دانشجویان ایرانی 20 روز دیگر باید در قرنطینه بمانند / گفتگوی رکنا با سید دانیال میرمیران در ووهان + فیلم
حجم ویدیو: 47.95M | مدت زمان ویدیو: 00:06:02

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، طبق آمار رسمی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر منابع رسمی اعلام کردند 70 دانشجوی ایرانی در شهر ووهان قرنطینه هستند و تلاش و رایزنی برای بازگرداندن آنها از چین ادامه دارد تا هفته آینده این دانشجویان به ایران بازگردند.

سید دانیال میرمیران - عضو مجمع دانشجویان ایرانی در ووهان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: دانشگاه های شهر ووهان  200 تا 250 دانشجوی ایرانی دارند که از این تعداد 70 نفر تمایل به برگشت به ایران دارند . اکثر دانشجویان متاهل تصمیمی به بازگشت به ایران ندارند.

وضعیت تمام چین از نظر کنترل و قرنطینه تقریباً یکسان است. بعضی از شهرها که در حیطه استان هوبئی از لحاظ کنترل و امنیتی شرایط سخت تری دارند. اما در استان های دیگر به ویژه استان های جنوب چین وضعیت بهتر است.

از دانشگاه ها ووهان پیام دادند به کشورتان برگردید

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ریزی برای انتقال دانشجویان ایرانی مقیم ووهان به ایران صورت گرفته است گفت:دانشجویانی اینجا هستند که متاهل اند و تمایلی برای بازگشت به ایران را ندارند. شیوع کرونا در تعطیلات چین اتفاق افتاد و برخی از دانشجویان اطراف ووهان بودند. آنها خارج از ووهان و تحت کنترل می مانند. شرایط آنها هم خوب نیست ولی مجبورند که این شرایط را تحمل کنند. حدود 70 الی 80 نفر در ووهان هستند و حدود 10-12 روزی است که شرایط خوبی ندارند.

با رایزنی های سفارت ایران در چین شرایط کمی بهتر شده است. اما در حال حاضر مشکل ترانسفر به ایران وجود دارد. دانشجویان باید 10 روز تا دو هفته دگیر در  قرنطینه باشند و پس از آن می توانند به ایران بازگردند. اما نمی دانم در ایران چقدر شرایط برای بازگشت دانشجویان مهیاست . تست های انجام شود تا مورد مشکوکی وارد ایران نشود.

طبق آماری که خودمان گرفتیم 20 دانشجو خارج از ووهان بودند و در حال رایزنی هستیم تا آنها را به ایران بازگردانیم. از دانشگاههای ووهان با ما پیام دادند که به کشورتان برگردید یا هر جا هستید به ما اطلاع دهید و به ووهان برنگردید.

نگران انتقال ویروس همراه دانشجویان به ایران هستیم

او افزود: مسائل امنیتی کاملا رعایت می شود و هر روز تمام افراد چک می شوند و تحت کنترل هستند. ما مطمئن نیستیم دانشجویانی که به ایران باز می گردند شرایط را کنترل کنند. چرا که باید گواهی سلامت داشته باشند و بعد از دو هفته آزمایش بدهند و مطمئن شوند که آلوده نباشند. اگر این آلودگی به ایران منتقل شود و نتوانیم آن را کنترل کنیم شرایط سخت می شود. آخرین خبری که دارم هیچ کدام از دانشجویان ایرانی مبتلا به کرونا نشده اند ولی به هر حال نگران هستیم مبادا با دانشجویان ویروس کرونا به ایران منتقل شود.

اکثر کشورها دانشجویان خود را از چین خارج کردند

این دانشجوی ساکن ووهان در پاسخ به این سوال که سفارت ایران تا چه میزان برای حمایت از دانشجویان اقدام کرده است گفت: تقریبا یک روز در میان با سفارت در ارتباط بودیم. اکثر کشورهای دیگر دانشجویان خود را منتقل کرده اند. کرونا تقریبا از 40 روز پیش شروع شد ولی حدود 10-12 روز است که شیوع آن به بحران تبدیل شده. مسئولین در شرایط خاص قرار گرفته اند. ما در ووهان سرکنسولگری نداریم و نزدیک ترین سرکنسولگری در شهر گوانجو هستند. سفارت بسته های معیشتی برای ما ارسال کرده اما کار بسیار سختی است.

میرمیران در پاسخ به این سوال شرایط معیشتی دانشجویان با توجه به قرنطینه بودن شهر چگونه است  چنین توضیح داد : قطعا همه به مشکل برخوردند چرا که در دو، سه روز اول تعطیلات چین، فروشگاه ها بسته بودند. فروشگاه های خیلی بزرگ هم در این تعطیلات مدت زمان کوتاهی باز بودند. این تعطیلات دقیقا مصادف با شیوع ویروس شد و همه شهر قرنطینه شد. هیچ کس انتظار نداشت که فروشگاه ها بسته شود و دسترسی به هیچ فروشگاهی نبود. هیچ موادغذایی نتوانستند تهیه کنند. شاید فکر کنید اغراق می کنم ولی شرایط طوری است  که نمی توانستند بیرون بروند. با رایزنی هایی که صورت گرفت بعد از چند روز بسته های حمایتی آمد ولی کافی نبود، یعنی به اندازه 5 روز تا یک هفته کافی بود.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 539607 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟