10 سال انتظار بی سرانجام  برای تحویل  مسکن مهر / دامادی: مسکن ملی و مسکن مهر تنها اسم هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا: طرح مسکن مهر در سال 86 برای خانه دار کردن آحاد ملت به خصوص اقشار کم درآمد آغاز شد براساس این طرح دولت با واگذاری قطعه زمین رایگان سعی داشت تا خانه سازی را تشویق کند در نتیجه سال 92 دولت محمود احمدی نژاد مسکن مهر را با پیشرفت 70 درصدی تحویل دولت روحانی داد.

بعد از سال 92 به دلیل اینکه روحانی اعتقادی به این طرح نداشت و از طرفی وزیر وقت نیز یکی از افتخارات دوره مدیریتی خود را عدم افتتاح یک واحد مسکن مهر می‌دانست عملا این طرح روی زمین ماند و تکلیف اقشاری که یا تمام زندگی خود را به فروش رساندند یا از کسی پول قرض کردند نامعلوم ماند. البته در سال 96 دولت روحانی یکسری از واحد های مسکن مهر را تکمیل و افتتاح کرد.

حال کیکاوس که در سال 88 برای خانه دار شدن متوسل به مسکن مهر شده است در گفت‌وگویی که با خبرنگار اجتماعی رکنا داشت بیان کرد: لیسانس حقوق دارم اما به دلیل اینکه برای کار به سازمان آتش نشانی رفتم هم اکنون کارگر تعمیرات شیرهای آتش نشانی هستم و مدرکم به حساب نمی‌آید، از طرفی دو فرزند دارم که یکی از آنها در حال دیپلم گرفتن است و دیگری کلاس چهارم ابتدایی است.

وی ادامه می‌دهد: این روزها در زیر زمین منزل پدر همسرم زندگی می‌کنم و به نوعی داماد سرخانه هستم . دیگر رابطه زناشویی به دلیل اینکه همه کنار هم هستیم برای ما معنی نمی‌دهد. سالهاست که منتظر هستم تا خانه سه خوابه ای را که 10 سال قبل برای داشتنش ثبت نام کردیم تحویل بگیرم .

کیکاوس با بیان اینکه قبل از سال 88 به تعاونی منطقه 6 انقلاب برای ثبت نام مسکن مهر مراجعه کردم تاکید کرد:  ما را نزدیک یک سال و نیم معطل کردند و هربار برای دست به سر کردن ما پاسخی می‌دادند. ابتدا قرار بود که خانه های ما پردیس باشد که در نهایت منطقه پرند برای ما در نظر گرفته شد.

 این تکنسین شیر های آتش نشانی با اشاره به این مسئله که بالاخره توانستیم در سال 88 شش میلیون و نیم به حساب تعاونی واریز کنیم. اظهار کرد: بعد از آن قرار شد جدای از آن مبلغ نیز ماهیانه پولی را واریز کنیم تا پول در حساب ما به یک سقف مجاز برسد،من هر ماه با ذوق اینکه قرار است خانه دار شوم قسط ها را سر موقع پرداخت می‌کردم تا پول در حساب را به 12 میلیون افزایش دادم. اما زمانی که برای بستن قرار داد مراجعه کردیم با مشکلات زیادی روبرو شدیم که در همان زمان چند مرتبه  با نهاد ریاست جمهوری تماس گرفتیم و حتی شکایتی را انجام دادیم که در نهایت رییس آن تعاونی تغییر کرد.

او تصریح می‌کند:   منزل من در فاز 6 است و قرار بود در سال 92 آن را تحویل دهند. حال از آن روز تحویل نزدیک 6 سال و از ثبت نام ما 10 سال می‌گذرد اما هیچکس صدای ما را نمی‌شنود. درد من این است که سازنده نیز به قردادی که خود امضا کرده است هیچ توجه ای نمی‌کند و حتی شرکت عمران پرند به وظایف نظارتی خود عمل نمی‌کند. ما بارها به عمران پرند مراجعه کرده ایم اما جوابی را به ما نداده اند.

این پدر که ده سال است با مشکلات فراوان مواجه است می‌گوید: این داستان را از هر جا بخوانیم درد است. اردیبهشت بود که نامه تحویل را به من دادند که وقتی به سازنده مراجعه کردم گفت که باید هیئت مدیره تشکیل شود. بعد از مدتی نیز بهانه آوردند که ابتدا باید مالیات بر ارزش افزوده بدهم که وقتی به اداره امور مالیاتی مراجعه کردم به من گفتند که بر اساس مصوبات ما هر شرکتی که در قالب مسکن مهر فعالیت می‌کند از کلیه مالیات های ارزش افزوده معاف است.

او در ادامه صحبت هایش می‌افزاید: حال می‌گویند باید مالیات تکلیفی بدهید . از طرفی در یکی از بند های قرارداد نیز آمده است که در صورت اختلاف بین، پیش خریدار و پیش فروشنده هر مسئله ای به وجود بیاید جواب را باید شرکت عمران پرند بدهد.  وقتی  به عمران پرند می‌گوییم حرف ما را مبنی بر غیر قانونی بودن کار  تایید می‌کند اما کاری انجام نمی‌دهد و بعنوان داور سکوت کرده است.

کیکاوس در پایان تاکید می‌کند:  مردم عاصی شده اند و حتی چند وقت قبل مردم در بلوک 10 نگهبان را کتک زدند. با این مخارج دیگر اجاره هم جواب زندگی کردن ما را نمی‌دهد و باید در خیابان ها چادر بزنیم. اینها به اسم ارزش افزوده می‌خواهند پول اضافی از ما بگیرند. و مسئولان نیز سکوت کرده اند چرا که شاید در این مسئله شریک هستند. فساد همه جا را گرفته است.

وضعیت مسکن مهر همچنان در پاره ای از ابهام

محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره چرایی عدم تحویل خانه های مسکن مهر با توجه به تعهدات داده شده در 6 سال گذشته مطرح کرد: دولت، آقای آخوندی را تغییر داد تا به قول هایی که در حوزه مسکن داده بود عمل کند. البته قبل از این تغییر دولت ایرادات زیادی به مسکن مهر وارد می‌کرد اما وقتی شما از یک طرحی که در یک دولت دیگر انجام شده است، ایراد می‌گیرید؛ باید یک راهکاری نیز داشته باشید.

وی ادامه داد: در زمان آقای آخوندی تنها بحث مسکن اجتماعی مطرح ‌شد که فقط در فضای مجازی قابل مشاهده بود اما باز امروز و در دوره آقای اسلامی، کارهایی در حال انجام است اما وضعیت مسکن مهر همچنان در پاره ای از ابهام است و هنوز مردم با گذشت نزدیک به 7 سال از عمر دولت حق خود را نگرفته اند. بالاخره کسی باید صدای مردم را بشنود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: قرار بود افراد ضعیف جامعه در حاشیه شهر ها خانه دار شوند که با وجود این شرایط دولت نتوانست این طرح را به سرانجام برساند. نیاز است تا دولت برنامه ای را آماده کند که در یک تاریخ مشخص خانه ها را تحویل بدهد. حقیقت این است که دیگر این موضوع ربطی به تحریم ها ندارد.

دامادی در پاسخ به این سوال که این روزها اسم مسکن ملی را می‌شنویم در حالی که هنوز دولت مسکن مهر را تحویل نداده است اظهار کرد: مسکن ملی، مسکن اجتماعی و مسکن مهر تنها یک اسم هستند. ابتدا باید همین طرح های را که در دست داریم به پایان برسانیم سپس، کار جدید را آغاز کنیم. وقتی پروژه را زمین مانده داریم، چرا پروژه جدید شروع کنیم؟ نیاز است که در کشور پروژه های نیمه تمام را تکمیل کنیم.

او در پایان با بیان اینکه یادگرفته ایم که فقط کلنگ بزنیم تصریح کرد: عاشق کلنگ زدن هستیم تا یک جشن بگیریم و برای خودمان عکاسی کنیم با همین عملکرد باعث شده ایم که مردم باورشان به کارهایی که برایشان انجام می دهیم را از دست داده اند ام  و می‌گویند اینها کاری انجام نمی‌دهند و فقط حرف می‌زنند. آفت سیستم مدیریتی ما این است که ما سرانجام دولت ها سیاسی نگاه می‌کنیم که این کار غلطی است.

تلفن های همیشه مشغول

گفتنی است برای پیگیری وضعیت افراد منتظر برای تحویل خانه با شرکت عمرانی پرند تماس گرفتیم که همه بخش های اشغال بودند و مشغول بودن خط های تماس نیز تمامی نداشت و نتوانستیم پاسخ آنها را درباره تخلفات پیش آمده و دیرکرد ها بشنویم.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 538343 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟