آموزش مجازی به ابتدایی ها موثرتر از دبیرستانی ها / در روزهای کرونایی

سید محمدمهدی سجادی- معلم پایه ششم دبستان، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص میزان فایده و ضررآموزش دروس به صورت مجازی گفت:  در این دوره کرونایی، برگزاری کلاس های آموزشی  به صورت مجازی برای دانش آموزان بهتر از برگزار نکردن آن است. در بحث تدریس دروس علوم انسانی مانند اجتماعی، فارسی و... به صورت مجازی نتیجه موثر بود  البته که می توان عملکرد بهتری هم داشت .چون بچه ها در خانه آرامش دارند می توانند با دقت بیشتری به نکات مربوط به هر درس توجه کنند . البته در  آموزش مجازی در خصوص دروسی مانند ریاضی اطمینان کامل از اینکه دانش آموز درس را آموخته است از سوی معلمان حاصل نمی شود و تلاش بیشتری برای یاددادن مفاهیم نیاز است.

وی درمورد تفاوت آموزش مجازی توسط معلمان و آموزش شبکه های تلویزیونی اظهار داشت: آموزش دروس از طریق تلویزیون به صورت کلی است یعنی پس از آموزش نمی توان بازخوردی از دانش آموز دریافت کرد و متوجه شد که آیا  درس را فرا گرفته اند یا خیر  اما، در آموزش مجازی توسط معلمان می توان بازخوردها و اشکالات دانش آموزان را فهمید و آن ها را رفع کرد.

او تاکید داشت : تدریس از طریق تلویزیون به دلیل زمان کوتاه آموزش و عدم دریافت بازخوردها و اشکالات دانش آموزان تنها برای آن دسته از دانش آموزانی مفید است که از پیش شروع آموزش ،مطالعه در مورد آن بخش درس داشتند و فقط برای رفع اشکال و پیدا کردن پاسخ به تماشای مدرسه تلویزیونی نشسته اند. برای عموم بچه ها مفید نیست چرا که درصد پایینی از دانش آموزان پیش از تدریس توسط معلم به دنبال مطالعه آن درس هستند.

این معلم در پایان خاطر نشان کرد:  از دانش آموزان خودم در خصوص اینکه  آموزش مجازی توسط معلمان خودشان برای آن ها مفید تر بوده  یا آموزش هایی که از طریق شبکه های تلویزیونی در حال پخش است سوال کردم که با دو دلیل پاسخ دادند که آموزش مجازی با معلمان خودشان را ترجیح می دهند برایشان اثربخش تر بوده است.  دلیل اول اینکه در آموزش مجازی می توانند در صورت متوجه نشدن درس، از معلم سوال خود را بپرسند و پاسخ را  دریافت کنند و رفع مشکل کنند.  دومین دلیلی که اعلام کردند این بود که، کلاس مجازی همانند کلاس مدرسه است و باید سر وقت  به صورت فیزیکی در کلاس حضور باشند و با تمام همکلاسی هایشان سرکلاس هستند و معلم   خودشان است که به آنها درس می دهد  و به راحتی می توانند با معلمشان رابطه برقرار کنند این مسئله ارتباط داشتن با معلم برای دانش آموزان مقطع ابتدایی مهم است هرچند که ممکن است این اهمیت در مقطع دبیرستان کمتر احساس شود. شاید  برای دانش آموز دبیرستانی کمتر مهم باشد  که چه کسی به آنان  آموزش می دهد و تنها شیوه تدریس و  کیفیت تدریس برای آنان اهمیت دارد چرا که آن ها در فکر گذراندن امتحانات نهایی و کنکور خود هستند ولی برای مقطع ابتدایی، ارتباط با معلم موثر است .

خبرنگار: مینا سجادی

 

کدخبر: 556999 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟