جای خالی فارغ التحصیلان روانشناسی در مدارس / بودجه آسیب های اجتماعی مدارس، تنها کفاف چند جلسه مشاوره را می‌دهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آسیب های اجتماعی تنها مختص به حاشیه شهر ها نیستند بلکه مدارس به عنوان مهم ترین رکن تعلیم و تربیت افراد در سنین پایین نیز از آسیب های زیادی برخوردار است. این در حالی است که بودجه برای مقابله با آسیب های اجتماعی 33 میلیارد و 500 میلیون تومان است که برای جمعیت 13.5 میلیون نفری دانش آموزان مبلغ ناچیزی است که بدون شک دولت باید فکری به حال افزایش آن داشته باشد. چرا که جامعه وقتی با مشکلات اقتصادی روبرو است بدون شک آمار آسیب هایش نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

محمد داوری کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره نوع آسیب هایی که در مدارس کشور وجود دارند بیان کرد: یکسری از آسیب های اجتماعی صرف نظر از طبقات اجتماعی، مشترک است از طرفی آسیب هایی نیز وجود دارند که در هر طبقه شکل خود را دارا است که این آسیب ها در گروه های هم سن نیز تفاوت دارد.

وی ادامه داد: بیشترین آسیب هایی که در حال حاضر در مدارس قابل مشاهده است، استعمال مواد مخدر و آسیب های حاصل از فضای مجازی است. این در حالی است که بودجه در نظر گرفته شده آموزش و پرورش برای این مقوله بسیار کم است.

این کارشناس با بیان اینکه برای آسیب های اجتماعی مقوله پشگیری و درمان را داریم تصریح کرد: پیشگیری و درمان بسیار هزینه بر است. حال با توجه به اینکه به اندازه کافی مشاور در مدارس حضور ندارند و از طرفی خود معلمان نیز نیاز به آموزش در حین تحصیل برای مواجه با آسیب های اجتماعی دارند ما نیاز به بودجه زیادی داریم که مبلغ فعلی در نظر گرفته شده برای آسیب های اجتماعی که نزدیک 33 میلیارد و 500 میلیون تومان است هزینه چند جلسه مشاوره برای 13.5 میلیون نفر دانش آموز نیست چه برسد به اینکه بخواهیم بسته  های آموزشی یا آموزش معلمان را مد نظر قرار دهیم.

او با بیان اینکه فضای مجازی برای دانش آموزان یک حالت فرصت، تهدید است گفت: مواد مخدر به صورت کامل تهدید است. بنابراین باید در بحث ورود، توزیع و مصرف فکری جدی از سوی نهای های ذی ربط صورت بگیرد کمااینکه ما در بعضی از کشورهای منطقه شاهد این مسئله هستیم که با این موضوع به صورت جدی به آن پرداخته اند.

داوری افزود: درمان اعتیاد نه تنها در کشور ما بلکه در کشورهای دیگر نیز موفقیت آمیز نبوده و به شدت هزینه بر است. بنابراین باید برروی پیشگیری متمرکز شویم و آموزش های پیشگیرانه را از مدارس به عنوان بهترین گلوگاه استفاده کنیم.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه باید از فرصت های فضای مجازی استفاده کرد گفت: بهترین مکان برای استفاده از فرصت های فضای مجازی بدون شک مدارس است تا از آسیب های این فضا پیشگیری صورت بگیرد.

او درباره آسیب های دیگری که در مدارس وجود دارد اظهار کرد: آسیب های متاثر از طلاق، اختلافات خانوادگی، بیماری های روانی و ضعف های تربیتی در بین دانش آموزان ما وجود دارد.

محمد داوری با بیان اینکه باید ابتدا پیشگیری از آسیب های اجتماعی انجام شود اذعان کرد: درمان نیز در کشور ما فرهنگ سازی نشده است. یعنی افراد با پدیده آسیب های اجتماعی مانند بک تابو برخورد می‌کنند و نمی‌خواهند درباره آن صحبت یا برای درمانش اقدام کنند بنابراین نیاز است تا در این زمینه اقداماتی صورت بگیرد.

داوری با گفتن این مسئله که عده ای می‌گویند باید در پیشگیری آسیب های اجتماعی فعال باشیم تاکید کرد: افزایش بودجه این حوزه خود یک کار عملی است که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.

او در رابطه با این موضوع که بهتر نیست آموزش و پرورش از افراد روانشناس تازه فارغ التحصیل شده استفاده کند مطرح کرد: کمبود نیروی انسانی متخصص مهم ترین مسئله در مقوله آسیب های اجتماعی است که آموزش و پرورش و نهاد های دیگر می‌توانند از فارغ التحصیل های رشته های علوم اجتماعی استفاده کنند اما متاسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد.

این کارشناس آموزش و پرورش در پایان تصریح کرد: نیاز است تا دولت طرحی را اجرا کند که افراد فارغ التحصیل در زمینه علوم اجتماعی در زمینه آسیب های اجتماعی فعالیت کند از طرفی دولت بحث بیمه خانواده های محروم را مد نظر قرار بدهد چرا که معمولا این افراد به دلیل شرایط اقتصادی که با آن روبرو هستند در جهت رفع آسیب ها اقدامی نمی‌کنند.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 543559 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟