بشریت دیگر چاره‌ای جز تسلیم در برابر پذیرش قطب زنانگی ندارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، انواع و اقسام قوانین وجود دارد که چرخ حرکت زنان را کند کرده تا نتوانند شانه به شانه مردان حرکت کنند و فضای رشد داشته باشند. بشر امروز قرن هاست که با نگاه مردسالارانه درحال مبارزه است اما آنچیزی که مشخص است مردان نمی‌خواهند سایه سلطه خود را کم رنگ کنند البته در این بین مردانی نیز وجود داشتند که دوشادوش زنان شده تا به برابری حقوق زن و مرد کمکی کرده باشند.

سوفی رجبی فعال حقوق زنان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این موضوع که چه چیزی باعث شده است تا مسئله حقوق زنان نادیده گرفته شود بیان کرد: سال‌های سال به واسطه رشد و فعالیت جنبش‌های زنان در جهان سعی و خطاهای بسیاری برای دست یافتن به این حقوق فراموش شده صورت گرفته است، تا اینکه روانشناسی بیش از بیش به کمک این جنبش‌ها آمد و از نیروی مرموز زنانه سخن گفت. آنچه به واسطه تسلط نگاه مردانه به آن دچار شدیم، نادیده انگاری روح زنانه است.

زنانگی؛ قطب الهام‌ بخش همه ادیان است

وی ادامه داد: طرح این دیدگاه باعث شد تا جویندگان راه رهایی زنان اکنون به جای تلاش برای هم‌سانی با مردان در شکل و عمل به سمت کشف روح زنانه گرایش پیدا کنند. در کوران دیدگاه‌های زنانه به کهن الگوها و کشف اساطیر آنچه هنوز به دقت بررسی نشده است این است که زنانگی؛ قطب الهام‌ بخش همه ادیان است.

این فعال حقوق زنان تاکید کرد: حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله وسلم شاید بهترین و بی‌پرده‌ترین تعبیرها را از قدرت زنانگی در گفتار و اعمالشان به رخ جامعه مردسالار روزگار خود کشاندند آنجا که ایشان زن، عطر و نماز را تنها دلخوشی‌شان از دنیای مادی عنوان کردند. نگاه لطیف حضرت به زنانگی و روایاتی از محبت بی‌حد ایشان به حضرت فاطمه (س) شاید تذکری به مومنینش باشد بر اینکه راه نجات شما در ایجاد تعادل میان دو انرژی زنانگی و مردانگی در این جهان است.

رجبی افزود: 14 قرن از وجود بی‌مانند پیامبر اعظیم و شان گذشته است و هزاران هزار پیامبر ‌ و پیام‌آور دیگر هم پیش از حضورش به اقتضای زمان و مکان و با زبان نحیف‌تری از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین کانون‌های دینی جهان بر لازمه برقراری این تعادل سخن گفته‌اند تا آنجا که دائو فیلسوف چینی در اعتراض بر نگاه مردسالارانه چین باستان در کتاب معروفش دائو دِ چینگ می‌نویسد: روح دره هرگز نمی‌میرد. آن را زنانه لطیف و ژرف خوانده‌اند. دروازه زنانه لطیف و ژرف، ریشه آسمان و زمین است. پیوسته و مدام و چنان به نظر می‌رسد که گویی همیشه بوده است.

این فعال زنان خاطرنشان کرد: باوجود این مفاهیم ژرف عمیق اما پنجه‌های پولادین مردسالاری که آکنده از زمختی و سختی و منفعت طلبی است (همه این صفات در جایگاه خود هم تراز و تعادل با زنانگی مطلوب است) قرن‌هاست بر چهره‌ جهان یکه تازانه حکمرانی می‌کند و نتیجه‌ای جز عدم برقراری تعادل انرژی‌ در جهان ندارد.

رجبی در پاسخ به این سوال که این عدم تعادل تا چه اندازه می‌تواند برای بشریت سهمگین باشد گفت: حاصل نگاه منفعت‌طلبانه جز نگاه سرمایه محور در نتیجه تولید آزمندانه بشر؛ بی‌توجهی به محیط زیست و در نهایت نابودی حیات بشریت در پی نداشته است. بی‌شک برقراری تعادل دو قطب زنانگی و مردانگی آنچه که در کوچکترین و مهمترین نهاد اجتماعی در دین اسلام هم بر آن تاکید شده است (نهاد خانواده) نتیجه‌ای جز حفظ تعادل برای حیات بشریت در عین حال متنعم شدن از تمام مواهب نخواهد داشت.

او در پایان اذعان کرد: به نظر می‌رسد بشریت در این برهه از تاریخ چاره‌ای جز تسلیم در برابر پذیرش قطب زنانگی و تلاش برای برقراری تعادل در جهانی که رو به نابودی ندارد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 552561 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟