و رسانه های دنیا و ایران از آنها تشکر می کنند. از سوی دیگر بسیاری از خیرین برای کادر درمانی  ماسک، گان و تجهیزات بهداشتی تهیه می کنند. در این شرایط بخش خصوصی به بهانه اینکه  درآمدهایشان کفاف هزینه هایشان را نمی دهد، اقدام به تعدیل پرستاران می کنند. در حالی که بخش خصوصی در سال های گذشته با پرداخت حداقل دستمزد به پرستاران توانسته  مبالغ هنگفتی را کسب کنند. مبالغی که اکثرا صرف برج سازی ها در نقاط مختلف کشور شده است .در این شرایط ماهانه 2-3میلیارد از جیب خرج کنند جای دوری نمی رود. این برخورد اخلاقی نبوده و ناپسند است.

دبیرکل خانه پرستاری با بیان این که بخش خصوصی در سال های گذشته رفتار مناسبی با  پرستاران نداشته  افزود: کار پرستاری نه تنها در دوره کرونا بلکه در مقابل تمام بیماری ها بسیار سخت است و در تمام دنیا جزو مشاغل سخت محسوب می شود. در حالی بخش خصوصی که در سال های گذشته ثروت زیادی از کنار کار پرستاران به دست آورده اند، حالا شروع به تعدیل آنها کرده است که  امری غیراخلاقی است.

شریفی مقدم با بیان این که افرادی که تعدیل شده اند می توانند به وزارت کار شکایت کنند، تاکید کرد: برخی انتظار دارند که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این مورد رسیدگی کند اما وزارت بهداشت نمی تواند این اقدام را انجام دهد. یکی از دلایل عدم رسیدگی وزارت بهداشت قرارداد بین پرستار و کارفرماست که قرارداد تمام شده و کارفرما می تواند آن را تمدید نکند. ضمن آن که در یکی از بندهای این قرارداد نوشته شده که کارفرما از یک ماه زودتر می تواند به پرستار بگوید که سرکار نیایند.

وی با اشاره به این که دلیل دوم عدم رسیدگی وزارت بهداشت بسیار مهم است، افزود: وزارت بهداشت طی 7-8 سال گذشته سیاست خاصی را در پیش گرفته و به جای هر پرستاری که بازنشسته شده یا خود را بازخرید کرده، نیروی شرکتی به کار گرفته است. بیش از 35درصد گروه پرستاری در وزارت بهداشت با برخوردی بدتر از بخش خصوصی روبرو هستند. تا سال 92 هیچ پرستار شرکتی یا بیکاری نداشتیم. اما از سال 92 به بعد معاونت پرستاری وزارت بهداشت دو سیاست را پیشه کرد. اول این که ورودی پرستاران به دانشگاه را دو برابر کردند و تعداد فارغ التحصیلان پرستاری از 6هزار تا به 12هزار افزایش یافت و این اقدام ارزش خدمت پرستاری را کاهش داد.

قراردادهای قرون وسطایی

دبیرکل خانه پرستاری تاکید کرد: وزارت بهداشت در دوران مبارزه با کرونا قراردادهای 89 روزه با ده ها هزار پرستاران منعقد کرده است. این نوع قرارداد یک قرارداد استثماری و قرون وسطایی است. پرستاران در دوران کرونا اسفند، فروردین و اردیبهشت باید ریسک کار در بیمارستان را قبول کند ولی قرارداد 89 با او می بندند چرا که قراردادهای 90روزه شامل مزایایی همچون سنوات، بیمه و... به آن تعلق می گیرد. بنابراین وزارت بهداشت درگیر مشکلات پرستاران نمی شود و از سوی دیگر نیز نمی تواند از حقوق آنها دفاع کند. این سیاست وزارت بهداشت اصلا مناسب نیست. در دنیا و قانون کشورمان سلامت و امنیت حاکمیتی است. چرا که برای امنیت نمی توان نیروی شرکتی به کار گرفت. دهها هزار نفر نیروی شرکتی با وزارت بهداشت قرارداد داشتند و قراردادها به پایان رسیده است. برخی از پرستاران قرارداد خود را تمدید نکردند و باعث شد وزارت بهداشت دچار مشکل شود و مجبور شود 89روزه ها را به کار بگیرد و بعد از کرونا هم آنها را به حال خود رها کند.

شریفی با بیان این که محبت های مردم صادقانه و واقع بینانه است، افزود: تعداد زیادی از پرستاران به بیماران کرونا مبتلا شدند و برخی از آنها فوت کردند. در شعار، مسئولان حمایت از پرستاران را سرلوحه قرار می دهند اما در عمل چنین چیزی وجود ندارد. چند فیش حقوقی از شهرهای مختلف کشور به دست من رسیده است. پرستاری که یک هفته یا شاید یک ماه در بخش کرونا کار کرده 16هزار تا 30 هزار تومان کارانه دریافت کرده است. پرستاران در یک میلیارد یورویی که از صندوق توسعه ملی خارج شد تا به کرونا تعلق گیرد، هیچ سهمی نداشتند. این در حالی است که کرونا درمانی ندارد و بیشترین اقدامات برای بیماران اقدامات مراقبتی و برعهده پرستاران است و پزشکان عملا کاری نمی توانند انجام دهند. پرستاران جان خود را برای مراقبت از بیماران کرونایی به خطر می اندازد، بدون آن که کمترین توجهی به آنها شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 559334 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟