7 میلیارد انسان همزمان در کلاس بهداشت فردی / کرونا دانشگاه بهداشت راه اندازی کرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شاید هیچ فضای آموزشی ، سریع تر از شیوع کروناویروس نمی توانست تا این حد ، همه انسان ها را مجاب کند که بهداشتی فردی تا چه اندازه مهم است.

دکتر امان الله قرائی مقدم – جامعه شناس در مورد تحول گسترده ای که کروناویروس در فضای رعایت اصول بهداشتی ایجاد کرده است به رکنا گفت: کرونا در کنار وضعیت قرمز و بحرانی که در جهان ایجاد کرده است، بعضی از رسوم و آداب اشتباه ارتباطات را نیز خط می زند.

وی افزود: شاید پیش از ورود این ویروس، آنچنان که باید به شستشوی به موقع دست، نظافت بهداشتی منزل توجه نمی شد و یا مورد سهل انگاری قرار می گرفت ولی این روزها به سرعت فرهنگ بهداشتی، تغییر یافته است. تحول همیشه به آهستگی شکل می گیرد ولی این ویروس باعث شده است که در کمتر از چند روز از بالاترین نقطه شهر تا پایین ترین نقطه به نکات پاکیزگی فردی دقت شود. در کمترین زمان ممکن ، فرهنگ رعایت اصول بهداشتی تا دورترین روستاها رفته است و به نوعی رکورد تحول بهداشتی شکسته شده است .

این جامعه شناس با بیان این که شیوع کرونا باعث شد یک آموزش مستقیم و موثر شکل بگیرد ادامه داد: این آموزش فوری و جدی ، روند رعایت بهداشتی را رواج داده است که تا سالیان سال در ذهن و رفتار اجتماعی باقی خواهد ماند. کرونا به نوعی دانشگاه بهداشتی همزمان برای جهانیان بود. آموزش دهان به دهان و گوش به گوش را ایجاد کرد که با سرعت انتقالی اطلاعاتی که داشت و همزمانی دریافت اطلاعات با اجرا آن به نهادینه شدن آن کمک بسزایی خواهد کرد. این بحران ، هرچند سخت ، می گذرد ولی درس هایش در فرهنگ جهانی باقی خواهد ماند، فرهنگی که در مقطع زمانی کوتاهی همه قشرها و سنین را به آموزش و یادگیری و اجرا رساند.

قرائی مقدم در پایان با تاکید بر اینکه کرونا به نوعی، شکلی از آینده نگری را به جامعه جهانی متذکر شده است گفت : این ویروس و شیوع گسترده آن جهان باعث شد که همه بدانند که یک بیماری می تواند کل سیستم زندگی جهانی را دگرگون کرده و در یک زمان کوتاه به بحرانی تبدیل شود که حتی اقتصاد جهان را به خواب بکشاند و ضربه های مهلکی وارد کند. به جامعه جهانی بیش بینی نگری را متذکر شد و نکته مهمتر از همه اینکه می شود که مشکلی که ما تصور می کنیم برای دیگران ایجاد می کنیم به خودمان نیز برگردد و ضرربی توجهی و سهل انگاری و رفتار اشتباه و کردار نادرست به خود ما نیز درنهایت ضربه وارد خواهد کرد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 548290 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟