معنی «فاصله اجتماعی» قربانی ملاحظات سیاسی نشود/ با تغییر مفهوم واژه ها به دنبال رفع مسئولیت نروید

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، واژه «فاصله گذاری اجتماعی» نامی است که دولت برای قرنطینه سطح سه انتخاب کرده و به جای واژه قرنطینه از آن استفاده می کند. کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره واژه فاصله گذاری اجتماعی می گوید: «این یک واژه علمی و فنی است و در تمام مقالاتی که در حوزه قرنطینه و مقابله با بیماری های واگیردار وجود دارد از کلمه «فاصله گذاری اجتماعی» استفاده شده است. تصمیمی بود که به درستی از روزهای اول اتخاذ شده و به تدریج به بخش های دیگر تعمیم داده شد.» این در حالی است که جامعه شناسان معتقدند استفاده از این واژه می تواند آسیب های اجتماعی بعدی را در پی داشته باشد.

اردشیر گراوند، جامعه شناس درباره واژه فاصله گذاری اجتماعی به خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: واژه فاصله اجتماعی به اشتباه روی قرنطینه گذاشته شده و معنای قانونی که به اجرا درآمده فاصله فیزیکی است. ممکن است افراد زیادی در یک جا باشند اما همبستگی اجتماعی نداشته باشند.

او افزود: استفاده از واژه فاصله اجتماعی در فضای رسانه ای، سیاسی و اجتماعی کشور باعث می شود معنی این واژه خراب شود. باید به مردم گفته شود که فاصله فیزیکی را حفظ کنید.

فرصت طلایی مبارزه با کرونا از دست رفت

این جامعه شناس با بیان این که ما فاصله طلایی را از دست دادیم، تاکید کرد: این فاصله از 20اسفند تا 20 فروردین ماه بود. در این پروسه عملا کشور تعطیل است. اگر دولت واژه قرنطینه را اجرا می کرد و پایه حقوق حداقلی را برای مردم در نظر می گرفت مبلغی نمی شد و این هزینه های هنگفت به نظام اجتماعی، اداری و اقتصادی کشور تحمیل نمی شد.  با تغییر مفهوم واژه ها به دنبال رفع مسئولیت هستیم. در ایران 23-24 میلیون خانوار داریم و اگر حقوق حداقلی به این خانواده ها پرداخت می شد، در مقابل ضررهای اقتصادی، اجتماعی، عاطفی، سیاسی و امنیتی به حساب نمی آمد.

تعارف سیاسی در مبارزه با کرونا

اردشیر گراوند تاکید کرد: لطفا به خاطر ملاحظات سیاسی تعریف فاصله گذاری اجتماعی را عوض نکنید! این اقدام و تصمیم شما فاصله اجتماعی نیست. مردم باید فاصله فیزیکی را رعایت کنند. اتفاقا باید تلاش کنیم فاصله اجتماعی کم شود و مردم از همدیگر خبر بگیرند اما با تلفن حمایت معنوی را از همدیگر داشته باشیم. به نظرم باید یک کمپین و جنبش «تماس تلفنی یا مجازی» را راه بیندازیم تا فاصله اجتماعی کاهش و فاصله فیزیکی افزایش یابد.

خبرنگار : پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 554614 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟