عاقبت خانه شهرداران همانند سرنوشت خانه پلاک 14 اقدسیه /  اظهارات شهردارتهران غیرحقوقی است+سند

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، فروش عمارت اقدسیه که به خانه شهرداران معروف شده جنجال خبری در پی داشت .عمارتی که قرار بود در سکوت خبری و زیرپوستی به فروش برسد اما فروش این ملک 1200متری در اقدسیه تهران تبدیل به یک خبر پرهیاهو شده و شهردار تهران را به واکنش واداشت.

پیروز حناچی، شهردار تهران در پاسخ به این سوال که بالاخره اگر این خانه فروخته شود طبیعی است که مالک آن می تواند خانه را تخریب کند اظهار داشته است : «اشتباه این است که فکر میکنید قرار است زیر این ساختمان بولدوزر بزنیم و آن را خراب کنیم. در حالی که اصلا قرار نیست این خانه تخریب شود. تدبیری می اندیشیم که خانه را به کسی نفروشیم که آن را خراب کند.»

حال سوال اینجاست که شهرداری می تواند بعد از فروش برای مالک تعیین تکلیف کند؟

علی عسگری خدادادی کارشناس دادگستری در تشخیص حدود ثبتی املاک و مستغلات در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار کرد:شهرداری  در قبال پولی که دریافت می کند نمی تواند برای مالک تعیین تکلیف کند. افراد وقتی جایی را خریداری می کند تمام عرصه و اعیان آن را به تملک خود در می آورند. خریدار عمارت اقدسیه می تواند آن را تخریب کند مگر آن که به آثار باستانی تبدیل شده و ثبت ملی شود. اگر این عمارت ثبت ملی شود قابل خرید و فروش هست اما مالک نمی تواند آن را تخریب کند.

وی در ادامه افزود: شهرداری طبق قانون نمی تواند در صدور پروانه تخریب و ساخت عمارت اقدسیه اختلال ایجاد کند اما می تواند به دلایل واهی پروانه را صادر نکند. البته مالک می تواند با شکایت به مراجع قضایی شهرداری را مجبور به صدور پروانه کند. در مورد خانه شهرداران تنها چیزی که می توان گفت: «کار بزرگ در خفا انجام نمی شود!» خریداری که یک ساختمان را با این متراژ خریداری می کند روی ساخت و ساز آن نیز حساب می کند.

خانه هایی که پلاک به پلاک تخریب می شوند

پلاک 14 / خانه شهرداران /

پلاک 14 / خانه شهرداران /

پلاک 14 / خانه شهرداران /

پلاک 14 / خانه شهرداران /

خانه پلاک 16 خیابان گلستان جنوبی حالا تبدیل به یک معضل شهری شده است. شاید جالب باشد که چند سال پیش خانه پلاک 14 نیز همین پروسه را طی کرد. آن زمان هم جملاتی مشابه جملات شهردار گفته شد و  برای حراست از خانه پلاک 14 از تخریب نشدن این خانه خبر دادند اما امروزه خانه پلاک 14 جای خود را به ساختمان 5 طبقه ای داده است.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 539841 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟