خداکرمی : برپایی کارناوال شادی با روح جامعه مغایر است +فیلم
حجم ویدیو: 16.36M | مدت زمان ویدیو: 00:02:13

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، یوسف فکور ، عضو هئیت موسس انجمن سلامت روان اعلام کرده است : شهر تهران بیشترین آمار بیماری های روانپزشکی را در کل کشور دارا است و علت آن را استرس ها در کلانشهرها به علت وجود مسائل اقتصادی و اجتماعی و توسعه سیاسی و فرهنگی که از مولفه های تاثیرگذار در بیماری ها هستند، اعلام کرده است.

از سوی دیگر آخرین آمارها نشانگر این است که در استان‌های تهران، خراسان‌رضوی و اصفهان بیشترین میزان گزارش‌های همسرآزاری، هم آزاررساندن مرد به زن و هم زن به مرد ثبت شده است. این آمار را پزشکی‌قانونی اعلام کرده است.

همه این موارد توجه به روان مردم شهر و الزام ایجاد بسترهایی برای کاهش استرس و افسردگی و کم کردن خشونت را تاکید می کند. رسیدن به این بستر ها زیاد هم سخت نیست. به طور مثال از اواسط دی ماه تا اوایل اسفند ماه در کشور جشنواره هنری برپا است که فضای تئاتر، موسیقی ، هنرهای تجسمی ، فیلم را در بر می گیرد. به حتم همین جشنواره می تواند کمکی باشد برای مسئولان اجتماعی تا با راه اندازی کارناوال های شادی ، نمایش های عروسکی و خیابانی ، استفاده از رنگ در آویزهای شهری و چراغانی کردن خیابان ها ، پخش موسیقی در میادین .... یکماه تمام، شهری که آمار خشونت و افسردگی در آن بالا است را کمی آرام کرد و روح افسرده مردم را به سمت شادی و آرامش کشاند. ولی هر سال با آغاز جشنواره فجر هر چقدر شهروندان چشم در شهر می چرخانند، نشانه ای از جشنواره و شادی و سرور نیست...

و اما مسئولان علت بی سر و صدا و بی نشانه بودن شهر در روزهای جشنواره فجر را سوگواری مردم اعلام می کنند و معقتدند در روزهایی که مردم سوگوار هستند نمی شود در خیابان ها، کارناوال شادی برپا کرد.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص بی نشانه بودن شهر از المان های برگزاری بزرگترین جشنواره هنری کشور چنین توضیح داد: یکی از وظایف شهرداری توجه به سلامت عمومی به ویژه سلامت روانی، بصری و اجتماعی شهر است. شهرداری تمام تلاش خود را به کار گرفته تا در این حوزه وظایف خود را به خوبی ایفا کند. از جمله این تلاش ها برگزاری یا پیش بینی کارناوال های مناسبتی است و دهه فجر می توانست بهانه خوبی برای برگزاری این کارناوال ها باشد. اما نباید فراموش کرد که هنوز جامعه در فضای غم و اندوه سقوط هواپیمای اوکراینی است که 40روز از آن نگذشته.

او با اشاره به این که ما در چند ماه گذشته حوادث تلخی  را پشت سر گذاشته ایم، افزود: وقتی با مردم گفتگو می کنیم هم سوالات زیادی در مورد این اتفاقات دارند و هم اندوهی از  صدایشان شنیده می شود. یک موضوع ساده که دولت باید به آن پاسخ می داد به خشونت تبدیل شد. از همه بدتر در روزهای اخیر شاهد ردصلاحیت هایی هستیم که مردم را از فضای توجه به خودشان خارج کرده است. اگر مدیریت شهری می خواست برنامه های شادی بخشی داشته باشد با روح حاکم بر جامعه مغایر بود. اما تصمیم داریم تا رسیدن نوروز با برنامه هایمان فضای غم و اندوه جامعه را التیام بخشیم.

یادتان باشد زمانی که ملت در شرایط سوگواری به سر می برد نمی توان برنامه ای مغایر با آن را تدارک دید. اما با التیام یافتن این زخم ها برنامه های شادی بخش خواهیم داشت.

خبرنگار : پریسا هاشمی

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 541413 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟