اطلاعیه‌های «ایران» و «همشهری» درباره عدم انتشار روزنامه تا 20 فروردین

به گزارش رکنا، در اطلاعیه دفتر مدیرعامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران آمده است:

«با نام خدا

همکاران ارجمند! مخاطبان عزیز

با آرزوی سلامتی و فرخندگی ایام نوروز و اعیاد شعبانیه به اطلاع می‌رساند که این موسسه برای حفظ سلامت کارکنان خود همچنان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را تا بیستم فروردین ماه ادامه خواهد داد و انتشار روزنامه همچنان به صورت دورکاری همکاران تدارک دیده خواهد شد.

از آن جا که فعالیت چاپخانه‌ها طبق مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا ممنوع است، لذا روزنامه‌های ایران و ایران ورزشی همچون ایام نوروزی تا تاریخ بیستم فروردین به صورت الکترونیکی منتشر خواهد شد. بر این اساس تمام روزنامه‌های موسسه ایران شامل ایران، ایران ورزشی، ایران سپید، ایران دیلی و الوفاق از روز شنبه به صورت کامل بر روی سایت‌های اینترنتی خود قابل مشاهده هستند که می‌توان تمام فایل‌های آن را دانلود و منتشر کرد. همچنین سایت ایران آنلاین و اکانت‌های موسسه در شبکه‌های اجتماعی که در تعطیلات نوروز به صورت تمام‌وقت فعالیت داشتند، به فعالیت خود همچنان ادامه خواهند داد.

از همه‌ همکاران درخواست می‌شود طبق مصوبه موسسه و تصمیم مدیریتی (دورکاری در حداکثر بخش‌ها) به انجام وظایف خود از ۱۵ تا ۲۰ فروردین ماه عمل کنند.

تمام مخاطبان و مشتریان نشریات موسسه نیز می‌توانند از طریق تلفن و اینترنت نیازهای اطلاع‌رسانی، بازرگانی و آگهی‌های خود را همچون گذشته دنبال کنند و همکاران ما پاسخگویی لازم را خواهند داشت. امیدواریم با رعایت نکات بهداشتی و رعایت مصوبات ستاد مقابله با کرونا از سوی مردم و کاهش شیوع و اپیدمی این بیماری مجددا فضای کاری به روال عادی خود بازگردد.»

به گزارش رکنا، در اطلاعیه مدیرمسئول روزنامه همشهری نیز آمده است:

«شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ برای تاریخ مطبوعات ایران روزی منحصربه‌فرد و اندوه‌بار خواهد بود. روزی که چرخ مطبوعات ایران برای نخستین‌بار از زمان آمدن این حرفه به کشور پس از ۱۷۰ سال از حرکت ایستاد.

مطبوعات ایران در این ۱۷۰ سال سختی‌ها و تحولات فروانی همچون انقلاب مشروطیت، جنگ جهانی اول و دوم و اشغال کشور به دست قوای متفقین، کودتای ۲۸ مرداد، انقلاب اسلامی، جنگ، سازندگی، اصلاحات و حوادث سال‌های پس‌از آن را از سرگذراند. سال‌هایی که برای نشریات کاغذی تجربیات تلخ و شیرین فراوانی داشت ولی هیچ‌کدام نتوانستند مطبوعات را از تک‌ و تا بیندازند. در همه این ۱۷۰ سال محدودیت‌ها و تنگناهای سیاسی برای مطبوعات وجود داشت اما این انقلاب دیجیتالی و سربرآوردن رسانه‌ها و شبه‌رسانه‌های دنیای مجازی بود که با گسترش استفاده از فن‌آوری هوشمند موبایلی، رسانه‌های مکتوب را به گردابی بی‌برگشت کشاند.

گران‌جانی مطبوعات ایران تا همین چند هفته پیش و جهانگیر شدن ویروس کرونا به مقاومت در برابر فشارها ادامه داشت و مطبوعات با وجود چالش‌های فراوان کاغذ و چاپ و مشکلات اقتصادی به زندگی خود ادامه می‌دادند.

کرونا با مطبوعات ایران و همچنین برخی از دیگر کشورها کاری کرد که تا پیش از آن هیچ جنگ و انقلاب اجتماعی و سیاسی و دیجیتالی نکرده بود تا بدانجا که از کیهان تا شرق و از جوان تا همشهری را به یک سرنوشت دچار کرد.

این سرنوشت اگرچه توقیف موقت است و مطبوعات در این سال‌ها و دهه‌ها توقیف موقت کم ندیده است، اما این‌بار همچون خودِ کرونا، خودی و غیرخودی و مسئول و معمولی نکرد و همه را به یک حکم راند.

به هر حال اگرچه هیچ روزنامه و روزنامه‌نگاری از بسته‌شدن روزنامه و نشریه‌اش خوشنود نمی‌شود ولی از آنجا که به شکست کشاندن ویروس مرگبار کرونا نیازمند گسستن زنجیره انتقال است و انتشار کاغذ به دست خواننده نیز می‌توانست در این گسست وقفه ایجاد کند، ما مطبوعاتی‌ها به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا گردن نهادیم و تا زمانی که مسئولان امر پایان اپیدمی کرونا را اعلام کنند در کنار آنان به مخاطبان خود با حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی به تلاش پیگیر برای روشنگری و اطلاع‌رسانی در حوزه‌های دیگر همچون آنلاین، ویدیوکست و پادکست و حضور در فضای مجازی ادامه خواهیم داد.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 555540 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟