60 درصد از ایرانی ها در قرنطینه کرونا اختلالات روانی دارند / رییس بهزیستی کشور خبر داد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در ویدیو کنفرانس خبری گفت: هیچ سالمندی نداشتیم که به بیمارستان‌ها بروند و در آنجا خدمات دریافت نکنند یا اینکه بگویند به آن‌ها ونتیلاتور یا آمبولانس اختصاص نمی‌دهیم که این جای تشکر از وزارت بهداشت دارد. مهمترین حرکت سازمان بهزیستی اقدام زودهنگام از ۵ بهمن ماه بود. همزمان با اینکه در چین شیوع کرونا اعلام شد. طبق آمار در منابع علمی ۵ و سه دهم احتمال ابتلای گروه‌های سالمندی و معلولین بیشتر از مردم عادی است و ۴ و ۸ دهم برابر احتمال مرگ و میر آن‌ها بیشتر است.

وی ادامه داد: از ۲۵۳۱ مرکز نگهداری سالمندان خوشبختانه تاکنون ۴۵ مرکز آلوده شدند که این ۱ و هشت دهم درصد کل مراکز کشور را تشکیل می‌دهند. به طور خاص برای مراکز سالمندان و معلولان ۳۰ مرکز آلوده است که ریت ما ۴ و ۲ دهم درصد است. میزان فوت در مراکز سالمندان و معلولین عزیز تا ۲۳ فروردین تعداد فوت در مراکز ۵۵ نفر بوده که یک و دو دهم درصد کل فوت شدگان کشور را در اثر کرونا تشکیل می‌دهد. از این ۵۵ نفر، ۷۱ درصد سن بالای ۷۰ سال داشند و ۲۷ درصد سن بالای ۹۰ سال داشتند.

قبادی دانا افزود: 59 نفر از کسانی که در مراکز سالمندان مبتلا شده بودند، بهبود یافتند. از ده هزار کودک بی سرپرست، هیچ آمار فوتی با تلاش مربیان آن‌ها نداشتیم. ۷ مورد کرونا مثبت در یکی از مراکز نگهداری بودند که بهبودی برای آن‌ها حاصل شد.

وی بیان کرد: در پاتوق معتادان متجاهر با ۲۵۸ تیم مراجعه و آموزش‌های لازم را به آن‌ها دادیم. ۴۸۷ هزار ماسک بین آن‌ها توزیع شد.

قبادی دانا اضافه کرد: در خصوص مراکز نگهداری کودکان نیز از جمع 10 هزار کودک حاضر در این مراکز هیچ مورد فوتی نداشته ایم بلکه تنها 7 مورد کرونا مثبت شده اند که هم اکنون وضعیت خوبی دارند.

او با بیان اینکه 57661 بسته حمایتی در سطخ خیابان ها توزیع شده است گفت: همچنین طرح جمع آوری معتادان متجاهر ما نیز با رویکرد کاهش آسیب وارد عمل شدیم و با 258 تیم در مناطق آسیب پذیر و پاتوق ها حضور پیدا کردیم که 468 هزار ماسک و بیش از 500 هزار دستکش توزیع شد.

رییس سازمان بهزیستی کشور درباره سامانه 1480 خاطرنشان کرد: این سامانه برای اختلالات اضطرابی به طور رایگان خدمت رسانی می کند و از 1 اسفند تا 20 فروردن ماه 152 هزار و 892 نفر از این سامانه مشاوره گرفته اند. همچنینی 63 هزار و 708 ساعت مشاوره رایگان داده شده است که 8522 ساعت مربوط به کرونا می شود.

قبادی دانا افزود: همچنین سامانه خود ارزیابی برای سلامت افراد راه اندازی شد که 20 و 590 نفر علامت های خود را در آن ثبت کردند که علائم افسردگی شدید 9.2 درصد و علائم افسردگی متوسط 11.3 درصد که سر جمع 20.5 درصد علائم افسردگی وجود دارد.

مقایسه تماس‌ها با اورژانس ۱۲۳ در دو بازه زمانی

قبادی دانا اظهار کرد: در اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ با اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ تماس‌های اورژانس اجتماعی مقایسه شده است. ابراز نگرانی درباره رفتار با کودکان ۱۷ هزارم درصد در اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ بوده که در بازه زمانی دوم به ۲۶ هزارم درصد رسیده است. وی ادامه داد: تماس‌ها در مورد ابزار نارضایتی رفتار همسر در بازه زمانی اول ۲ هزارم درصد بوده که در بازه زمانی دوم به ۶ هزارم درصد رسیده است. در مورد تماس‌ها در زمینه اقدام به خودکشی نیز در استان تهران یک هزارم درصد در بازه زمانی اول بوده که به چهار هزارم درصد در بازه زمانی دوم رسیده است. این موارد در مقیاس صد هزار نفر جمعیت تنظیم شده است.

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: سامانه وزارت بهداشت نیز یک پیامک در مورد اورژانس ۱۲۳ ارسال کرد که یک پیش زمینه برای مردم جهت آشنایی با خدمات اورژانس ۱۲۳ محسوب می‌شود.

معرفی سامانه ۱۲۳ به ۸۰ میلیون ایرانی

وی افزود: سامانه ۱۲۳ نیز روز جمعه به مردم اطلاع رسانی شد. معرفی این سامانه به این شکل در طول ۲۰ سال فعالیت بی سابقه بوده و ۸۰ میلیون شهروند ایرانی با این سامانه آشنا شدند. با این حال ۱۱ هزار و ۸۵۲ تماس با این سامانه انجام شد که ۳۰ درصد آن غیرمرتبط بوده است. البته ۲.۲ درصد تماس‌ها منجر به مداخله اورژانس اجتماعی شده است.

کمک ها جهت تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده

رییس سازمان بهزیستی گفت: در سوم اسفند ماه سال گذشته مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به صورت سرانه هر نفر ۳۰ هزار تومان به منظور تهیه مواد ضدعفونی کننده و مواد بهداشتی و ماسک روی کارت بانکی مراکز نگهداری از افرادی که در مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند شارژ شد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن در هفته اول فروردین ماه امسال نیز برای مراکز نگهداری معلولان و سالمندان مبلغ ۲۴ میلیارد تومان به صورت سرانه هر معلول و سالمندی که در مرکز نگهداری می‌شود مبلغ  ۵۰۰ هزار تومان ارسال شد که در واقع این مبلغ می‌توانست برای استاندارد نگه داشتن تعداد پرسنل مراکز کمک کند تا  بتوانند مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی را به طور مناسب تهیه کنند.

قبادی دانا افزود: به منظور پیشگیری و گسترش ویروس کرونا، طبق بخشنامه‌های اولیه هرگونه ملاقات از مراکز معلولان و سالمندان ممنوع اعلام و قرنطینه هر مرکز آغاز شد و به همه مراکز توصیه شد تا از پرسنل ثابت و تمام وقت استفاده کنند و از همکاری با پرسنل داوطلب حتی المقدور جلوگیری شود.

وی دانا ادامه داد: تاکنون با وجود همه تمهیدات اتخاذ شده از بین ۸۷۵ مرکز نگهداری از سالمندان و معلولان، حدود ۲۵ مرکز در ۱۵ استان کشور آلوده به این ویروس شدند و خوشبختانه مراکز ۱۶ استان فعلا آلوده به این ویروس نشده‌اند.

کمک به خانوارهای دارای معلول

رییس سازمان بهزیستی اظهار کرد: در هفته اول فروردین ماه امسال نیز با حمایت دولت و تخصیص اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه، کمک هزینه معیشتی برای ۱۹۱ هزار خانوار که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بودند و سطح درآمد خانوار در دهک یک، دو و سه قرار داشت یعنی خانوارهایی که دارای معلولان با بیشترین شدت معلولیت و همچنین توأم با حداقل درآمد و قرار داشتن در دهک درآمدی بسیار پایین جامعه قرار داشتند، بین ۳۶۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان روی کارت بانکی آنها شارژ شد.

اقدامات انجام شده برای کودکان کار و افراد بی خانمان

قبادی دانا گفت: تیم‌های اورژانس اجتماعی در ارتباط با کودکان کار و افراد بی خانمان در زمینه اطلاع رسانی برای وجود ویروس کرونا اقداماتی انجام داده و همزمان اقلام ضد عفونی کننده و دستکش و ماسک هم در اختیار این افراد قرار گرفته است. جمع آوری این افراد در یک مرکز به صورت تجمعی می‌تواند باعث بروز مشکل شدیدی برای این افراد شود. زیرا فاصله گذاری اجتماعی یکی از اصولی است که باید این روزها به آن عمل کنیم.

وی افزود: گزارشی که از فرانسه اعلام شده بود نشان می‌داد که در دوم آپریل ۲۳ درصد فوتی‌های این کشور از خانه‌های سالمندان بوده است. ما امکانات خیلی بیشتری نسبت به آنها نداریم، اما قرنطینه و ایزوله مراکز سالمندان و معلولان با تاخیر انجام شده است.

فوت 2 نفر از کارکنان بهزیستی به علت کرونا

رییس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوالی درباره آسیب به پرسنل اظهار کرد: تمام افرادی که در مداخلات حاضر شدند به گان و ماسک و دستکش مجهز شده و آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند. تاکنون فقط یکی از همکاران ما ۱۵ روز بعد از آخرین حضور در محل کار به علت کرونا فوت کرد و یک مورد نیز در یکی از استان‌ها اتفاق افتاده است.

وی افزود: سوم اسفند ماه مواد ضد عفونی کننده در تمام اداره‌های بهزیستی در کشور قرار داده شد.

جمع آوری معتادان متجاهر فعلا اجرایی نیست

قبادی دانا گفت: با توجه به این‌که محدودیت‌هایی برای تجمع این افراد در یک مرکز وجود دارد، از پذیرش مورد جدید در همه مراکز جلوگیری شده است. اگر مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر و ستاد ملی مقابله با کرونا این باشد که طرح جمع آوری اجرایی شود، می‌توانیم این کار را آغاز کنیم و افراد را قبل از ورود به کمپ‌ها تحت تست قرار بدهیم تا مطمئن شویم که مبتلا به ویروس کرونا نیستند.

مشکلات کرونا برای ناشنوایان

رییس سازمان بهزیستی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات ویروس کرونا برای ناشنوایان اظهار کرد: در مورد افراد ناشنوا که از نعمت شنوایی محروم هستند، طبق مطالعات میزان ابتلای آنها به ویروس کرونا خیلی تفاوت معنی داری نسبت به سایر افراد نداشته است. البته در نابینایان مواجه بیشتری ممکن است وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در مورد آموزش راه‌های پیشگیری و کنترل و پر کردن اوقات فراغت تلاش کردیم از رسانه‌های دیداری مثل صداوسیما استفاده کنیم. همچنین از استانداران خواستیم شرایطی فراهم شود که ماسک‌های شفاف تولید شود تا این افرادی که با ناشنوایان در ارتباط هستند استفاده کنند. زیرا وقتی کسی ماسک می‌زند، امکان لب خوانی برای ناشنوایان وجود ندارد و در نتیجه افرادی که با ناشنوایان در ارتباط هستند باید از ماسک‌هایی استفاده کنند که در قسمت دهان شفاف باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 558599 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟