درخواست 500هزار کارگر برای دریافت بیمه بیکاری / کمک های ناچیز دولت برای کارفرماها مقبولیتی ندارد

گروه خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، بیماری کرونا نه تنها در ایران، بلکه اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده و پیش بینی ها حاکی از آن است که نرخ رشد اقتصاد جهانی را برخلاف سال ۲۰۱۹ در سال ۲۰۲۰ نزدیک به صفر رساند.

سینماداران اصفهان از تعدیل نیروهای خود خبر دادند. نه تنها سینماداران بلکه بسیاری از شرکت ها و بنگاه های خصوصی به دلیل ضررهای مالی که در دوره کرونا به آنها وارد شده بود، مجبور به تعدیل نیرو شده اند و کارشناسان اقتصادی از موج بیکاری نه تنها در ایران بلکه در جهان خبر می دهد.

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به تشریح شرایط کارگران در دوره شیوع بیماری کرونا پرداخته و تاکید کرد: شیوع بیماری کرونا به توقف فعالیت برخی از واحدهای صنفی و خدماتی وصنعتی منجر شده است و دولت باید به راهکار جدیدی برای حل این معضل بیندیشد . بیمه بیکاری را برای کارگران بیکار بیمه شده مدنظر قرار دهد و به کارفرمایان با تعویق دریافت مطالبات دولتی به آنان کمک و یاری نماید و به حذف بهره بانکی و تعویق تا تاخیر دریافت انواع بیمه بیندیشد. تصمیمات اتخاذ شده فعلی مطلوبیت و مقبولیتی برای کارفرماها ندارد.

وی با بیان این که دولت طی چند دهه وام های زیادی را به کارفرمایان ارائه داده است، افزود: قدرشناسی از خدماتی که دولت به کارفرمایان داشته این است که صاحبان کار وسرمایه کمی تحمل بیشتری از نشان دهند. یکی، دو ماه بیشتر نیست که بیماری کرونا فعالیت ها و مشاغل را تحت تاثیر قرار داده است. آنان باید بیشتری تحمل داشته باشند و در مقابل دریافت کمک های گذشته حقوق کارگران خود را پردازند نه این که آنها را اخراج کنند. براساس آمار ارائه شده تا به حال حدود 500هزار کارگر درخواست دریافت بیمه بیکاری داده اند.

این آمار، کم تحملی وبی توجهی صاحبان سرمایه، نسبت به آسیب های اجتماعی به شرکای اقتصادی واجتماعی کاری آنها را نشان می دهد. اقدام به اخراج کارگران در شرایط فعلی که هیچ کس از زنده بودن خود حتی برای یک روز آینده مطمن نیست با اندیشه ها و افکار بشردوستانه فاصله دارد. اخراج کارگران مانند این است که یک کشتی در دریا دچار طوفان شده و ناخدا به جای بارهای اضافه، مسافران را به دریا بریزد.

کمالی در پاسخ به این سوال که آیا دولت می‌تواند کارگران کارگاه های زیرزمینی را شناسایی کند؟ گفت: اگر اراده‌ای برای شناسایی کارگران وجود داشته باشد، هر آمار و ارقامی قابل تهیه و تدوین است، فقط باید این اراده جدی وجود داشته باشد. البته در هر حالت و فعالیتی هستند کسانی که بخواهند از شناسایی کارگران سوء استفاده کنند و آمار اشتباه ارائه دهند.

می توان با افراد خاطی نیز برخورد قانونی کرد تا دیگران عبرت گرفته وجرأت سوءاستفاده و خلاف گویی را نداشته باشند و نتوانند به اعتماد عمومی ضربه بزنند. برخوردهای قانونی می تواند دقت آماری را افزایش دهد.

دبیرکل حزب اسلامی کار در پاسخ به این سوال که بسیاری از واحد های اقتصادی با افزایش ناگهانی مالیات ها به کارگاه های زیرزمینی تبدیل شده‌اند. شرایط این کارگاه ها و کارگران آن چگونه است؟

آیا دولت برای این کارگاه ها برنامه ارائه کرده است؟ اظهار داشت: کارگاه هایی که ثبت نشده و فعالیت آن تحت کنترل دولت نیست به عنوان کارگاه های زیرزمینی یا غیررسمی شناخته می شوند.اگر دولت بخواهد این کارگاه ها قابل شناسایی و کنترل هستند. اگر کارگران بدانند از سوی دولت حمایت می شوند خودشان فعالیت این کارگاه ها را به دولت گزارش می دهند.

او با اشاره به این که مشکل کشور شناسایی کارگاه ها نیست بلکه نوع برخورد و رفتار با کارگاه هاست، افزود:باید دید برخورد با این کارگاه ها نفع دولت، کشور و مردم و اقتصاد است یا نه. وی درمورد اما شیوه اخذ مالیات در کشورگفت روش اخذ مالیات ها صحیح نیست. گاهی برای یک کالا ده بار مالیات اخذ می شود. بخشی از غیررقابتی بودن اقتصاد کشور نیز به دلیل وجود همین گونه روش اخذ مالیات متعدد است و این موارد باید دراصلاح ساختار اقتصادی مورد توجه واقع شود. کارگاه ها به دلایل گوناگون از جمله مالیات،متعدد به کار پنهان روی می آورند، اگر این مالیات از خدمات وتولید نهایی دریافت شود،برخی از بنگاه ها از شرایط زیرزمینی خارج می شوند.

کمالی با تاکید بر این که دولت باید مقرری بیکاری عمومی را در بودجه پیش‌بینی کند، تاکید کرد: مقرری بیمه بیکاری عمومی ربطی به بیمه بیکاری تامین اجتماعی ندارد. افرادی که به سن قانونی رسیداند و دولت نمی تواند برای آنها شغلی ایجاد کند باید بتوانند از مقرری بیکاری استفاده کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 558709 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟