آنقدر مسکن مهر را تحویل ندادند که همسرم طلاق گرفت /دامادی: وزیر را هم تغییر دادند ولی مشکل مسکن حل نشد

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، دیگر همه با مسکن مهر آشنایی داریم. پروژه ای که راه افتاد تا افرادی را که توانایی خرید خانه نداشتند را خانه دار کند اما باگذشت یک دهه از آغاز این طرح هنوز شاهد این مسئله هستیم که بسیاری از افراد هنوز واحد های مسکونی خود را تحویل نگرفته اند. حتی سال گذشته بود که با یک زلزله در کرمانشاه بیشترین تخریب را ساختمان های مسکن مهر دیدند.

اجاقی نماینده مسکن مهر فاز 9 مسکن مهر پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره عدم تحویل واحد های مسکن مهر گفت: ابتدا فاز 3 مسکن مهر پردیس را در سال 90 ثبت نام کردم اما یکسری افراد دیگری جایگزین ما شدند. در آن زمان پیشنهاد فاز 9 را به ما دادند تا خیلی سریع تر از واحد های خودمان به ما تحویل دهند که بعد از 3 سال پیگیری متوجه این مسئله شدیم که در فاز 9 اصلا کاری انجام نمی‌شود و تنها فونداسیون ساختمان را ریخته اند.

وی ادامه داد: 4 سال قبل با خریداران دیگر جمع شده و نامه ای را برای عمران پردیس بردیم. اما مسئول عمران پردیس از ما می‌خواست تا در این زمینه سکوت کنیم. ما به پافشاری خود ادامه دادیم و حتی چند بار نماینده مجلس و معاون وزیر را به محل آوردیم. این بازدیدها باعث شد تا مدیر عامل عمران پردیس برکنار شود. مسئول آن زمان به هیچ عنوان پاسخگو نبود و تنها به پول نداشتن عمران پردیس اشاره می‌کرد

او با بیان اینکه در فاز قدیم پردیس بیشتر افراد زیر پوشش بهزیستی و همچنین افراد آسیب پذیر جامعه هستند اضافه کرد: مسئولان از این قضیه استفاده کردند و دیگر به این فاز رسیدگی خاصی نکردند. بنابراین ما نیز تجمعی داشتیم و حتی دو شب بازداشت شده و اثر انگشت از ما گرفتند.

اجاقی تشریح کرد: طبق بند قرارداد در زمان ثبت نام 15 میلیون تومان علی الحساب باید واریز می‌شد. سه سال قبل نیز قیمت نهایی به صورت رسمی در سایت مشخص شد اما برخلاف فازهای دیگر که دارای قیمت ثابت هستند، فاز ما دائم تغییر کرد.

نماینده خریداران مسکن مهر فاز 9 با گفتن این مسئله که ابتدای خرید واحد ما یک قراداد 5 برگی امضا کرده ایم تصریح کرد: با استدلال اینکه قراردادهای 5 برگی قبلی، ضد جعل نیستند، قراداد جدیدی را به ما داده اند تا آنها را امضا کنیم در حالی که در قراردادهای جدید افزایش قیمت را هم اضافه کرده اند یعنی اگر در گذشته ما مبلغی را برای یک واحد دادیم امروز می‌گویند باید 17 میلیون دیگر نیز به آن مبلغ اضافه کنیم.

اجاقی خاطرنشان کرد: تمام افرادی که در فاز 9 خانه خریداری کرده اند از قشر ضعیف و ناتوان هستند. زمانی که آقای آخوندی وزیر بودند حتی یک آجر نیز برای این پروژه جابجا نشد یعنی اگر امروز خانه را به من تحویل دهند دیگر نوساز نبوده و فونداسیون آن برای 7 سال قبل است کمااینکه به مدت 5 سال این خانه ها در و پنجره نداشتند و باران و برف زیادی به داخل واحد ها وارد می‌شد.

او با بیان اینکه در فاز 9 نزدیک 3500 خانه هنوز تحویل افراد داده نشده است اظهار کرد: مدیریت جدید یکسری از خانه را بفروش رسانده اند و پول برای تکمیل خانه ها بدست آمده است از طرفی ما در حالی قسط وام های خود را واریز می‌کنیم که هنوز خانه را به ما تحویل نداده اند اما باز پاسخگو نیستند.

اجاقی اشاره کرد: رییس جمهوری اعلام کرد تا پایان سال 97 تمام واحد های مسکن مهر تکمیل می‌شوند؛ سپس در یک سخنرانی، تکمیل واحد های مسکن مهر را در انتهای سال 98 دانست و حتی طرح مسکن ملی را نیز راه انداخته اند. این در حالی است که بر اساس اطلاعیه اخیر عمران پرند عده ای از خانه ها در 6 ماه نخست سال 99 تکمیل می‌شود. هیچکس جوابگوی ما نیست.

او در پایان اظهار کرد: من برای این خانه سالها ایستاده ام. بسیاری از افراد برای خانه دار شدن تمام زندگی اش را فروختند و هم اکنون در یک زیر زمین زندگی می‌کند. پیرزنی را می‌شناختم که آرزو داشت پایان عمر خود را در خانه اش زندگی کند. او مُرد اما خانه دار نشد. یا حتی خود من نیز در ابتدای ازدواجم برای این خانه ثبت نام کردم که بعد از چند سال طلاق گرفتم.

وضعیت مسکن مهر همچنان در پاره ای از ابهام

محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره چرایی عدم تحویل خانه های مسکن مهر با توجه به تعهدات داده شده در 6 سال گذشته مطرح کرد: دولت، آقای آخوندی را تغییر داد تا به قول هایی که در حوزه مسکن داده بود عمل کند. البته قبل از این تغییر دولت ایرادات زیادی به مسکن مهر وارد می‌کرد اما وقتی شما از یک طرحی که در یک دولت دیگر انجام شده است، ایراد می‌گیرید؛ باید یک راهکاری نیز داشته باشید.

وی ادامه داد: در زمان آقای آخوندی تنها بحث مسکن اجتماعی مطرح ‌شد که فقط در فضای مجازی قابل مشاهده بود اما باز امروز و در دوره آقای اسلامی، کارهایی در حال انجام است اما وضعیت مسکن مهر همچنان در پاره ای از ابهام است و هنوز مردم با گذشت نزدیک به 7 سال از عمر دولت حق خود را نگرفته اند. بالاخره کسی باید صدای مردم را بشنود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: قرار بود افراد ضعیف جامعه در حاشیه شهر ها خانه دار شوند که با وجود این شرایط دولت نتوانست این طرح را به سرانجام برساند. نیاز است تا دولت برنامه ای را آماده کند که در یک تاریخ مشخص خانه ها را تحویل بدهد. حقیقت این است که دیگر این موضوع ربطی به تحریم ها ندارد.

دامادی در پاسخ به این سوال که این روزها اسم مسکن ملی را می‌شنویم در حالی که هنوز دولت مسکن مهر را تحویل نداده است اظهار کرد: مسکن ملی، مسکن اجتماعی و مسکن مهر تنها یک اسم هستند. ابتدا باید همین طرح های را که در دست داریم به پایان برسانیم سپس، کار جدید را آغاز کنیم. وقتی پروژه را زمین مانده داریم، چرا پروژه جدید شروع کنیم؟ نیاز است که در کشور پروژه های نیمه تمام را تکمیل کنیم.

او در پایان با بیان اینکه یادگرفته ایم که فقط کلنگ بزنیم تصریح کرد: عاشق کلنگ زدن هستیم تا یک جشن بگیریم و برای خودمان عکاسی کنیم با همین عملکرد باعث شده ایم که مردم باورشان به کارهایی که برایشان انجام می دهیم را از دست داده اند ام و می‌گویند اینها کاری انجام نمی‌دهند و فقط حرف می‌زنند. آفت سیستم مدیریتی ما این است که ما سرانجام دولت ها سیاسی نگاه می‌کنیم که این کار غلطی است.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 541683 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟