دولت چاره ای جز افزایش مالیات ها ندارد / بخش خصوصی باید به کمک دولت بیاید

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، آیتم هایی مانند کاهش درآمد نفتی، برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی، کسادی بازار کسب و کار و... از دستاوردهای اقتصادی کرونا برای کشور است. البته شیوع بیماری کرونا اقتصاد تمام کشورهای جهان را با مشکل روبرو کرده و کشورها در تکاپوی زنده نگهداشتن اقتصاد خود هستند.

دولت ایران هر ساله با کسری بودجه روبرو می شد و حالا با وجود کرونا مسلما این کسری افزایش خواهد یافت. اما بهترین راه تامین کسری بودجه چیست؟ اخذ مالیات های بیشتر یا فروش دارایی های دولت؟ بهنام مرادی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار رکنا تاکید کرد: شرایط کنونی اقتصاد مناسب نیست و کاهش قیمت نفت تهدید جدی برای کشور ما محسوب می شود. باید به لحاظ تلاش های دیپلماسی حضور فعال تری در دنیا داشته باشیم. به نظر من در حال حاضر داریم کرسی ها و چانه زنی هایمان را یکی پس از دیگری و خیلی راحت از دست می دهیم. البته واقعیت این است که تحت فشار هستیم و باید اقدامی انجام دهیم و تصمیم های اتخاذ شده همه جانبه باشد.

مالیات تنها منبع جبران کسری بودجه

او با بیان این که حداقل از شش ماه اول سال درآمد از منبع مالیات هاست، افزود: بانک مرکزی برای انتقال تمام تراکنش های مالی به بخش مالیاتی تلاش می کند. این یک مسئله جدی است و دولت به آن باید بخش عمده ای از کسری بودجه را از مالیات ها تامین کند. درآمدهای مالیاتی یکی از اولویت های اصلی دولت است. دولت یازدهم و دوازدهم در اخذ مالیات ها موفق بوده اما متاسفانه سیاست های هزینه کرد بسیار اسفناک بوده و تاثیرات بسیار بدی را در جامعه داده است. مجلس آینده به سرعت باید تشکیل جلسه دهد و سیاست و نظارت های ویژه ای در عملکرد هزینه کرد درآمد مالیاتی را در دستور کار قرار دهد. تنها درآمدی دولت مالیات هاست به همین دلیل باید هزینه کرد آن با انضباط بیشتری صورت گیرد.

مالیات ها از شرکت ها و مشاغلی دریافت می شود که با ورود کرونا و کسادی بازار با خسارت های مالی بسیاری روبرو شده اند، مرادی در پاسخ به این سوال که با این شرایط می تواند، اخذ مالیات های مضاعف اجحاف در حق مردم نیست؟ گفت: این موضوع درست است اما ما با واقعیت تلخ هزینه کردها در دولت و جامعه روبرو هستیم و دولت هم چاره ای جز اخذ مالیات ندارد. در این که فشار مضاعفی به جامعه وارد می شود، شک و تردیدی نیست.

راه حل برون رفت از رکود اقتصادی کاهش هزینه دولت است

او با اشاره به این که باید به چند نکته توجه داشته باشیم، افزود: رفتار دولت در افزایش منابع درآمد مالیات ها باعث شد بسیاری از افرادی که فرار مالیاتی داشتند را گرفتار کرد. این درست است که بخشی از فشار مالیاتی بر شانه بنگاه های کوچک مقیاس، تولید کننده و... گذاشته شده است اما در عین حال بسیاری از فرارهای مالیاتی در این قسمت به پرداخت مالیات مکلف شدند. من فکر می کنم هیچ تولید کننده ای با مالیات مشکلی نداشته باشد به شرط آن که مالیات در مسیر تقویت تولید هزینه شود. در حال حاضر دولت روی تراکنش ها متمرکز شده است. کشورهای پیشرفته و توسعه یافته تاکید ویژه ای روی تراکنش های بانکی برای درآمد بانکی دارند. امیدواریم دولت خیلی جدی این مسئله را پیش ببرد و از محل آنالیز تراکنش بانکی درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد. اما این مسائل باعث نمی شود که بگوییم همه چیز خوب است و نگرانی وجود ندارد. دولت وقتی می تواند موفق عمل کند که نظارت درستی بر هزینه کرد مالیات ها داشته باشد چرا که هزینه کرد اصولی باعث می شود برگشت سرمایه بیشتری برای تولید کننده به وجود می آورد.

این اقتصاد دان در پاسخ به این سوال که با وجود کسادی بازار دولت می تواند درآمد مالیاتی مطلوبی داشته باشد؟ گفت: دولت چاره ای به جز افزایش مالیات ها ندارد. پیش بینی من این است که دولت توفیق آنچنانی در اخذ درآمدهای مالیاتی نخواهد داشت.

مرادی با اشاره به این که به هر حال دولت باید هزینه های خود را کاهش دهد، افزود: یکی از راه کارهای پوشش هزینه دولت این است که هزینه های را کاهش داده و پیکر فربه و تنبلی خود را که ورزیده کند. مهم ترین بخش هزینه های دولت هزینه های جاری، حقوق و دستمزد است. ضمن آن که دولت و مجلس امسال باید نسبت به نظارت بر شرکت های دولتی اقدام کند بهره وری شرکت های دولتی افزایش یافته و رشد ناخالص ایجاد شود.

جلسه وزیر اقتصاد با کمیسیون اقتصادی برای بررسی شرایط  پساکرونا

با وجود آن که برخی کارشناسان اقتصادی تنها راه حل کسب درآمد دولت را مالیات می دانند، احمد انارکی محمدی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی با اشاره به شرایطی متاثر از ورود کرونا در کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: پیش بینی درآمدهای نفتی نسبت به سال های قبل بسیار کم شده و این پیش بینی هم محقق نخواهد شد.

به گفته او؛ درآمد مالیاتی دولت زمانی افزایش می یابد که رونق اقتصادی وجود داشته باشد. برای بازسازی پس از کرونا و مشکلات مربوط به این بیماری، زمان بسیاری نیاز است.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی با اشاره به موضوع دولت فروشی افزود: بخش خصوصی باید به کمک دولت بیاید و سرمایه گذاری هایی انجام خواهد. هفته آینده کمیسیون اقتصادی، جلسه ای با حضور وزیر اقتصاد و دارایی برگزار می کند تا مشخص شود دولت برای شرایط اقتصادی پساکرونا چه تصمیماتی گرفته و چه برنامه ریزی انجام داده است. متاسفانه مشخص نیست شرایط اقتصادی ایران و جهان در دوره پساکرونا چگونه است، بنابراین نمی توان پیشنهادی در این مورد کرد. با محقق نشدن درآمدهای پیش بینی شده، بسیاری از پروژه های عمرانی باقی می ماند و اگر دولت هزینه های جاری را پوشش دهد کار بزرگی انجام داده است.

انارکی محمدی تاکید کرد: دولت در زمان رونق بازار و کسب و کار می تواند مالیات ها را افزایش دهد. برخی بنگاه های اقتصادی بدهی های مالیاتی و بیمه ای معوقه دارند و برخی دیگر تولید یا فروش نداشتند. در شرایط عادی واحدهای اقتصادی با مشکلات بسیاری روبرو بودند. در حال حاضر نمی توان روی مالیات حساب کرد. قانون مالیات بر عملکرد را وضع کرده است واحدها باید عملکرد اقتصادی داشته باشند تا بتوانند مالیات بپردازند. وقتی عملکردی وجود ندارد چطور می خواهند مالیات پرداخت کنند. باید از فرار مالیاتی درآمد دولت را افزایش می دادیم. 30 تا 40درصد بخش اقتصادی ما فعال بود ولی امسال هیچ فعالیتی وجود ندارد، چطور می خواهیم از آنها مالیات اخذ کنیم؟ مجلس هم در حال تغییر است و مصوبات به مجلس آینده موکول می شود.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 555484 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟